Mi16 سه تا موتور داره

علاوه بر این سمند نیز به عنوان خودرو ملی ما براساس پلتفرم و متعلقات فنی 405 شکل گرفته است و از نظر برخی خودرونویسان خارجی حتی یکی از انواع 405 محسوب میشود. در کنار این دو باید پارس (پرشیا) و سمند را به عنوان دو نمونه مجزا و ایرانی 405 و همچنین RD (بدنهای مشابه نمونه پیش از فیسلیفت 405) را به عنوان فرزندخوانده 405 (با متعلقات فنی پیکان) در این لیست قرار دهیم. انتخاب پژو 405 توسط ایران خودرو و تصمیم به تولید آن در داخل کشور را می توان علیرغم تمام مشکلات بعنوان یکی از بهترین تصمیمات اتخاذ شده در تاریخ خودروسازی کشور دانست که با تصمیم در مورد تولید پژو 206 در تکرار گردید. همین کافی بود تا این خودرو 800 کیلوگرمی شتاب صفرتا 100کمتر از 3 ثانیه داشته و بتواند به یکی از برترین خودروهای رالی آن زمان بدل شود. این گونه که برای دریافت مجوز شرکت در مسابقات رالی در تیراژ 1061 دستگاه تولید شد، از پیشرانه توربو 2 لیتری نمونه Mi16 به قدرت 200 اسب بخار بهره میجست و علاوه بر این مجهز به سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ بود که بعدها به نمونه Mi16x4 نیز به ارث رسید. با این حال به دلیل بستهشدن در سری B، پژو مجبور شد تا 405 T16 را تنها در دو رالی Pikes Peak (برای رکوردشکنی) و پاریس-داکار شرکت دهد که آری واتانن فنلاندی توانست در دو دوره پاریس-داکار (1989 و 1990) با 405 به قهرمانی دست یافته، یک بار نیز رکورد Pikes Peak را برای همیشه تغییر دهد؛ رکوردی که به تازگی توسط نمونه خاصی از 208 شکسته شد.

حجم موتور Mi16
حرکت با بار و سرنشین کامل در خیابانهای معمولی میتونه دردسر ساز بشه و خسارت زیادی بهتون بزنه.گذشته از اینکه این 405 خوابیده حتی با یک سرنشین هم نمیتونه مثل قدیم از هرمسیری عبور کنه و محدودیتهاش زیاده( خصوصا” در خیابانهای کشور عزیزمون که بعضا” ماشینهای شاسی بلند رو هم شرمنده کردن! به گزارش «اخبار خودرو»، خرید یک خودرو تماماسپرت نیاز به صرف هزینه زیادی دارد اما چطور میتوانید از خودرو خود، یک نسخه ارتقایافته بسازید و به چه میزان هزینه نیاز است؟ اما از همان 2 نمونه، گونههای متفاوتی منشعب شده است که با توجه به نوع پیشرانه و امکانات رفاهی با حروف و اسامی متفاوتی شناخته میشوند که البته در برخی بازارها نیز همانند کشورمان دارای نامهای متفاوتی هستند. 405 و پارس و سمند از يك موتور با كد( ايكس يو 7 ) كه يه موتور بسيار قديمي و كاملا مردودي محسوب ميشه با 8 سوپاپ و حجم تقريبي 1.8 ليتر بهره ميبرند كه در بهترين حالت بين 90 تا 97 اسب بخار قدرت رو به شما ارائه ميكنه . تمامي موتور هاي سري XU7 از سيستم سوخت رساني انژكتوري بهره ميبرند. ترجيحا از موتور گيرباكس اين سري استفاده كنيد و از استفاده تنها از موتور بپرهيزيد !

قيمت اين موتور در بازار آزاد به همراه گيرباكس در حدود 4 تا 4.5 ميليون تومان است كه به همراه نصب و تغييرات پيش بيني شده و نشده بايد حداقل 5 تومان فيكس در نظر گرفت . 405 در زمان عرضه یکی از زیباترین خودروهای کلاس خود قلمداد میشد و علاوه بر این به سبب خطوط آیرودینامیکش، ضریب پسایی در حدود 0.29 داشت که حتی امروزه نیز برای یک سدان متوسط رقمی بسیار مناسب است. آیا 405 یک سدان اسپرت تلقی میشود؟ با وجود اینکه بسیاری از مردم کشورمان پس از مدتی این داستان را فراموش کردند، اما همین موفقیت 405 در بازار اروپا دستمایه تبلیغاتی مهم برای خودروساز داخلی در عرضه و تولید 405 تلقی میشد. اما تولید 405 در ایران و مصر همچنان ادامه دارد. در مصر خودروسازی AAV عهدهدار تولید این خودرو است و بدینسان ایران و مصر کشورهایی هستند که این خودرو را پس از گذشت بیش از 28 سال هنوز هم در خط تولید دارند. اولین نمونه که SRi بود با پیشرانه 1.9 لیتری انژکتوری خودرو موفق 205 GTi عرضه شد. گيربكس اين غول 160 اسبي كلوز ريشيو هست و متناسب با قدرت موتور طراحي شده .

از مشخصات فني اين موتور ميشه به حجم 2.0 ليتري به همراه 16 سوپاپ و قدرتي در حدود 160 اسب بخار اشاره كرد . اولیش موتور XU9J4 که بدون کاتالیزور هستش و با حجم 1905 سی سی و 16 سوپاپ به توان 160 اسب در دور 6500 و گشتاور 180 نیوتن متر در دور موتور mi16 قیمت 5000 می رسه. با این حال نمونههایی از 405 با حال و هوای اسپرتی نیز عرضه شدند که همگی موفق بودند. این در حالی بود که 504 و 406 به عنوان سلف و جانشین 405 هر دو نمونههای کوپه زیبایی داشتند که توسط پینین فارینا طراحی و ساخته شدند. BX در همین تست به سرعت 130 مایل دست پیدا کرد و از آنجایی که هر دو خودرو در شرایط آب و هوایی یکسان تست شدن میشه نتیجه گرفت علت برتری 405 ضریب آیرودینامیک ضعیفتر BX می باشد. در حال حاضر قیمت این کمکها به همراه سیبک و طبق حدود 7میلیونتومان است که برای داشتن لاستیکهای اسپرت با دوسایز بزرگتر از سایز استاندارد، حدود 10میلیونتومان دیگر نیز به فاکتور شما اضافه خواهد شد. با این حال باید به این دو گونه مدل محدود و خاص T16 را نیز اضافه کنید.