خادم حسین رضوی: روحانی تندرو مذهبی پاکستان خادم حسین رضوی پس از تحصن درگذشت | اخبار جهان

لاهور: خادم حسین رضوی ، یک دانشمند مذهبی تندرو پاکستانی که این هفته هزاران هوادار را به تحصن در اسلام آباد بر سر بازنشر مجدد کاریکاتورهای حضرت محمد (ص) که به نظر آنها کفرآمیز است ، در روز پنجشنبه درگذشت. او 54 ساله بود.
به گفته سخنگوی روحانی و پزشکی در بیمارستانی که ریزوی در شهر شرقی لاهور به آنجا منتقل شد ، وی علائمی شبیه علائم Covid-19 را نشان می داد اما از نظر ویروس کرونا مورد آزمایش قرار نگرفته بود.
دکتر سلمان احمد گفت که ریزوی چهار روز تب شدیدی داشت و از روز پنجشنبه دچار مشکلات جدی تنفسی شد. وی سپس به بیمارستان منتقل و در آنجا درگذشت.
اعتراض حزب ریزوی ، تحریک لبیاک ، روز یکشنبه در حومه اسلام آباد پایتخت آغاز شد ، جایی که معترضین و نیروهای امنیتی پاکستان مدت کوتاهی درگیر شدند و پلیس را به سمت شلیک گاز اشک آور به سمت تظاهرکنندگان سنگ پرتاب سوق داد. این تجمع یکی از مجموعه هایی بود که در سراسر کشور برای ابراز خشم از کاریکاتورها برگزار شد.
پس از فروپاشی خشونت ها در اسلام آباد ، معترضین پس از آنکه دولت عمران خان نخست وزیر قول خواستار آنها برای قطع روابط دیپلماتیک با فرانسه و اخراج سفیر فرانسه را در سه ماه در پارلمان داد ، تحصن کردند که اوایل روز سه شنبه پایان یافت.
تحصن هزاران مرد را که به مدت دو روز در آنجا شلوغ شده بودند و تعداد کمی ماسک صورت بهم زده بودند را به خود جلب کرده بود. شفیق امینی ، سخنگوی تحریک لبیک گفت که دولت همچنین با آزادی همه اعضای دستگیر شده حزب موافقت کرده است.
حزب اسلامگرای رادیکال در انتخابات فدرال 2018 پاکستان به شهرت رسید و در یک دستور کار تک ماده ای فعالیت کرد: دفاع از قانون بحث برانگیز کفر این کشور که مجازات اعدام را برای هر کسی که به اسلام توهین کند ، خواستار شده است. این حزب تنها دو كرسی استانی در جنوب استان سند به دست آورد ، اگرچه تجمع های رزوی به طور معمول ده ها هزار نفر را به خود جلب می كرد.
در پاکستان محافظه کار ، صرف اتهام کفر می تواند اوباش را به شورش تحریک کند. ریزوی همچنین اعتراضات سال گذشته را رهبری کرد ، زمانی که دولت خان آزیا بی بی ، زنی مسیحی را به اتهام ارتکاب کفر به مدت 8 سال در زندان در معرض اعدام بود ، آزاد کرد. دادگاهی وی را تبرئه کرد اما وی پس از تهدید به زندگی مجبور به فرار به کانادا شد.
کاریکاتورهای پیامبر موجب اعتراض در آسیا و خاورمیانه شده و خواستار تحریم محصولات فرانسوی شده اند. آنها همچنین به عنوان محرک چندین حمله مرگبار علیه شهروندان و منافع فرانسه در هفته های اخیر تلقی می شدند.
تحریک لبیاکک سابقه برگزاری اعتراض و تحصن برای طرح مطالبات خود را دارد. در نوامبر 2017 ، پیروان آن پس از حذف اشاره به تقدس حضرت محمد (ص) از متن فرم دولت ، 21 روز اعتراض و تحصن کردند.
خان در توئیت خود درگذشت رضوی را تسلیت گفت در حالی که همسر نورالحق قدی وزیر امور مذهبی این روحانی را “عالم بزرگ اسلامی و عاشق پیامبر” خواند.
انتظار می رود در یک زمان که به طور مداوم موارد ویروس کرونا در پاکستان افزایش می یابد ، مراسم خاکسپاری ریزوی ده ها هزار نفر را به خود جلب کند. پاکستان بیش از 365900 مورد ویروس و 7248 مورد مرگ را گزارش کرده است.