رئیس اطلاعات ایالات متحده می گوید چین بزرگترین تهدید از زمان جنگ جهانی دوم است

واشنگتن: رئیس اطلاعات ایالات متحده روز پنجشنبه چین را “بزرگترین تهدید برای دموکراسی و آزادی در سراسر جهان از زمان جنگ جهانی دوم” معرفی کرد ، زیرا واشنگتن به سختی ویزای سفر اعضای حزب کمونیست چین را سخت گرفت.
جان راتکلیف ، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده ، در مقاله ای در وال استریت ژورنال ، به سرقت اسرار تجاری و فناوری های دفاعی چین اشاره کرد.
وی نوشت: “جمهوری خلق چین بیشترین تهدید را برای آمریكا امروز ، و بیشترین تهدید را برای دموكراسی و آزادی در سراسر جهان از زمان جنگ جهانی دوم”.
وی همچنین عملیاتی را توصیف کرد که در آن عوامل چینی از فشار اقتصادی برای تأثیرگذاری یا تضعیف قانونگذاران ایالات متحده استفاده می کردند.
وی نوشت: “اطلاعات ما نشان می دهد كه پكن به طور منظم این نوع عملیات نفوذ را در آمریكا هدایت می كند.”
راتکلیف گفت: “رهبران چین تلاش می کنند حقوق فرد را به اراده حزب کمونیست تابع کنند.”
“آنها كنترل دولت بر شركتها را اعمال می كنند و حریم خصوصی و آزادی شهروندان خود را با یك دولت نظارتی استبدادی تخریب می كنند.”
در همین حال ، وزارت امور خارجه گفت اعضای حزب کمونیست چین “با ارزشهای ایالات متحده خصمانه” و “فعالیتهای شرورانه” انجام می دهند.
بر اساس قوانین جدید ، بلافاصله لازم الاجرا می شود ، ویزاهایی که برای اعضای حزب و خانواده نزدیک آنها صادر می شود فقط برای یک ماه پس از صدور و برای یک بار ورود معتبر خواهند بود.
پیش از این برخی ویزا صادر شده بود که ورود نامحدود را مجاز می دانست و می توانست تا 10 سال اعتبار داشته باشد.
– “فعالیت های ناشایست” – “وزارت امور خارجه گفت:” برای دهه ها ما به CCP اجازه دسترسی آزاد و بدون محدودیت به موسسات و مشاغل ایالات متحده را دادیم در حالی که این امتیازات هرگز به طور آزاد به شهروندان آمریکایی در چین تعلق نمی گرفت. ”
این نهاد افزود: “از طریق نهادهای مختلف ، حزب کمونیست حزب کمونیست و اعضای آن فعالانه در ایالات متحده کار می کنند تا از طریق تبلیغات ، اجبار اقتصادی و سایر فعالیت های شیطانی بر آمریکایی ها تأثیر بگذارند.”
همچنین گفته بود ح.ک.چ “نمایندگانی” را به ایالات متحده می فرستد تا اتباع چینی را که در این کشور تحصیل می کنند یا در این کشور کار می کنند و همچنین گروه های چینی-آمریکایی را که سیاست آنها را هدف قرار داده و آنها را آزار می دهد.
این حزب ، که در سیاست در پکن و سراسر کشور تسلط دارد ، در سال 2019 92 میلیون عضو داشت ، بنابراین تصمیم وزارت امور خارجه در مورد خانواده های آنها می تواند چند صد میلیون چینی را تحت تأثیر قرار دهد.
تنش ها بین دو اقتصاد بزرگ جهان در طیف وسیعی افزایش یافته و هر دو کشور محدودیت های سفر برای شهروندان یکدیگر را افزایش داده اند.
ایالات متحده کنسولگری چین در هوستون را در ماه ژوئیه تعطیل کرد و آن را مرکز جاسوسی و آزار و اذیت اتباع چین در آمریکا خواند.
به تلافی ، پکن به ایالات متحده دستور داد کنسولگری خود را در چنگدو تخلیه کند.
وزارت دادگستری طی یک سال گذشته چندین محقق چینی را به اتهام پنهان کردن ارتباط خود با ارتش آزادیبخش خلق دستگیر کرده است.
دستیار دادستان کل کشور ، جان دمرس ، روز چهارشنبه در مجمع امنیتی آسپن گفت: “این پنج یا شش دستگیری فقط نوک کوه یخ بود.”
وی گفت: بین این دستگیری ها ، تعطیلی کنسولگری و تحقیقات دیگر ، “بیش از 1000 محقق چینی وابسته به PLA کشور را ترک کردند”.
– روزنامه نگاران اخراج شدند – هر دو کشور ویزای روزنامه نگاری را محدود کردند ، واشنگتن در اوایل سال جاری تعداد شهروندان چینی را از رسانه های خبری دولتی در ایالات متحده محدود کرد.
چین در ماه مارس با اخراج بیش از ده روزنامه نگار آمریکایی از روزنامه های نیویورک تایمز ، واشنگتن پست و وال استریت ژورنال به این واکنش پاسخ داد.
پکن گفت گزارش های قبلی که ایالات متحده در حال بررسی محدودیت های سفر است “نفرت و ذهنیت غیرعادی خود را نسبت به حزب کمونیست” نشان داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه هوآ Chunying روز پنجشنبه گفت: “برخی از نیروهای ضد چین شدید در ایالات متحده ، که توسط تعصب ایدئولوژیک قوی و ذهنیت ریشه دار جنگ سرد انجام می شوند ، از نظر سیاسی چین را ستم می کنند.”
وی گفت: “این تشدید ستم سیاسی آنها نسبت به چین است و چین با آن مخالف است.”