اتیوپی به جنگ نزدیک می شود ، زیرا نخست وزیر دستور می دهد ارتش به منطقه ای سر بزند

آدیس آبابا: اتیوپینخست وزیر برنده جایزه صلح نوبل روز چهارشنبه به ارتش دستور داد با دولت منطقه تیگرای کشور مقابله کند پس از آنکه وی این کشور را به حمله مهلک به یک پایگاه نظامی متهم کرد و اعلام کرد “آخرین خط قرمز عبور کرده است” تحریکات
بیانیه نخست وزیر ابی احمد و حمله گزارش شده توسط جبهه آزادیبخش خلق تیگرای که مسلح بود ، این نگرانی را ایجاد کرد که یکی از پرجمعیت ترین و قدرتمندترین کشورهای آفریقا می تواند دوباره به جنگ بازگردد.
که می فرستد موج شوک از طریق یکی از بزرگترین مناطق متلاطم، شاخ آفریقا. همسایگان اتیوپی شامل سومالی و سودان هستند و احتمال گسترش بی ثباتی باعث خنک شدن ستون فقرات ناظران می شود.
ایالات متحده که از شدت تهدید خبر می داد ، به سرعت با صدور بیانیه ای خواستار “تنش فوری در وضعیت فعلی” شد.
ابی در یک سخنرانی تلویزیونی “چندین شهید” را در حمله شبانه به مکهله ، شمال اعلام کرد منطقه Tigrayپایتخت و شهر دانشا.
وی گفت “پایان کار” برای نیروی منطقه ای واقع در حساس ترین منطقه اتیوپی ، همسایه اریتره ، نزدیک است. دو کشور پس از یک جنگ طولانی مرزی در سال 2018 صلح کردند.
یک بیانیه دولت ساعاتی بعد گفت ، درگیری بعد از ظهر چهارشنبه ادامه داشت و TPLF ادعا می کرد افسران ارتش اتیوپی را دستگیر و کشته است.
TPLF قبل از روی کار آمدن ابی در سال 2018 قسمت غالب ائتلاف حکومتی اتیوپی بود و اصلاحات گسترده سیاسی را اعلام کرد که سال گذشته وی را به نوبل رساند. با این حال ، این اصلاحات فضا را برای شکایت های قومی و سایر موارد باز کرد.
TPLF ، با احساس حاشیه ، سال گذشته ائتلاف را ترک کرد. نیروی نظامی قوی آن در ماه های اخیر تقویت شده است ، اما تحلیلگران گفتند که این برای دولت فدرال چندان مطابقت ندارد.
اتیوپی روز چهارشنبه در Tigray وضعیت فوق العاده شش ماهه اعلام کرد و گفت که “فعالیت های غیرقانونی و خشونت آمیز” “حاکمیت کشور را تهدید می کند”.
در بیانیه ای در تلویزیون Tigray ، دولت فدرال به استقرار نیروهایی برای “گاو کردن مردم Tigray در برابر تسلیم با زور” متهم شد و گفت که دولت منطقه “برای جلوگیری از اقدامات مخرب بیشتر” اقدام می کند.
این امر حرکت توسط ارتش اتیوپی در Tigray را ممنوع کرده و نسبت به “اقدامات متناسب” برای هرگونه خسارت به مردم یا دارایی هشدار داده است.
رهبر تبرای ، دبرتسیون گبرمیکل ، روز دوشنبه هشدار داد که ممکن است درگیری خونینی رخ دهد ، رهبران اتیوپی و اریتره را به انجام “تمام آمادگی های لازم برای شروع جنگ علیه تگرای” متهم کرد. از اریتره هیچ اظهار نظری در مورد این موضوع صورت نگرفت.
اینترنت و خطوط تلفن در Tigray قطع شد ، و باعث ایجاد پریشانی در افرادی شد که نمی توانستند به عزیزانشان برسند.
تلویزیون Tigray گزارش داد که فضای هوایی منطقه بسته شده است و این ادعا می کند که فرماندهی شمالی ارتش اتیوپی به دولت Tigray منتقل شده است. دفتر نخست وزیر به آسوشیتدپرس گفت که گزارش فرار “درست نیست”.
اتیوپی قبلاً تحت اختلاف با مصر بیش از یک پروژه عظیم سد اتیوپی که توجه نادر رئیس جمهور دونالد ترامپ به آفریقا و یک بحران چند لایه با بیماری همه گیر COVID-19 ، خشونت قومی کشنده و شیوع ملخ را به خود جلب کرده است.
اکنون بزرگترین آزمایش حکومت ابی فرا رسیده است ، زیرا جنگ در Tigray می تواند باعث الهام بخش شدن سایر مناطق ناآرام در اتیوپی شود.
مقامات Tigray به دلیل همه گیری ، و طولانی شدن دوره کار Abiy در مخالفت با به تعویق انداختن انتخابات ملی اتیوپی که یک بار در ماه اوت برگزار شد ، مخالفت کردند.
در ماه سپتامبر ، مردم در Tigray در یک انتخابات شرکت کردند ، از دولت فدرال سرپیچی کردند و تنش ها را در منطقه ای با حدود 5 میلیون نفر افزایش دادند که علی رغم سهم اندک آن از جمعیت 110 میلیون نفری اتیوپی ، از نفوذ بزرگتری برخوردار بودند.
ماه گذشته دولت فدرال به منظور جابجایی بودجه برای Tigray به جای دولت منطقه ای ، به دولت های محلی روی آورد و این امر باعث خشم TPLF شد.