71 میلیون نفر در سراسر جهان آواره داخلی شده اند

باتیندا: با افزایش گزارش شده نزدیک به 20 درصدی نسبت به سال گذشته، تعداد آوارگان داخلی (آی‌داپ) در سراسر جهان تا پایان سال 2022 به 71 میلیون نفر رسید. مرکز پایش جابجایی داخلی گزارش سالانه (IDMC)
تعداد جابه‌جایی‌هایی که در آن مردم برای جستجوی امنیت و سرپناه گریختند، گاهی اوقات بیش از یک بار، در سال 2022 با رقم 60.9 میلیون نفر که 60 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت، بی‌سابقه بود. درگیری در اوکراین باعث نزدیک به 17 میلیون آواره شد زیرا مردم به طور مکرر از خطوط مقدم در حال تغییر به سرعت فرار کردند و سیل‌های موسمی در پاکستان باعث ایجاد 8.2 میلیون نفر شدند که یک چهارم از جابجایی جهانی در بلایای طبیعی سال را تشکیل می‌دهند.
الکساندرا بیلاک، مدیر IDMC گفت: «بحران جابجایی امروز در مقیاس، پیچیدگی و گستره در حال افزایش است و عواملی مانند ناامنی غذایی، تغییرات آب و هوا و تشدید و درگیری‌های طولانی لایه‌های جدیدی به این پدیده می‌افزایند. او افزود: “منابع بیشتر و تحقیقات بیشتر برای کمک به درک و پاسخگویی بهتر به نیازهای بیجاشدگان داخلی ضروری است.”
آوارگی داخلی یک پدیده جهانی است، اما تقریباً سه چهارم آوارگان جهان فقط در 10 کشور – سوریه، افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، اوکراین، کلمبیا، اتیوپی، یمن، نیجریه، سومالی و سودان- زندگی می کنند. بسیاری از آنها در نتیجه درگیری‌های حل‌نشده‌ای هستند که همچنان در سال 2022 باعث جابه‌جایی قابل توجهی می‌شوند.
درگیری و خشونت باعث 28.3 میلیون جابجایی داخلی در سراسر جهان شده است که این رقم سه برابر بیشتر از میانگین سالانه در دهه گذشته است. فراتر از اوکراین، نه میلیون یا 32 درصد از کل جهان در جنوب صحرای آفریقا ثبت شده است. DRC حدود چهار میلیون و اتیوپی کمی بیش از دو میلیون نفر بودند.
تعداد جابه‌جایی‌های ناشی از بلایا تقریباً 40 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به 32.6 میلیون نفر رسید که عمدتاً نتیجه تأثیرات لانینا است که برای سومین سال متوالی ادامه یافت. آسیای جنوبی بالاترین رقم منطقه ای را به ثبت رساند و برای اولین بار در یک دهه گذشته از شرق آسیا و اقیانوس آرام پیشی گرفت. در شاخ آفریقا، بدترین خشکسالی در 40 سال گذشته باعث شد 2.1 میلیون جابجایی، از جمله 1.1 میلیون جابجایی تنها در سومالی، در حالی که به ناامنی غذایی حاد در سراسر منطقه دامن بزند.
دبیرکل شورای پناهندگان نروژ یان اگلاند بحران های همپوشانی در سراسر جهان را به عنوان یک “طوفان کامل” توصیف کرد.
او گفت: «درگیری و بلایا در سال گذشته با هم ترکیب شدند تا آسیب‌پذیری‌ها و نابرابری‌های از پیش موجود مردم را تشدید کنند و باعث آوارگی در مقیاسی شوند که قبلاً دیده نشده بود. جنگ در اوکراین همچنین به بحران امنیت غذایی جهانی دامن زد که بیشترین ضربه را به آوارگان داخلی وارد کرد.
هنوز برای بهبود درک رابطه بین امنیت غذایی و جابجایی به داده‌ها و تجزیه و تحلیل بهتری نیاز است، اما گزارش IDMC نشان می‌دهد که اولی اغلب نتیجه دومی است و می‌تواند تأثیرات پایداری هم بر آوارگان داخلی و هم بر جوامع میزبان داشته باشد. سه چهارم کشورهایی که با سطوح بحرانی ناامنی غذایی مواجه هستند نیز خانه آوارگان داخلی هستند.
روشن کردن این ارتباط کلیدی برای درک اینکه چگونه آوارگان داخلی تحت تأثیر اختلالات در سیستم های غذایی قرار می گیرند، اما همچنین چگونه سرمایه گذاری های آینده در امنیت غذایی برای دستیابی به راه حل ها ضروری است.
بیلاک گفت: «نیاز فزاینده ای به راه حل های بادوام برای پاسخگویی به چالش های پیش روی آوارگان وجود دارد.» این شامل گسترش کمک های نقدی و برنامه های معیشتی است که امنیت اقتصادی آوارگان داخلی را بهبود می بخشد، تا سرمایه گذاری در اقدامات کاهش خطر. تاب آوری جوامع خود را تقویت کنند.»