ایالات متحده نهادی را تابع شرکت نظامی ایران تعیین می کند

واشنگتن: وزارت خزانه داری آمریکا تحریم هایی را علیه یک نهاد ایرانی و مدیر آن اعمال کرد که گفته می شود مربوط به تحقیقات سلاح های شیمیایی ایران است.
روز پنجشنبه ، در بیانیه ای ، دفتر کنترل دارایی های خارجی این اداره (OFAC) گروه شهید میثامی و مدیر آن مهران بابری را تعیین کرد.
در این بیانیه آمده است که گروه شهید میثامی “در تحقیقات سلاح های شیمیایی ایران نقش دارد و تابع سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی ایران است که به آن SPND نیز گفته می شود”.
ایالات متحده در رابطه با گسترش سلاح های کشتار جمعی (WMD) یا وسایل تحویل آنها توسط رژیم ایران ، SPND را در سال 2014 تعیین کرده بود.
در این بیانیه آمده است: “این گروه” مسئول بسیاری از پروژه های SPND بوده است كه هزینه آن بالغ بر میلیون ها دلار آمریكا بوده است “.
این پروژه ها شامل آزمایش و تولید عوامل شیمیایی و بهینه سازی آنها برای اثر بخشی و سمیت برای استفاده به عنوان عوامل ناتوانی است.
طبق گفته وزارت خزانه داری ، بابری قبل از انتصاب به عنوان رئیس گروه شهید میثمی ، در آزمایشگاه تحقیقات شیمیایی دفاعی ایران کار کرده بود.
به نقل از استیون منوچین وزیر خزانه داری در این بیانیه ، “توسعه سلاح های کشتار جمعی توسط ایران تهدیدی برای امنیت همسایگان و جهان است.”
وی افزود: “آمریكا به مقابله با هرگونه تلاش رژیم ایران برای تولید سلاح های شیمیایی كه ممكن است توسط رژیم یا گروههای نیابتی آن برای پیشبرد برنامه های بدخیم خود استفاده شود ، ادامه خواهد داد.”
تعیین روز پنجشنبه چند روز پس از کشته شدن محسن فخری زاده ، دانشمند ارشد هسته ای ایران در هفته گذشته در حوالی پایتخت تهران انجام شد.
ایران روز سه شنبه بار دیگر تکرار کرد که “عاملان و فرماندهان” این ترور را مجازات خواهد کرد.
مایک پمپئو ، وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته تهدید کرد که واشنگتن در هفته ها و ماه های آینده تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال خواهد کرد.
در ماه مه 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور کشورش کشور خود را از توافق هسته ای ایران ، که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) نیز می گویند ، بیرون کشید و تحریم های سخت علیه تهران را مجدداً اعمال کرد.
در پاسخ ، ایران از ماه مه 2019 به تدریج برخی از تعهدات JCPOA خود را کنار گذاشته است.