رویدادهای Superspreader عامل اصلی در همه گیر Covid-19 است

پاریس: در کلیساها ، در کشتی های تفریحی و حتی در کاخ سفید ، رویدادهای گسترده ای که می تواند ده ها ، حتی صدها نفر را بیمار کند ، احتمال ویروس کرونا را برای ایجاد انفجار چشمگیر نشان داده است.
کارشناسان می گویند این خوشه های بزرگ چیزی فراتر از حد شدید نیستند ، بلکه موتور اصلی انتقال احتمالاً همه گیر هستند.
و درک اینکه کجا ، چه زمانی و چرا اتفاق می افتد می تواند به ما کمک کند تا گسترش ویروس را در دوره قبل از انتشار واکسن به طور گسترده کاهش دهیم.
تحقیقات به طور فزاینده ای نشان می دهد که ویروس کرونا ویروس SARS-CoV-2 به طور مساوی در سراسر مردم پنهان نمی شود ، اما در الگوی افراطی تقریباً با الگوی “همه یا هیچ چیز” گسترش می یابد.
اکنون بسیاری از مطالعات نشان می دهد که اکثر افراد مبتلا به Covid-19 به سختی آن را به شخص دیگری منتقل می کنند ، اما در صورت بروز عفونت ، آنها می توانند انفجاری باشند و شیوع آن را بیش از حد شارژ کنند.
بنیامین آلتوس ، دانشمند تحقیقاتی در انستیتوی مدل سازی بیماری های دانشگاه واشنگتن ، گفت که ویروس می تواند “10 ، 20 ، 50 یا حتی بیشتر افراد” را آلوده کند.
این مطابق با “قانون 80/20” اپیدمیولوژی است ، جایی که 80 درصد موارد فقط از 20 درصد افراد آلوده ناشی می شود ، اما آلتوس گفت این ویروس کرونا ممکن است حتی شدیدتر باشد ، با 90 درصد موارد فقط از 10 درصد موارد حامل
وی به خبرگزاری فرانسه گفت: این الگوی انتقال مانند “انداختن کبریت بر روی انبوهی از کیندینگ” است.
وی گفت: “شما یک کبریت پرتاب می کنید ، مشتعل نمی شود. یک کبریت دیگر می اندازید ، مشتعل نمی شود. یک کبریت دیگر پرتاب می کنید و این بار می بینید که شعله های آتش شعله ور می شود.”
“برای SARS-CoV-2 ، این بدان معنی است که اگرچه استقرار در مکان های جدید دشوار است ، اما پس از استقرار ، می تواند به سرعت و بسیار گسترش یابد.”
رویدادهای فراگیر عناوین زیادی را به خود جلب کرده و در روایت همه گیری در حال گسترش بسیار چشمگیر است.
در ماه فوریه ، با افزایش تعداد عفونت های موجود در هواپیما ، الماس پرنسس و 4000 مسافر آن هفته ها در بندر ژاپن قرنطینه کردند و به 700 رسید.
در همان ماه زنی 61 ساله ، معروف به “بیمار 31” ، در چندین مراسم کلیسایی در کلیسای Shincheonji of Jesus در شهر داگو کره جنوبی شرکت کرد.
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری کره از آن زمان بیش از 5000 عفونت را با بیماری Shincheonji مرتبط کرده است.
اخیراً ویروس با وجود اقدامات گسترده ای برای جلوگیری از ویروس ، موفق به نفوذ به کاخ سفید شده است.
گردهمایی های سیاسی ، کنفرانس های تجاری و تورنمنت های ورزشی همه به عنوان جوجه کشی های عفونت عمل کرده اند ، اما این رویدادهای با اهمیت می توانند فقط نوک کوه یخ باشند.
مطالعه ای توسط محققان آمریکایی ، بر اساس یکی از بزرگترین عملیات ردیابی تماس جهان که در ماه سپتامبر در Science منتشر شد ، نشان داد که “شیوع بیش از حد” در انتقال وجود دارد.
با تجزیه و تحلیل داده های چهار ماه اول همه گیری در ایالات تامیل نادو و آندرا پرادش در هند ، نویسندگان دریافتند که فقط هشت درصد از افراد آلوده 60 درصد موارد جدید را تشکیل می دهند ، در حالی که 71 درصد از افراد مبتلا به ویروس این بیماری را ندارند آن را به هر یک از مخاطبین خود منتقل کنید.
شاید این تعجب آور نباشد.
ماریا ون کرخوو ، اپیدمیولوژیست بیماری های عفونی در قلب واکنش همه گیر سازمان بهداشت جهانی ، در ماه اکتبر با انتشار توییتی نوشت: “شیوع بیش از حد علامت مشخصه” ویروس های کرونا است.
در واقع ، در بسیاری از بیماری های عفونی مشاهده شده است.
یکی از معروف ترین شیوع دهنده ها مری مالون ، آشپزی بود که در اوایل دهه 1900 در نیویورک کار می کرد و اولین حامل سالم و مستند باکتری های تیفوسی در ایالات متحده بود.
وی که به دلیل دادن بیماری به ده ها نفر مقصر شناخته شده بود ، برچسب غیر همدردی “تیفوئید مری” به او داده شد و سالها به زور در بند بود.
سرخک ، آبله و ابولا نیز مانند سایر ویروس های کرونا ، SARS و MERS الگوهای خوشه ای را مشاهده می کنند.
در اوایل همه گیری ، توجه زیادی به تعداد تولید مثل اساسی (R0) SARS-CoV-2 معطوف شد.
این به شما کمک می کند تا با بررسی میانگین تعداد دیگر افراد مبتلا به ویروس ، سرعتی در یک بیماری گسترش یابد.
آلتوس ، که در این ماه مقاله مشترکی در مورد محدودیت های R0 در مجله رابط انجمن سلطنتی نوشت ، گفت: اما بررسی انتقال از طریق این معیار به تنهایی اغلب “قادر به بیان کل ماجرا نیست”.
به عنوان مثال ، وی گفت: ابولا ، SARS-CoV-2 و آنفلوانزا ، ارزش R0 در حدود دو تا سه دارند.
اما در حالی که مبتلایان به آنفولانزا تمایل دارند دو یا سه نفر دیگر را “به طور مداوم” آلوده کنند ، الگوی انتقال برای مبتلایان به ابولا و SARS-CoV-2 بیش از حد پراکنده است ، به این معنی که اکثر آنها به سختی آن را گسترش می دهند و برخی از آنها ده ها مورد دیگر ایجاد می کنند.
آكیرا اندو ، دانشجوی تحقیقاتی در دانشكده بهداشت و طب گرمسیری لندن ، گفت: برای اندازه گیری این رفتار خوشه بندی از معیار متفاوتی – “k” استفاده می شود ، اگرچه معمولاً به “داده ها و روش دقیق تری” نیاز دارد.
مدل سازی وی از انتشار بین المللی اولیه ویروس که در Wellcome Open Research منتشر شده است ، حاکی از آن است که SARS-CoV-2 می تواند بسیار پراکنده باشد.
به گفته وی ، یک سرنخ مشهود این است که برخی از کشورها موارد وارداتی زیادی را گزارش کرده اند اما هیچ نشانه ای از انتقال مداوم – مانند قیاس کبریت – در حالی که برخی دیگر شیوع بزرگ محلی را فقط با چند مورد وارداتی گزارش کرده اند.
فلیکس وونگ ، فوق دکترا در انستیتوی فناوری ماساچوست ، گفت: حتی k ممکن است تصویر کامل را ارائه ندهد.
تحقیقات وی در مورد تجزیه و تحلیل رویدادهای شناخته شده Covid-19 ، که در ماه جاری در مجله PNAS منتشر شد ، نشان داد که این اتفاقات حتی بیشتر از آنچه در مدل های اپیدمیولوژیک سنتی پیش بینی شده بود ، اتفاق می افتد.
وونگ به خبرگزاری فرانسه گفت: “آنها” اتفاقات شدید و در عین حال احتمالی “هستند.
پس چرا فراگیر شدن اتفاق می افتد؟
ما به طور قطعی نمی دانیم که آیا عوامل بیولوژیکی ، مانند بار ویروسی ، نقش زیادی دارند.
اما آنچه که ما می دانیم این است که افراد می توانند SARS-CoV-2 را بدون علائم گسترش دهند و فضای کم جمعیت و دارای تهویه ضعیف داشته باشند – به ویژه در مکان هایی که مردم صحبت می کنند ، فریاد می کشند یا آواز می خوانند – ویروس بیداد می کند.
به همین دلیل است که مطالعه ای در ماه ژانویه در Nature نشان داد که رستوران ها ، سالن های بدنسازی و کافه ها بیشترین آلودگی های Covid-19 را در ایالات متحده تشکیل می دهند.
با استفاده از داده های تلفن همراه 98 میلیون نفر ، محققان دریافتند که حدود 10 درصد از مکان ها بیش از 80 درصد موارد را تشکیل می دهد.
با توجه به این ، کارشناسان می گویند باید تمرکز بر روی این نوع فضاها باشد – و فرصت های دسترسی ویروس به تعداد زیادی از افراد را کاهش می دهد.
وونگ گفت مدل سازی او نشان می دهد اگر هر فرد به ده تماس قابل انتقال محدود شود ، “انتقال ویروسی به سرعت از بین می رود”.
گسترش بیش از حد گسترده همچنین به این معنی است که اکثر افرادی که آزمایش ویروس مثبت دارند احتمالاً بخشی از یک خوشه است.
این راه دیگری را برای ردیابی عفونت ها باز می کند: به عقب.
وونگ گفت: “این ایده می تواند برای ردیابی و جداسازی ابر پخش کننده ها کارآمدتر از ردیابی پایین دست و جدا کردن افرادی باشد که حتی اگر آلوده باشند ، ممکن است ویروس را به تعداد کمی از افراد منتقل کنند.”
ژاپن و کره جنوبی هر دو از ردیابی تماس معکوس استفاده کرده اند که به دلیل کمک به آنها در مهار اپیدمی ها ، همراه با سایر اقدامات کنترل ، اعتبار داشته است.
آلتوس گفت ، ماسک ، فاصله اجتماعی و کاهش تماس همه از راه های محدود کردن فرصت های انتقال است و افزود که حتی توصیف افراد به عنوان “انتشار دهنده” گمراه کننده است.
وی گفت: “در زیست شناسی بین افراد اختلافات زیادی وجود دارد – ممکن است من یک میلیون برابر بیشتر از شما ویروس در بینی داشته باشم – اما اگر من تنها باشم ، نمی توانم کسی را آلوده کنم.”