آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا، از تجارت «ریسک زدایی» با چین حمایت می‌کند

آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا، از تجارت «ریسک زدایی» با چین حمایت می‌کند
آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا، از تجارت «ریسک زدایی» با چین حمایت می‌کند

سیدنی: نخست وزیر استرالیا آنتونی آلبانیز روز یکشنبه گفت که از یک گروه هفت (G7بیانیه مشترک ژاپن مبنی بر نیاز به کاهش وابستگی به تجارت با چین.
این کشورهای ثروتمند G7که چین را به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان یک تهدید امنیتی اقتصادی می‌بیند، روز شنبه بیانیه‌ای از شهر هیروشیما صادر کرد که به ریسک‌زدایی و عدم جدا کردن تعامل اقتصادی با دومین اقتصاد بزرگ جهان اشاره کرد.
آلبانیز که روز شنبه در حاشیه اجلاس سران در نشست سران چهارگانه شرکت کرد، خطاب به رسانه‌ها در هیروشیما گفت: من از بیانیه‌های G7 درباره روابط بین‌المللی که در آنجا داریم حمایت می‌کنم.
آلبانیز گفت استرالیا “مدتی” نسبت به فعالیت چین ابراز نگرانی کرده و به “خراش” یک هواپیمای استرالیایی اشاره کرده است.
به گفته وزارت دفاع استرالیا، در ماه مه 2022، یک هواپیمای جنگنده چینی به طور خطرناکی یک هواپیمای نظامی استرالیایی را در منطقه دریای چین جنوبی رهگیری کرد.
آلبانیز گفت: “ما در گذشته ابراز نگرانی کرده ایم، به این کار ادامه خواهیم داد.”
کاری که ما باید انجام دهیم این است که مطمئن شویم به گونه ای کار می کنیم که صلح، امنیت و ثبات در منطقه را افزایش دهد.»
وزارت امور خارجه چین اعلام کرد، چین که قاطعانه با بیانیه گروه ۷ مخالف است، از سازمان‌دهنده نشست سران ژاپن شکایت کرده است.
رهبران ایالات متحده، ژاپن، هند و استرالیا – گروهی موسوم به Quad – در هیروشیما گفتند که به دنبال منطقه‌ای هستند که «هیچ کشوری در آن تسلط نداشته باشد و هیچ کشوری تحت سلطه نباشد»، زبانی که به نظر می‌رسد چین را نیز هدف قرار داده است.
اظهارات آلبانیز در بحبوحه گرم شدن اخیر روابط استرالیا و چین بیان می شود که چین قصد دارد واردات الوار استرالیا را از سر بگیرد و مذاکرات درباره سفر نخست وزیر به پکن در جریان است.
ائتلاف لیبرال-ملی، اپوزیسیون سیاسی اصلی استرالیا، روز یکشنبه از مردم آلبانی خواست تا قبل از سفر به چین منتظر تایید لغو تحریم های تجاری باشند.
سایمون بیرمنگام وزیر امور خارجه سایه به تلویزیون ABC گفت: «این وضوح باید قبل از سفر رسمی نخست وزیر به پکن وجود داشته باشد.