استن: استن گرانت، روزنامه‌نگار برتر تلویزیونی استرالیا، به دلیل نژادپرستی از برنامه کناره‌گیری کرد

استن: استن گرانت، روزنامه‌نگار برتر تلویزیونی استرالیا، به دلیل نژادپرستی از برنامه کناره‌گیری کرد
استن: استن گرانت، روزنامه‌نگار برتر تلویزیونی استرالیا، به دلیل نژادپرستی از برنامه کناره‌گیری کرد

سیدنی: یکی از روزنامه‌نگاران برتر تلویزیون استرالیا با کناره‌گیری از برنامه‌اش به دلیل آزار نژادپرستانه‌ای که به‌عنوان یک مرد بومی در کانون توجه‌ها با آن مواجه است، یک مبارزه روح‌جویی ملی را آغاز کرد.
استن گرانت، روزنامه‌نگار برنده جایزه ABC، گفت که پخش کننده ملی شکایتی را در مورد “کثافت بی امان نژادی” که او متحمل شده بود به توییتر تسلیم کرده است.
اما او افزود که بعد از اینکه او در جریان پوشش خبری تاجگذاری شاه چارلز سوم توسط شبکه ABC، آزار و شکنجه استعماری بریتانیا در مورد بومیان استرالیا را مطرح کرد، دید که خود رسانه‌ها «دروغ می‌گویند و سخنان من را تحریف می‌کنند» و او را «پر از نفرت» توصیف می‌کنند.
گرانت در مقاله ای که روز جمعه در وب سایت ABC منتشر شد، گفت: «من اشاره کردم که تاج نشان دهنده حمله و دزدی به سرزمین ما است.
پلیسی که مهر تاج بر سر داشت بچه ها را از خانواده هایشان گرفت. زیر تاج مردم ما قتل عام شدند.»
تفسیر مراسم تاجگذاری او به عنوان یک طرفه و نامناسب توسط برخی رسانه های محافظه کار به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
گرانت گفت که از عشق به استرالیا صحبت کرده است زیرا باید حقیقت را بگوید که مردم بومی هنوز بالاترین میزان زندان و فقر را دارند.
این مرد 59 ساله اعلام کرد که به عنوان مجری پس از قسمت بعدی برنامه گفتگوی امور جاری Q+A شبکه ABC در روز دوشنبه کنار خواهد رفت.
گرانت کارفرمای خود را به کار گرفت.
“مسمومیت در اطراف نژاد”
“من این را به این دلیل می نویسم که هیچ کس در ABC – که تهیه کنندگان آن من را به عنوان مهمان برای پوشش مراسم تاجگذاری خود دعوت کردند – یک کلمه حمایت عمومی را به زبان نیاورده است. هیچ یک از مدیران ABC علناً دروغ هایی را که درباره من نوشته یا گفته شده رد نکرده است. “
نخست وزیر آنتونی آلبانیز حمایت خود را از گرانت ارائه کرد و به خبرنگاران گفت: “شما می توانید به دیدگاه های مختلف احترام بگذارید بدون اینکه درگیر توهین باشید.”
جاستین استیونز، مدیر خبری ABC نیز با صدور بیانیه ای از گرانت حمایت کرد و گفت که وی با “سوءاستفاده های نژادپرستانه، از جمله تهدیدات علیه امنیت خود” مواجه شده است.
سایر همکاران نیز صحبت کردند.
“هیچ کلمه ای برای بیان وحشتی که از این احساس می کنیم وجود ندارد. استن سارا فرگوسن، مجری برنامه امور جاری شبانه شاخص شبکه ABC، گزارش 7.30، گفت: بسیار عالی و گرامی است.
عثمان فاروقیسردبیر اخبار فرهنگی The Age و Sydney Morning Herald، که قبلا در ABC کار می کرد، گفت که کارکنان در پخش ملی نشان دهنده ترکیب فرهنگی استرالیا نیست.
او روز شنبه در بخشی از نظر خود گفت: اما موضوع از صدا و سیما فراتر رفت.
فاروقی گفت: “این از رسانه ها نیز بزرگتر است. یک سمیت در اطراف نژاد وجود دارد که در اعماق این کشور وجود دارد و همه نهادهای ما – رسانه ها، ورزش، هنر، تجارت و سیاست” را آلوده می کند.
‘من به اندازه ی کافی داشتم’
گرانت در اعلامیه خروج خود گفت که مردم بومی یاد گرفته‌اند که این کار را سخت کنند.
او گفت، اما خطرات اکنون بیشتر شده است، زیرا کشور در حال آماده شدن برای همه پرسی در سال جاری در مورد اینکه آیا مردم بومی از حق قانون اساسی برخوردار هستند تا در مورد قوانینی که آنها را تحت تأثیر قرار می دهد مشورت کنند یا خیر.
گرانت نوشت: “یک رفراندوم در مورد صدای بومیان در پارلمان وجود دارد و من تنها نیستم که احساس قضاوت می کنم. این یک قضاوت استرالیایی در مورد ما است. سیاست چنین است.”
اما نژادپرستی یک جنایت است. نژادپرستی خشونت است.