با عوارض جانبی کاشت مو چقدر آشنا هستید؟

درمان پیوند مو یکی از مرسوم ترین درمان های زیبایی به شمار می رود که امتحان خود را پس داده است. حوزه کاشت مو از پیشرفت های حاصل شده در زمینه پزشکی بی بهره نمانده است. ابزارهای مورد استفاده برای پیوند مو در تکنیک های جدید آنقدر ظریف و دقیق هستند که فرد بعد از درمان شاهد موهایی بسیار طبیعی خواهد بود. عوارض جانبی کاشت مو با استفاده از این تکنیک ها نیز بسیار کم است.

صحبت در رابطه با عوارض پیوند مو نباید سبب نگرانی متقاضیان شود. بسیاری از عوارض موقتی هستند و بدون هیچگونه درمانی به خودی خود برطرف می شوند. نکته بسیار مهم دیگر این است که عوارض مطرح شده در همه افراد مشاهده نمی شود. بسیاری از افراد تنها شاهد عوارض محدودی هستند. بنابراین تمام این عوارض در همه افراد مشاهده نمی شوند.

ما در این مقاله به طور مفصل به بررسی عوارض پیوند مو می پردازیم. حتی عوارض نادر نیز بیان شده اند. لطفا با ما همراه باشید.

خارش در ناحیه اهدا و ناحیه کاشت از عوارض جانبی کاشت مو

یکی از عوارض مرسوم پیوند مو خارش در ناحیه اهدا و کاشت است. شستشوی موها در زمان مشخص شده توسط پزشک با استفاده از اسپری سرم شستشو به مدت چند روز سبب کاهش شدت خارش می شود.

معمولا پزشک در کلینیک کاشت مو از داروهایی از قبیل آنتی هیستامین برای کاهش خارش پوست استفاده می کند؛ مرسوم ترین داروی مورد استفاده برای کاهش شدت خارش بعد از کاشت مو سیتریزین 10  است. استفاده موضعی از آلوئه ورا نیز در کاهش خارش بعد از درمان نیز موثر است. خاراندن محل خارش سبب کنده شدن زخم ها و آسیب دیدگی فولیکول های کاشته شده خواهد شد.

 

قرمزی پوست

قرمزی پوست در ناحیه کاشت و اهدا از دیگر عوارض جانبی پیوند مو به شمار می رود. این عارضه نگران کننده نیست و معمولا در همه افراد با شدت های مختلف مشاهده می شود. قرمزی پوست به مروز زمان با کاهش التهابات پوستی از بین می رود.

احساس درد

بی حسی موضعی و استفاده از داروهای مسکن قبل از شروع جلسه درمان سبب می شود که افراد حین درمان احساس درد نداشته باشند. مصرف به موقع داروهای مسکن در کاهش احساس درد نقش بسیار مهمی دارد.

قابل ذکر است که افراد تنها مجاز به استفاده از مسکن های تجویز شده توسط پزشک هستند. به طور کلی مصرف تمام داروها قبل و بعد از درمان پیوند مو باید با تجویز پزشک باشد. در جلسه مشاوره قبل از درمان پزشک و اطلاع پزشک از داروهای مصرفی توسط فرد پزشک ممکن است تصمیم به قطع برخی داروها یا جایگزینی آنها توسط داروهای دیگر بگیرد.

حساسیت به بی حسی موضعی

یکی از دیگر عوارض جانبی پیوند مو حساسیت به داروی بی حسی است. بدن افراد واکنش های متفاوتی به داروهای بی حسی نشان می دهند. حساسیت شدید به داروهای بی حسی بسیار نادر است. در کلینیک تخصصی و معتبر کاشت مو در تهران قبل از هر گونه اقدامی از فرد تست های حساسیت به داروهای بی حسی گرفته
می شود.

بی حسی در ناحیه اهدا و کاشت پس از پیوند مو

معمولا تاثیر داروهای بی حسی مدتی بعد از جلسه درمان رویان سلامت با از بین رفتن اثرات داروهای بی حسی از بین می رود. در برخی مواقع اثرات بی حسی حتی ۶ ماه همراه فرد است؛ البته بی حسی موضعی اصلا موضوع نگران کننده ای نیست و به مرور از بین می رود.

در صورتی که متقاضیان پیوند مو سابقه حساسیت به داروی بی حسی دارند لازم است که در جلسه معاینه اولیه یا قبل از درمان پزشک را از این موضوع مطلع کنند.

 

تورم (ادم یا خیز)

تورم یکی از عوارض جانبی کاشت مو است که معمولا طی ۳ الی ۵ روز برطرف می شود. تجمع مایعات زیر پوست سبب تورم می شود. مراقبت های بعد از درمان در کاهش شدت تورم بسیار تاثیرگذار است.

کمپرس سرد سبب کاهش تورم می شود؛ البته افرادی که مبتلا به سینوزیت هستند نباید از کمپرس یخ برای کاهش تورم استفاده کنند.. علاوه بر این کمپرس سرد نباید در ناحیه کاشت قرار داده شود. کمپرس سرد روی پلک ها و پیشانی قرار می گیرد.

معمولا به بیماران توصیه می شود که هنگام استراحت بعد از جلسه درمان چند بالش زیر سر قرار دهند. سر باید در موقعیت بالاتری نسبت به بدن و در زاویه بیشتر از ۳۰درجه قرار گیرد.

در برخی مواقع پزشک در کلینیک کاشت مو برای کاهش تورم از داروهای استروئیدی تزریقی (تزریق در پوست سر) یا قرص های استروئیدی برای درمان تورم استفاده می کند. انجام فعالیت های فیزیکی شدید سبب تشدید تورم می شود. به همین دلیل به افراد توصیه می شود حدااقل به مدت یک ماه بعد از جلسه درمان از انجام فعالیت های ورزشی سنگین پرهیز کنند.

خونریزی

استفاده از برخی داروهای رقیق کننده خون از قبیل وارفارین، آسپیرین، موترین و داروهای استروئیدی سبب رقیق شدن خون می شود و احتمال خونریزی را افزایش می دهد. افراد متقاضی پیوند مو باید ۱۰ روز  قبل از جلسه درمان و حدود ۱ هفته بعد از آن از مصرف این قبیل داروها خودداری کنند. باز هم تاکید می کنیم که استفاده و قطع مصرف هرگونه دارویی تنها با توصیه پزشک انجام شود.

عفونت از دیگر عوارض جانبی کاشت مو

احتمال عفونت بعد از پیوند مو بسیار کم و در حد کمتر از ۱ درصد است. بی توجهی به مسائل بهداشتی بعد از درمان و بیماری هایی از قبیل نقص سیستم ایمنی از دلایل اصلی ایجاد عفونت است. تورم، قرمزی پوست، ایجاد جوش و درد از علائم عفونت به شمار می روند.

آنتی بیوتیک ها یکی از داروهای مرسوم بعد از تمام جراحی ها و درمان های زیبایی مختلف هستند. پزشک کاشت مو تهران برای پیشگیری از بروز عفونت ها بعد از کاشت مو این داروها را تجویز می کند. دستورالعمل استفاده از آنتی بیوتیک توسط پزشک تعیین می شود. باز نکردن زود هنگام پانسمان نیز در پیشگیری از ابتلا به عفونت تاثیر بسیار زیادی دارد. پانسمان حتما  باید در زمان تعیین شده توسط پزشک باز شود.

 

اسکار و زخم

اسکار و زخم نیز از دیگر عوارض جانبی کاشت مو است که بسته به تکنیک مورد استفاده برای درمان و تبحر جراح با شدت های متفاوت مشاهده می شود.

در شرایطی که آسیب های حین پیوند مو به طور کامل ترمیم نشود اسکار یا جای زخم شکل می گیرد. در برخی مواقع شدت زخم افزایش یافته و به صورت زخم های گوشتی یا کلوئیدی نمایان می شود. اسکارها تاثیری بر سلامتی فرد ندارند و تنها از نظر زیبایی برای فرد آزار دهنده هستند.

تنک شدن موها از دیگر عوارض جانبی پیوند مو

تنک شدن موها مربوط به پیوند مو به روش FIT و سایر روش های مبتنی بر آن می شود. برداشت بیش از اندازه از فولیکول های بانک مو ظاهری نامتوازن در بانک مو ایجاد می کند به گونه ای که بخش هایی از آن خالی و بخش هایی پر هستند.

همان طور که قبلا بیان شد مهارت پزشک  سبب پیشگیری از بروز برخی عوارض می شود. تصمیم گیری در رابطه با محل برداشت محل برداشت فولیکول ها، محل و زاویه کاشت فولیکول ها نیز بر عهده پزشک است. در صورتی که پزشک این مراحل را به درستی انجام دهد از بسیاری عوارض پیشگیری می شود.

 

سرفه و سکسکه

سرفه و سکسکه از عوارض بسیار نادر کاشت مو هستند. گاهی به مدت ۲ الی ۳ روز بعد از کاشت مو نیز فرد دچار سکسکه است. هرچند علت دقیق این عارضه هنوز مشخص نشده است؛ اما برخی محققان اعتقاد دارند که تحریک اعصاب پوست سر عامل اصلی سرفه و سکسکه بعد از درمان است. شاخه هایی از اعصاب پوست سر به عصب فرتیک پیوند می خورد. عصب فرتیک نقش اصلی در ایجاد سکسکه و سرفه دارد.

دفن شدن فولیکول ها

برخی مواقع حین کاشت فولیکول های مو در بخش عمیق پوست قرار داده می شوند و به اصطلاح دفن
می شوند. در تکنیک های جدیدتر از قبیل SUT، Micro FIT و Super FUE که از ابزارهای دقیق برای برداشت و کاشت فولیکول ها استفاده می شود احتمال دفن فولیکول ها کمتر است. تبحر و مهارت پزشک نیز در پیشگیری از این مشکل اهمیت بسیار زیادی دارد.

کیست های زیر پوستی

کیست های زیر پوستی از عوارض جانبی کاشت مو و حاصل دفن فولیکول ها هستند. در صورتی که فولیکول های دفن شده از زیر پوست خارج نشوند منجر به بروز کیست خواهند شد. کیست های زیر پوستی توام با درد و تورم هستند.

 

برداشت بیش از حد و از دست دادن بانک مو

برداشت بیش از اندازه از فولیکول های ناحیه بانک مو منجر به کم پشت شدن و ریزش موی سکه ای
می شود. بنابراین برداشت بیش از اندازه از ناحیه بانک مو به منظور ایجاد تراکم بالا در ناحیه کاشت عمل صحیحی نیست. از دست دادن بانک مو نتیجه کاشت مو در کلینیک کاشت مو نامعتبر و انجام درمان توسط پزشکان غیرمتخصص و بی تجربه است.

رشد کم گرافت ها

رشد کم گرافت نیز از دیگر عوارض بعد از پیوند مو است. اگر برای شما این سوال مطرح شده ایت که دلیل رشد کم گرافت ها بعد از کاشت مو چیست باید بگوییم در صورتی که حین برداشت، آماده سازی و کاشت گرافت های مو دچار آسیب شوند بعد از پیوند رشد مناسبی نخواهند داشت. در نتیجه کیفیت مطلوبی از پیوند مو حاصل
نمی شود. بنابراین  رشد کم گرافت ها نیز از عوارض جانبی کاشت مو است که در برخی افراد مشاهده شده است.

در کاشت مو به روش FUT شرایط برای برداشت صحیح گرافت ها مناسب است و احتمال برداشت ناقص و آسیب دیدگی گرافت ها حین برداشت کمتر است. در واقع رشد کم گرافت ها از عوارض پیوند مو به روش های FIT است.

 

التهاب فولیکول ها

فولیکولیت یا التهاب فولیکول ها بعد از کاشت مو با عوارضی از قبیل جوش و آکنه همراه است؛ البته فولیکولیت از عوارض نادر پیوند مو بوده و در صورت بروز نیز دردسر ساز نخواهد بود.

عدم رعایت بهداشت فردی و بیماری های زمینه ای پوستی زمینه را برای بروز این عارضه فراهم می کند. استفاده از پمادهای موضعی آنتی بیوتیک که معمولا توسط پزشکان بعد از درمان تجویز می شود از بروز فولیکولیت جلوگیری می کند.

 

رشد غیرطبیعی و خط رویش نامناسب

یکی از عوارض آزار دهنده بعد از پیوند مو که بسیار آزار دهنده نیز هست خط رویش نامناسب و ظاهر غیر طبیعی موها است. بی تجربگی و مهارت کم پزشک سبب خط رویش نامناسب موها می شود. در صورتی که تکنیک مناسبی برای درمان انتخاب شود و پزشک نیز تبحر کافی در انجام آن داشته باشد احتمال بروز این عارضه به کمترین حد ممکن می رسد.

عوارض اتاق عمل

عوارض اتاق عمل عارضه ای است که منحصر به کاشت مو نبوده و در سایر جراحی ها نیز مشاهده می شود. در برخی مواقع احین تزریق ماده بی حسی فراد دچار افزایش ضربان قلب می شوند. در شرایطی که فرد مشکلات قلبی و عروقی داشته باشد این عارضه خطرناک است.

به همین دلیل به افراد بالای ۴۰ سال توصیه می شود که قبل از تزریق ماده بی حسی و شروع فرآیند جلسه درمان نوار قلب بگیرند. بعد از تزریق داروی بی حسی نیز وضعیت فشار خون و ضربان قلب بیمار کنترل شود. در این شرایط در صورتی که مشکلی برای فرد ایجاد شد در همان مراحل اولیه اقدامات درمانی در کلینیک کاشت مو لازم صورت می گیرد.

سنکوپ

سنکوب بهصورت بسیار نادر و در پایان جراحی پیوند مو مشاهده می شود. معمولا سنکوب در صورتی که جلسه درمان طولانی شود رخ می دهد و فرد به صورت موقت هوشیاری خود را از دست می دهد.

عواملی از قبیل درد، افزایش فشار خون، افت قند خون و کم آبی بدن از عوامل موثر در بروز سنکوب هستند. آبرسانی مناسب، عدم تغییر ناگهانی وضعیت فرد و تنظیم یون های بدنی سبب پیشگیری از سنکوب می شود.

 

کلام پایانی

پیوند مو یکی از درمان های پرطرفدار و بدون عارضه به شمار می رود. عوارض جانبی بسیار زیادی در رابطه با این نوع درمان زیبایی مشاهده شده است؛ اما بسیاری از افراد تنها شاهد عوارض محدودی هستند. در صورتی که درمان توسط بهترین روش کاشت مو انجام شود پزشک مهارت و تجربه بالایی داشته باشد از بسیاری عوارض پیشگیری می شود.

مراقبت های قبل و بعد از درمان نیز نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بروز عوارض جانبی کاشت مو دارند. بسیاری از این عوارض نیاز به هیچگونه درمانی ندارند یا با استفاده از روش های درمانی بسیار ساده برطرف
می شوند.

قرمزی وخارش پوست، تورم، دفن فولیکول ها، از دست دادن بانک مو، تنک شدن موها در ناحیه بانک مو، التهاب فولیکول ها، رشد کم گرافت ها بعد از کاشت، کیست های زیر پوستی، دفن شدن فولیکول ها، عفونت، خونریزی، اسکار و زخم، رشد غیر طبیعی و خط رویش نامناسب، تورم، حساسیت به مواد بی حسی، اثرات بی حسی، احساس درد  برخی عوارض احتمالی بعد از پیوند مو هستند.

لازم به تاکید است که همه عوارض بیان شده در تمام افراد مشاهده نمی شود. بسیاری از متقاضیان تنها شاهد عوارض معدود و خفیفی هستند. بسیاری از عوارض عنوان شده نیز به صورت نادر مشاهده شده اند.