بدون ملاقات پمپئو با طالبان ، مذاکره کنندگان کابل در دوحه ، هیچ پیشرفتی ندارید

DOHA: وزیر امور خارجه ایالات متحده مایک پمپئو ملاقات کرد دولت افغانستان و مذاکره کنندگان طالبان در دوحه روز شنبه ، اما با تسریع در عقب نشینی نظامی واشنگتن ، هیچ اعلامیه ای در مورد پیشرفت وجود نداشت.
دیدار پمپئو در پی حمله موشکی صورت گرفت که مناطق پرجمعیت منطقه را مورد اصابت قرار داد کابل، در آخرین شیوع خشونت در پایتخت افغانستان دست کم هشت نفر را کشت. طالبان مسئولیت را انکار کردند و گروه دولت اسلامی ادعای اعتصاب مرگبار را اعلام کرد.
پامپئو با برخورد بیش از یک ساعت با شورشیان تندرو اسلامی ، جداگانه با دولت افغانستان و تیم های مذاکره ای طالبان در هتلی مجلل در پایتخت قطر دیدار کرد.
پمپئو در دیدار با طرف دولت افغانستان ، با اشاره به علاقه مشترک در چنین سناریویی ، گفت: “من بیشتر علاقمندم که نظرات شما را در مورد اینکه چگونه می توانیم احتمال نتیجه موفقیت آمیز را افزایش دهیم ، جلب کنم.”
وی همچنین در ایستگاه خود در دوحه که پایگاه دیپلماسی طالبان است ، با امیر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی ، و امیر بن عبدالرحمن الثانی ، وزیر امور خارجه ، قطر دیدار کرد.
اما پیش از عزیمت پمپئو در مورد مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان هیچ گونه موفقیت در این زمینه اعلام نشده بود.
وی در حالی که دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا اولویت های میان مدت خود را حفظ می کند ، برای مرحله بعدی تور هفت کشور خود در اروپا و خاورمیانه به ابوظبی پرواز کرد.
عبدالله عبدالله ، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان ، به خبرگزاری فرانسه گفت که دولت و طالبان “بسیار نزدیک” هستند که در مذاکرات از بن بست عبور کنند.
وی در سفر به ترکیه گفت: “ما نزدیک هستیم ، ما بسیار نزدیک هستیم. امیدوارم این مرحله را پشت سر بگذاریم و به موضوعات اساسی برسیم” از جمله امنیت.
در اوایل این هفته ، پنتاگون گفت که به زودی حدود 2000 سرباز را از افغانستان بیرون می کشد ، و این سرعت بخشیدن به جدول زمانی تعیین شده در توافق نامه فوریه بین واشنگتن و طالبان را که پیش بینی عقب نشینی کامل ایالات متحده در اواسط سال 2021 است ، انجام می دهد.
ترامپ بارها وعده داده است که “جنگهای ابدی” را پایان دهد ، از جمله در افغانستان ، طولانی ترین درگیری آمریکا که با حمله به خارج کردن طالبان پس از حملات 11 سپتامبر 2001 آغاز شد.
جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ، در یک توافق نادر با ترامپ ، همچنین طرفدار پایان دادن به جنگ افغانستان است ، اگرچه تحلیلگران معتقدند که او به همان اندازه درگیر خروج سریع نخواهد بود.
طالبان برای اولین بار با دولت افغانستان صحبت می کنند.
گفتگوها از 12 سپتامبر در دوحه آغاز شد اما تقریباً بلافاصله به دلیل اختلاف نظر در مورد دستور کار ، چارچوب اساسی بحث ها و تفسیرهای مذهبی متزلزل شد.
چندین منبع روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفتند که به نظر می رسد دو طرف برخی از مسائل را حل کرده اند.
از میان نقاط مهم تاکنون ، طالبان و دولت افغانستان برای توافق بر سر زبان مشترک در مورد دو موضوع اصلی تلاش کرده اند.
طالبان که از تندروهای سنی مذهب هستند ، بر پایبندی به مکتب حنفی فقه اسلامی اهل سنت اصرار دارند ، اما مذاکره کنندگان دولت می گویند این می تواند برای تبعیض علیه هزاره ها که عمدتا شیعه هستند و سایر اقلیت ها استفاده شود.
موضوع بحث برانگیز دیگر این است که چگونه توافق ایالات متحده و طالبان توافق صلح آینده افغانستان را شکل می دهد و چگونه به آن اشاره می شود.
مذاکرات صلح دوحه پس از امضای توافق نامه طالبان و واشنگتن در ماه فوریه آغاز شد ، در حالی که ایالات متحده موافقت کرد همه نیروهای خارجی را در ازای تضمین های امنیتی و قول طالبان برای شروع گفتگوها خارج کند.
با وجود گفتگوها ، خشونت ها در سراسر افغانستان افزایش یافته است ، با افزایش طالبان در حملات روزانه علیه نیروهای امنیتی افغانستان.
طرح ترامپ برای كشتار سربازان تا 15 ژانویه – كمتر از یك هفته قبل از سوگند یاد كردن جانشین وی ، باید در افغانستان مورد انتقاد قرار گیرد.
اعتصاب روز شنبه به پایتخت افغانستان شاهد انبوهی از موشک ها به مناطق مختلف مرکز و شمال کابل بود – از جمله در و در اطراف منطقه سبز بسیار محکم که سفارتخانه ها و شرکت های بین المللی را در خود جای داده است.
گروه دولت اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد 28 موشک کاتیوشا توسط “سربازان خلافت” شلیک شده است.
طارق آرین ، سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان ، طالبان را مقصر دانست و گفت “تروریست ها” در مجموع 23 موشک شلیک کرده اند. با این حال ، طالبان مسئولیت را انکار کردند و گفتند “کورکورانه مکان های عمومی را آتش نمی گیرند”.