روش ها و مسیرهای مهاجرت ایرانیان به کانادا

کانادا در صورتی که متقاضی قبلاً در کشور دیگری پناهنده شده باشد و بتواند به آن کشور بازگردد. متقاضی مرتکب جنایتی شده و یا کاری علیه حقوق بشر کرده است( کشور کانادا باید مطمئن شود که وجود فرد در کانادا امنیت آنجا را به خطر نمی­اندازد). نویسنده : زینب موحدیدریاچهها و قلههایی در «کوههای راکی» کانادا وجود دارد که همگی دست به دست یکدیگر دادهاند تا یکی از مدهوشکنندهترین زیباییهای کانادا را پدید آورند. حامیان خصوصی افراد در کنار دولت، در مدت زمانی که از پناهندهها حمایت میکنند، حمایتهای عاطفی خود را از پناهندگان دریغ نمیکنند. دولت کانادا و استانهای آن کمکهای خصوصی از طرف سازمانها و مردم به مدت یک سال برای مهاجران پناهنده کانادا در نظر گرفتهاند. از همین رو به هیچ عنوان افرادی که تمایل به اخذ ویزای تحصیلی کانادا در سال ۲۰۲۱ را دارند نباید ناامید شوند، چرا که بعد از این بحران زمان بسیار خوبی برای مهاجرت می باشد. این شورا مسئول بررسی درخواست متقضیان مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی است و مشخص می­کند که آیا فرد واقعاً به حمایت نیاز دارد یا خیر.

{||||||||||||||||}

در صورتی که با درخواست وی موافقت شد، دولت کانادا به مدت یکسال از وی حمایت می­کند. به این صورت که کلیه هزینه­های پناهندگان را به مدت یکسال تقبل می­نمایند. تقاضای پناهندگی در داخل خاک این کشور، غالباً در برنامه رسیدگی به پناهندگان وارد شده به این کشور قرار می­گیرد. در روش اول، حامیان خصوصی که همان گروهی از مردم کانادا هستند به شکل داوطلبانه اقدام به حمایت از پناهندگان می­کنند. چنانچه متقاضی زمان بازگشت خود را به کشورش تشخیص دهد و یا وجود وی برای کانادا خطری به دنبال داشته باشد و یا در کشوری ساکن شده باشد که شرایط پناهندگی را دارد و برای پناهندگی کانادا اقدام کند، از نظر اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا واجد مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی نخواهد بود. در این شکل از پناهندگی احتمال در خطر افتادن جان فرد به علت علنی شدن عضویت و فعالیت وی در یک گروه اجتماعی خاص وجود دارد. در برنامه تقاضای توقف، مسافرانی که از نظر ایمنی احساس خطر میکنند؛ میتوانند از راننده بخواهند که اتوبوس را بین دو ایستگاه متوقف نماید.

اتاوا است و شهر تورنتو، بزرگ ترین شهر این کشور است.

تقاضای پناهندگی در بیرون از خاک این کشور، غالباً در شکل برنامه­ های بشر دوستانه و برای حمایت از افرادی است که مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، امکان به خطر افتادن جان آنها وجود دارد، زندگی سخت و دشواری را پشت سر گذاشته­اند و مجبور به ترک وطن و فرار از خانه خود شده­ اند. اتاوا از جمله شهر های کانادا به حساب می آید که در آن امکان فرصت های شغلی و کاری فراوانی وجود دارد. امروزه تورنتو به عنوان پایتخت چند فرهنگی جهان شناخته شده که بیش از نیمی از ساکنین آن را مهاجرین تشکیل میدهند. پایتخت کانادا شهر اتاوا است و شهر تورنتو، بزرگ ترین شهر این کشور است. کمپس اصلی در ونکوور است و به اندازه بیست دقیقه رانندگی تا مرکز شهر فاصله دارد. آب و هوا: بیشتر بخشهای کانادا، تابستانهای معتدل و زمستانهای سرد و دراز و منتهای درجات دما را دارد. این کمک­ها بیشتر در قالب آشنایی با سیستم بانکی، نحوه ثبت نام در مدارس، استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی.

مهاجرت به کانادا

افسرانی برای ثبت کردن درخواست پناهندگی، وظیفه دریافت مدارک فرد را دارند تا از طریق بررسهای لازم تشخیص دهند که آیا مدارک فرد قابلیت و صلاحیت برای ارجاع به شورای مهاجرت و پناهندگی را دارند یا خیر. وام Bursary به دانشجویان با حداکثر مبلغ 1000 دلار پرداخت میشود و لازم نیست این مبلغ بازپرداخت شود. به محض ورود به کانادا در پناهندگی خود را مطرح کرده و تمامی مدارکی که برای اثبات ادعایشان لازم است در مدت 15 روز تکمیل کرده و تحویل بدهند. و فرد باید توانسته باشد در طول این مدت به استقلال مالی رسیده و از پس هزینه زندگی خود و خانواده­اش بربیاید. حسابرسی اموال، داراییها، درآمد و هزینه های این افراد هم توسط حسابداران رسمی ایران انجام می شود و هزینه آن ممکن است بین 1000 تا 5000 دلار متفاوت باشد. این هزینه­ ها شامل کلیه هزینه­ های زندگی مثل هزینه خوراک، پوشاک، مسکن، پرداخت آب بها و انرژی­های مصرفی همچون برق و گاز و …

که مواردی مثل نحوه ورود و پذیرش متقاضی در بنادر، اقامت موقت، راهنمایی برای یافتن یک مکان جهت اقامت پناهندگان، نیازسنجی فرد، برگزاری کلاسهای فرانسه و انگلیسی را در بر میگیرد. نکته بعدی در این رابطه سن اقدام برای اخذ پذیرش در دانشگاههای کانادا است. در این شکل از پناهندگی ، شخصی که متقاضی پناهنده شدن به کشوری است برای داشتن زندگی بهتر و برخوداری از رفاه نسبی بیشتر اقدام به پناهندگیمی­کند. متقاضی قبلاً درخواست مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی داده است ولی واجد شرایط نبوده است و تقاضای وی رد شده است. متقاضی باید تمکن مالی مورد نیاز مهاجرت به کانادا در برنامه اسپانسرشیپ را داشته باشد. در صورتی که متقاضی از طریق مرز ایالات متحده – کانادا وارد کانادا شده باشد( بر اساس پیمان منعقد شده بین ایالات متحده آمریکا و کانادا فرد به محض ورود به کشوری امن باید درخواست پناهندگی بدهد. در اسکان مجدد، افراد به محض وارد شدن به کانادا و پذیرش درخواست آنان از سوی کشور کانادا مورد حمایت قرار گرفته و زندگی جدیدی را شروع می­کنند. ۶۰۰ امتیاز دیگر برای پذیرش در برنامههای استانی کانادا است.