سه کشته در حالی که طوفان دسته 2 اتا با نیکاراگوئه دست و پنجه نرم می کند

BILWI: ایتا روز سه شنبه حتی به دلیل طوفان شدید به طوفان دسته 2 تقلیل یافت نیکاراگوئه، کشته شدن دو نفر در آنجا و یک نفر در همسایگی هندوراس چون باعث ایجاد باد شدید و طوفان شدید شد.
توفان ، که اوایل روز هنگام حرکت به داخل کشور از طوفان رده 4 سقوط کرد ، جوامع بومی فقیر را در امتداد ساحل چکش زد و باعث بارندگی شدید در بیشتر آمریکای مرکزی شد.
اسکار موجیکا وزیر زیرساخت نیکاراگوئه گفت: “تعداد زیادی درخت سقوط کرده و میزان ترافیک به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است”.
با بسته بندی 110 مایل (175 کیلومتر) در ساعت باد ، اتا درختان را پاره کرد و سقف های خانه های خود را در Bilwi ، بزرگترین شهر در سواحل شمال شرقی ، که به آن نیز معروف است ، پاره کرد. پورتو کابیزاس.
کنی لیسبی ، رئیس یک ایستگاه رادیویی محلی ، به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما تمام شب را با وزش شدید باد ، همراه با باران گذراندیم.” “این امکان وجود دارد که تخریبهای زیادی انجام شود.”
به گزارش خبرنگاران خبرگزاری فرانسه ، بادی ها دیوارهای بتونی استادیوم بیس بال شهر را خرد کردند و در اثر پرسه زدن گاوها و حیوانات اهلی در خیابان ها ، ردی از درختان افتاده را به جا گذاشتند.
جیووانی نلسون ، 34 ساله ، گفت که خانواده وی “در یک اتاق حبس شده بودند و به شنیدن باد از بین بردن سقف گوش می دادند.”
مدیر صلیب سرخ محلی ، آونر گارسیا ، به کانال 10 تلویزیون گفت ، دو نیکاراگوئه پس از دفن در زمین لغزش هنگام کار در معدن در شهرداری بونانزا جان خود را از دست دادند.
مقامات هندوراس گفتند كه یك كودك در یك خانه فروریخته جان خود را از دست داد و تاكنون تعداد كشته شدگان در منطقه به سه نفر رسیده است.
مرکز ملی طوفان های ایالات متحده هشدار داد که اثرات اتا می تواند برای منطقه فاجعه بار باشد.
در این گزارش آمده است: “طوفان تهدید کننده زندگی ، وزش باد فاجعه بار ، جاری شدن سیل و رانش زمین در مناطقی از آمریکای مرکزی که انتظار می رود” ، از جمله جامائیکا ، جنوب شرقی مکزیک ، السالوادور ، جنوب هائیتی و جزایر کیمن.
رودخانه واوا که بیلوی را به سایر کشورها متصل می کند ، کرانه های خود را شکست.
پیش بینی می شود اتا تا روز چهارشنبه و تا روز پنجشنبه به حرکت در داخل کشور در شمال نیکاراگوئه و هندوراس مرکزی ادامه دهد.
به درخواست دولت ، برنامه جهانی غذا سازمان ملل (WFP) اعلام کرد که 80 تن غذا برای توزیع در منطقه ارسال کرده است.
حدود 100000 نفر در Bilwi و جوامع مجاور در امتداد ساحل زندگی می كنند ، كه بیشتر آنها بومیان Miskito و Mayagna كه در فقیرترین افراد در نیكاراگوئه هستند زندگی می كنند.
کوین گونزالس ، یک داوطلب جامعه که کمک می کند ، گفت: “Bilwi به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است ، محله ها و پل های اطراف آن آب گرفتگی شده است ، بسیاری از خانه ها بدون سقف هستند و وضعیت همچنان ادامه دارد زیرا طوفان به آرامی به مسیر خود به داخل خاک ادامه می دهد.” با تلاش امدادی.
جوئل کوئین ، 35 ساله ، یکی از ساکنان بیلوی ، به خبرگزاری فرانسه گفت: “این یک شب وحشتناک بود زیرا وزش شدید باد صدا را ایجاد می کرد مانند یک تراکتور که همه چیز را سر راه خود خراب می کند.”
WFP گفت: این طوفان احتمالاً تأثیر مخربی بر معیشت اصلی جوامع از جمله ماهیگیری و کشاورزی خواهد داشت.
دانشمندان می گویند ، با گرم شدن لایه سطحی اقیانوس ها به دلیل تغییرات آب و هوایی ، طوفان ها قدرت بیشتری پیدا کرده و آب بیشتری حمل می کنند.
موج های طوفان که با بالا آمدن دریا تقویت می شوند ، می توانند به ویژه ویرانگر باشند.
کوین لاکود ، معلم محلی به خبرگزاری فرانسه گفت: در جامعه ساحلی پرینزاپولکا ، باد سقف روی را از خانه های ساده با قاب چوبی پاره می کند.
دولت گفت 20،000 نفر را از ساحل به پناهگاه های داخل کشور تخلیه کرده است.
دولت های نیکاراگوئه با بیش از شش میلیون نفر و هندوراس همسایه با بیش از نه میلیون نفر ، به جمعیت های موجود در مسیر طوفان هشدار داده اند تا هرچه بهتر آماده شوند.
در هندوراس ، آژانس های امدادی گفتند که یک دختر کوچک در اثر فرو ریختن خانه ای در زاغه خانه ال کارمن در شمال سن پدرو سولا ، دومین شهر بزرگ کشور ، جایی که اتا باعث جاری شدن سیل شد ، صدها نفر را مجبور به تخلیه خانه های خود کرد.
باران های سنگین باعث کارائیب بنادر La Ceiba و Tela ، جایی که مقامات بیش از 100 نفر را تخلیه کردند ، زیرا سطح آب در رودخانه های محلی به طور خطرناکی افزایش یافت.
در السالوادور ، رئیس جمهور ناییب بوكله در رادیو و تلویزیون ملی گفت كه بیش از 100000 نفر از دولت ، سازمان های امدادی ، پلیس و ارتش آماده كمك به مردم در طوفان و پس از آن هستند.