Xi چین به بایدن تبریک می گوید ، امیدوار است روابط “برنده” باشد

پکن: شی جین پینگ رئیس جمهور چین به جو رئیس جمهور منتخب آمریکا تبریک گفت بایدن در روز چهارشنبه و ابراز امیدواری برای “همکاری برنده” در میان درگیری ها بر سر تجارت ، فناوری و امنیت که روابط چین و آمریکا را به پایین ترین سطح در دهه های اخیر رسانده است.
بایدن به طور گسترده ای انتظار می رود که به دنبال رویکرد مقابله ای رئیس جمهور دونالد ترامپ ، که جنگ تعرفه ای را آغاز کرد و شرکت های چینی را تحریم کرد ، تلاش کند همکاری با چین در مورد کره شمالی ، تغییرات آب و هوا و ویروس کرونا را از سر بگیرد. اما تحلیلگران انتظار دارند تغییرات عمده سیاست ایالات متحده به دلیل ناامیدی گسترده از پکن در مورد تجارت ، حقوق بشر و سرقت فناوری
چین یکی از آخرین دولتهای بزرگ تبریک گفت بایدن دو هفته پیش. هیچ توضیحی در مورد تأخیر وجود نداشت اما برخی از مفسران اظهار داشتند که پکن می خواهد از تیره شدن روابط با ترامپ که هنوز مجبور به تسلیم شدن نبوده و تا 20 ماه ژانویه دو ماه دیگر در این سمت است ، جلوگیری کند.
در پیامی به بایدن، شی گفت که “روابط” سالم و با ثبات “” انتظار مشترک جامعه جهانی “است ، طبق آژانس رسمی خبری شینهوا.
“ما امیدواریم که دو طرف روحیه عدم تعارض و عدم تقابل ، احترام متقابل و همکاری برنده را حفظ کنند ، بر همکاری متمرکز شوند ، اختلافات را کنترل کنند و توسعه سالم و پایدار روابط چین و ایالات متحده را تقویت کنند” بیانیه گفت.
آن گفت معاون رئیس جمهور چین وانگ قیشان همچنین برای کمال هریس پیامی فرستاد تا وی را به عنوان معاون رئیس جمهور تبریک گفت.
ایالات متحده و چین یکی از بزرگترین روابط تجاری جهان را دارند اما روابط رسمی با اتهامات جاسوسی ، همه گیری ویروس کرونا ، سرکوب هنگ کنگ توسط پکن و اختلافات بر سر کنترل دریای چین جنوبی به هم خورد.
ترامپ دسترسی به فناوری ایالات متحده برای سازنده تجهیزات مخابراتی چینی Huawei Technologies Ltd. را به دلایل امنیتی مسدود کرده است. وی در تلاش است تا دسترسی به سرویس های رسانه های اجتماعی چینی به ایالات متحده را محدود كند ، كه به گفته كاخ سفید ممكن است اطلاعات شخصی زیادی در مورد آمریكایی ها جمع آوری كند.
ترامپ از زمان انتخابات با صدور دستوری که مانع از سرمایه گذاری آمریکایی ها در اوراق بهادار منتشر شده توسط شرکت های آمریکایی می شود متعلق به ارتش چین هستند یا تحت کنترل ارتش چین هستند ، فشار خود را بر پکن افزایش داده است.
برخی از پیش بینی کنندگان تغییر از ترامپ ، که اتحادهای چندجانبه را رد کرد ، پیشنهاد می کنند بایدن اگر فشار بر چین افزایش یابد واشنگتن ائتلافی را با سایر کشورهای پیشرفته تشکیل می دهد تا تغییرات سیاسی را تحت فشار قرار دهد.
چین تلاش کرد آلمان ، فرانسه ، کره جنوبی و سایر دولت ها را به عنوان متحدان علیه واشنگتن به خدمت بگیرد اما همه این کار را رد کرده اند. آنها از تاکتیک های تجاری ترامپ در افزایش تعرفه های تعجب آور که علیه متحدان نیز مورد استفاده قرار گرفت انتقاد کردند ، اما شکایت های آمریکا مبنی بر نقض تعهدات تجارت آزاد توسط چین را تکرار کردند.
ترامپ رهبران چین را با افزایش تعرفه محصولات چینی در سال 2018 به دلیل شکایت پکن برای سرقت یا فشار به شرکت ها برای تحویل فناوری ، لرزاند.
کاخ سفید از متحدانش لابی کرده است تا هوآوی ، اولین مارک جهانی فناوری چین را از شبکه های مخابراتی نسل بعدی به دلایل امنیتی حذف کنند.
روز سه شنبه ، دولت انگلیس قانونی را پیشنهاد کرد که کنترل های امنیتی در شبکه های نسل بعدی را تشدید کند و شرکت هایی مانند هواوی را که خطر بالایی دارند ، حذف کند. این می تواند ممنوعیت اعلام شده در ماه ژوئیه توسط نخست وزیر بوریس جانسون در مورد شرکت هواوی در برنامه ریزی نسل بعدی شبکه تلفن همراه را اعلام کند.
ترامپ در حال فشار دادن سرویس ویدیویی TikTok متعلق به چین برای فروش فعالیت خود در آمریکا است و تلاش می کند تا شرکت ها از برخورد با WeChat ، سرویس پیام رسان معروف چینی جلوگیری کنند.