آیا جو بایدن یک رئیس جمهور یک دوره ای خواهد بود؟

واشنگتن: جو بایدن، پیرترین فرد برنده ریاست جمهوری ایالات متحده ، روز جمعه هفتاد و هشتمین سالگرد تولد خود را جشن می گیرد.
اگر او بخواهد در سال 2024 کاندیدا شود و دوباره انتخاب شود ، در پایان دوره دوم در سال 2029 86 ساله بود.
دو ماه مانده تا او حتی کلیدهای کلید را نیز بدست آورد دفتر بیضی، افراد داخلی واشنگتن از قبل می پرسند: آیا او یک رئیس جمهور یک دوره ای خواهد بود؟
بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود علیه دونالد ترامپ – به گفته رئیس سابق او ، باراک اوباما – “شیر تاریخ آمریکا” – در مورد برنامه های آینده خود مبهم باقی مانده است.
در آگوست وقتی ABC News از او س askedال کرد که آیا ایده خدمت به مدت هشت سال در رادار داخلی او است ، بایدن پاسخ داد: “کاملا”.
اما قبل از آن ، در ماه آوریل ، در یک مراسم جمع آوری کمک مالی ، او به اهدا کنندگان گفت که خود را “کاندیدای گذار” می داند – عبارتی که باعث ابرو می شود و به گمانه زنی ها دامن می زند.
آیا او سعی داشت بگوید که به دلیل دهه ها تجربه سیاسی و همدلی خود ، بهترین مکان برای بستن کتاب ترامپیسم است اما آیا مشعل را به نسل جدید دموکرات ها در سال 2024 منتقل می کند؟
ناگفته نماند که بسیاری از چهره های درخشان و جدید حزب حتی هنگام انتخاب بایدن برای اولین بار به سنای آمریکا در سال 1972 حتی زنده نبودند.
یا او صرفاً در مورد انتقال به مفهوم وسیع تر ، بدون معنی ارائه چشم انداز به آینده صحبت می کرد؟
چند روز پس از حصول اطمینان از ریاست جمهوری بر ترامپ ، والری خواهر بایدن – که در زندگی سیاسی خود نقشی اساسی ایفا کرده اما عموماً از چشم افکار عمومی دور مانده است – ابراز اطمینان کرد که می خواهد دوباره انتخاب شود.
بنابراین ، منظور او از “کاندیدای گذار” در آن زمان چیست؟
وی به “Axios on HBO” گفت كه او “از این جهت كه همه این جوانان را به داخل می آورد و دوباره (ما) را برمی گرداند (بنابراین) كه ما كشور تقسیم شده ای نیستیم” مقطعی بود.
مهمتر از همه ، یک چیز روشن است – بایدن در تلاش است تا حداکثر سرمایه سیاسی پیش رو را حفظ کند.
هیچ کس نمی تواند برای کاخ سفید و صریحاً بگویید که این برای یک دوره است. این می تواند موقعیت او را تضعیف کرده و در را – به سرعت و خیلی گسترده – به نبرد جانشینی همه جانبه درون حزب باز کند.
برای جولیان زلیزر ، مورخ ریاست جمهوری ، استاد دانشگاه دانشگاه پرینستون، بایددن بیان اینکه برنامه هایش خیلی زود انجام می شود “هیچ ارزشی” ندارد.
زلیزر به خبرگزاری فرانسه گفت: “در این عصر قطبش ، شما باید از هر عضله – از جمله تهدید انتخاب مجدد – برای جابجایی صورتحساب استفاده کنید.”
در تاریخ آمریکا تعداد روسای جمهوری که برای دوره دوم نامزد نشده اند نسبتاً کم است.
جیمز پولک ، که از سال 1845 تا 1849 خدمت می کرد ، به این دلیل که دیگر نامزد نخواهد شد ، کارزار را آغاز کرد – و به قول خود عمل کرد. اما سیاست در اواسط قرن نوزدهم کمی شبیه سیرک در واشنگتن کنونی است.
تنها نمونه در تاریخ مدرن ایالات متحده لیندون بی جانسون است که در سال 1963 هنگام ترور جان اف کندی در کاخ سفید منجنیق شد.
جانسون در انتخابات 1964 در برابر بری گلدواتر جمهوری خواه به راحتی دوره خود را به دست آورد ، اما در مارس 1968 ، با خستگی آمریکا از جنگ ویتنام و دموکراتهای مترقی او را به چالش کشیدند ، وی گفت که دیگر نامزد نخواهد شد.
از نظر بسیاری از ناظران ، جانسون سر خم کرد زیرا با شکست خاصی روبرو بود.
اما تصمیم وی برای ترک کاخ سفید پس از شش سال قدرت ، به گفته یک قانونگذار دموکرات از زادگاهش تگزاس ، “یک پرل هاربر در سیاست” بود.
چرا رهبران آمریكا فراتر از تشنگی برای قدرت و اعتبار دفتر ، برای ماندن در مدت هشت سال اینقدر جهنم دارند؟
زلیزر گفت: “دوره دوم به رئیس جمهور احساس حقانیت می دهد.” “همچنین زمان آن فرا رسیده است که بدون فشارهای انتخاباتی ابتکارات سیاسی دشواری را دنبال کنیم.”
بایدن البته می داند که او در یک نقطه مشکل است.
در پاییز سال 2018 ، قبل از اینکه حتی سومین بار انتخابات ریاست جمهوری خود را اعلام کند ، قبل از نامزدی در یک سخنرانی در میشیگان ، به حضار اعتراف کرد که سن او “یک چیز کاملاً قانونی برای افزایش” است.
وی گفت: “به نظر من كاملاً مناسب است كه مردم به من نگاه كنند و بگویند اگر قرار است دوباره نامزد كرسی شوم ، بگویند:” خدایا لعنت كن ، پیر شدی “.
وی افزود: “خوب ، از لحاظ زمانی ، من پیر هستم” ، با بیان اینکه وی معتقد است که سن فقط یک عدد است و هنوز هم سرشار از انرژی و از نظر فکری سریع است ، افزود:
یک چیز واضح است: هنگامی که او از 20 ژانویه روی کار می رود ، رقبای جمهوری خواه بایدن – و تظاهر کنندگان به سلطنت در حزب دموکرات خود – با دقت به سخنان وی در مورد موضوع گوش خواهند داد.
آنها منتظر کوچکترین اشاره به بازنشستگی احتمالی مردی خواهند بود که در نوامبر 2022 به عنوان اولین رئیس جمهور مستقر 80 ساله در تاریخ آمریکا تبدیل خواهد شد.