بودایی های تبت ، نه چین ، باید دالایی لامای بعدی را انتخاب کنند: مقام آمریکایی

نیویورک: ایالات متحده از حق بوداییان تبت در انتخاب دالایی لامای بعدی حمایت می کند و به گفته یک مقام آمریکایی که در امور مذهبی بین المللی فعالیت می کند ، حزب کمونیست چین اختیاراتی ندارد.
ساموئل براونبک ، سفیر کل آزادی مذهب بین الملل روز سه شنبه گفت: “ایالات متحده با انتخاب دالایی لامای بعدی توسط چین مخالف است.”
وی گفت: “آنها حق انجام چنین کاری را ندارند. آنها هیچ مبنای الهیاتی برای این کار ندارند.”
دالایی لاما 85 ساله چهاردهمین رهبر بوداییان تبتی است و از تصرف چینی ها بر تبت به هند فرار کرد و به آنجا پناه برد.
به طور سنتی دالایی لاما دستورالعمل هایی را در مورد محل تجسم مجدد دالایی لاما ارائه می دهد ، اما دولت چین ادعا کرده است که این حق را دارد که تعیین کند چه کسی رهبر بودائیان تبتی می شود.
براونبک طی یک جلسه تلفنی تلفنی به خبرنگاران گفت: “ما فکر می کنیم که این کاملاً اشتباه است که حزب کمونیست چین ادعا کند که آنها چنین حقی دارند.”
وی افزود: “بوداییان تبت صدها سال رهبر خود را انتخاب كردند ، اگر نه بیشتر ، و آنها حق دارند كه هم اكنون این كار را انجام دهند.”
دالایی لاما گفته است كه وقتی به حدود 90 سالگی برسد ، با لاماهای دیگر ، مردم تبتی و پیروان دین مشورت خواهد كرد تا “در مورد ادامه نهاد دالایی لاما یا نه” تصمیم بگیرد.
وی افزود: اگر تصمیم گرفته شد که جانشینی وجود داشته باشد ، افسران گادن فودرانگ تراست دالایی لاما مسئولیت اصلی شناختن فرد مطابق با سنت های گذشته را بر عهده خواهند داشت و او دستورالعمل های کتبی را برای آن ترک خواهد کرد.
دالایی لاما هشدار داد که “نباید به کاندیدایی که برای اهداف سیاسی توسط کسی ، از جمله در جمهوری خلق چین انتخاب شده است ، هیچ گونه شناخت یا پذیرشی داده شود”.
(می توان از طریق [email protected] به Arul Louis مراجعه کرد و از طریق Twitterarulouis در توییتر دنبال کرد)