ترامپ: بازرس ویژه آمریکا تحقیقات FBI در مورد تبانی ترامپ و روسیه را محکوم کرد

ترامپ: بازرس ویژه آمریکا تحقیقات FBI در مورد تبانی ترامپ و روسیه را محکوم کرد
ترامپ: بازرس ویژه آمریکا تحقیقات FBI در مورد تبانی ترامپ و روسیه را محکوم کرد

واشنگتن: تحقیقات FBI در مورد تبانی ادعایی روسیه و دونالد ترامپیک دادستان مستقل ایالات متحده در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد گفت، مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2016 بر اساس شواهد ضعیف و دارای نقص جدی بود.
بازپرس ویژه جان دورهام در سال 2019 توسط بیل بار، دادستان کل ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، برای رسیدگی به اتهامات – که برجسته ترین آنها توسط خود ترامپ مطرح شد – منصوب شد که تحقیقات روسیه یک “شکار جادوگر” سیاسی است.
گزارش بیش از 300 صفحه ای دورهام به دنبال تحقیقات چهار ساله ای است که در زمان جانشین بار، دادستان کل مریک گارلند، منصوب جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات، ادامه یافت.
گزارشی که مدت‌ها منتظر آن بودیم، به شدت از منشأ «توفان متقاطع»، تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد اتهامات تبانی روسیه و کمپین ترامپ انتقاد کرد.
در این گزارش آمده است: «به نظر می‌رسد نه مجری قانون ایالات متحده و نه جامعه اطلاعاتی هیچ مدرک واقعی مبنی بر تبانی در مالکیت‌های خود در آغاز تحقیقات طوفان متقابل در اختیار نداشته‌اند».
دورهام، دادستان فدرال سابق، همچنین گفت که اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری در شیوه تحقیق درباره ترامپ و رقیب او در کاخ سفید، هیلاری کلینتون، دموکرات، استانداردی دوگانه نشان داده‌اند.
«سرعت و روشی که FBI در طول فصل انتخابات ریاست‌جمهوری بر اساس اطلاعات خام، تحلیل‌نشده و تایید نشده، آتش متقابل طوفان را باز کرد و تحقیق کرد، همچنین نشان‌دهنده انحراف قابل‌توجه از نحوه برخورد آن با موضوعات قبلی مربوط به برنامه‌های احتمالی مداخله خارجی در انتخابات با هدف کلینتون بود. در این گزارش آمده است.
دورهام گفت که “کارکنان ارشد FBI در قبال اطلاعاتی که دریافت می کردند، به ویژه اطلاعات دریافتی از افراد و نهادهای وابسته به سیاسی، فقدان جدی تحلیلی نشان دادند.”
او گفت که این امر باعث شد بازرسان “بدون عینیت یا محدودیت مناسب در پیگیری اتهامات تبانی یا توطئه بین یک کمپین سیاسی ایالات متحده و یک قدرت خارجی عمل کنند.”
ترامپ که به دنبال نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 است، در پستی در پلتفرم Truth Social خود از گزارش دورهام استقبال کرد.
“وای! پس از تحقیقات گسترده، بازرس ویژه جان دورهام به این نتیجه رسید که FBI هرگز نباید تحقیقات ترامپ و روسیه را آغاز می کرد!” ترامپ گفت.
“به عبارت دیگر، مردم آمریکا کلاهبرداری شدند، همانطور که در حال حاضر توسط کسانی که نمی خواهند عظمت آمریکا را ببینند، کلاهبرداری می شود.” وی افزود، ظاهراً با اشاره به تحقیقات جنایی متعدد در حال انجام که او را هدف قرار داده است.
اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبری فعلی این دفتر ده‌ها اقدام اصلاحی را اجرا کرده است.
اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای گفت: «اگر این اصلاحات در سال 2016 انجام می‌شد، می‌توانست از گام‌های نادرست شناسایی‌شده در گزارش جلوگیری شود».
وظیفه دورهام، طبق دستور دادستان کل وقت، بار، بررسی منشأ طوفان متقاطع بود که در ژوئیه 2016 راه اندازی شد، و همچنین تحقیقات بعدی رابرت مولر، بازپرس ویژه، که در می 2017 آغاز شد.
هر دو به هک روسیه و دستکاری رسانه های اجتماعی به نفع ترامپ در سال 2016 و تماس های متعدد بین کمپین ترامپ و روس ها توجه داشتند.
تحقیقات مولر آن را گسترش داد تا اقدامات ادعایی مانع تراشی توسط ترامپ را پوشش دهد.
در پایان مولر شش نفر از اعضای کمپین ترامپ را محکوم کرد و 25 روس را کیفرخواست صادر کرد.
اما مولر هیچ مدرکی دال بر همکاری جنایتکارانه کمپین ترامپ با روسیه پیدا نکرد و شواهد وی مبنی بر مانع تراشی ادعایی ترامپ توسط بار رد شد.
تحقیقات دورهام منجر به کیفرخواست یک تبعه روسی و یک وکیل برجسته واشنگتن به دلیل اظهارات نادرست به FBI شد، اما هر دو تبرئه شدند.
ایگور دانچنکو، روس، متهم به ارائه اطلاعات برای گزارشی بود که حاوی اطلاعات نادرست تایید نشده درباره ترامپ و روسیه معروف به “پرونده استیل” بود که توسط یک مامور اطلاعاتی سابق بریتانیا، کریستوفر استیل تهیه شده بود.