رئیس سازمان بهداشت جهانی هشدار می دهد که در فشار واکسن می توان فقرا را لگدمال کرد

ملل متحد: رئیس سازمان بهداشت جهانی روز جمعه هشدار داد که فقیرنشینان در حالیکه ملتهای ثروتمند رو به گسترش هستند “پایمال” می شوند واکسن های کووید 19، که او گفت باید یک کالای عمومی باشد.
مدیر کل WHO در اجلاس مجازی سازمان ملل متحد در مورد بیماری همه گیر صحبت می کند تدروس آدنوم غبریزوس گفت كه جهان در بحران تقریباً یك ساله Covid در حال دیدن “نوری در انتهای تونل” است.
تدروس گفت: “اما بگذارید من صریح بگویم. ما به راحتی نمی توانیم جهانی را بپذیریم كه در آن فقیر و حاشیه نشین توسط ثروتمندان و قدرتمندان در لشكركشی واكسن لگدمال شود.”
وی گفت: “این یک بحران جهانی است و راه حل ها باید به عنوان کالاهای عمومی جهانی به طور عادلانه تقسیم شوند. نه به عنوان کالاهای خصوصی که نابرابری ها را گسترش می دهند و دلیل دیگری برای عقب ماندن برخی از افراد می شوند.”
وی همچنین هشدار داد که جهان چالشهای دیگری نیز دارد ، گفت: “هیچ واکسنی برای فقر ، واکسنی برای گرسنگی وجود ندارد. هیچ واکسنی برای نابرابری وجود ندارد. هیچ واکسنی برای تغییر اقلیم وجود ندارد.”
انگلیس اولین کشور غربی است که واکسن Covid-19 را تصویب می کند ، انتظار می رود که ایالات متحده و سایر کشورها به زودی این واکسن را بگیرند و دستگاه های واکسیناسیون گسترده را آغاز کنند.
کنسرسیومی COVAX با حمایت سازمان ملل ایجاد شده است تا واکسنها را به صورت عادلانه در سراسر جهان تهیه کند.
ایالات متحده با داشتن رئیس جمهور قدرت قابل توجهی داشته است دونالد ترامپ حمله به تدروس و حرکت برای خروج از سازمان بهداشت جهانی ، اگرچه رئیس جمهور منتخب جو بایدن قصد دارد در بدنه سازمان ملل بماند.
تدروس ، پزشک و دیپلمات اتیوپیایی ، کشورها را برای تهیه واکسن ، آزمایش و درمان رایگان Covid-19 ستود اما این س whyال را مطرح کرد که چرا تلاش های مشابهی برای بیماری های قبلی مانند سرطان انجام نمی شود ، بیماری سل یا HIV / AIDS – یا برای نیازهایی مانند بهداشت مادر.
وی گفت: “همه گیری فقط خاطرنشان كرده است كه چرا پوشش بهداشت جهانی از اهمیت زیادی برخوردار است.”