شهردار مسلمان از برگزاری جشن عید کاخ سفید جلوگیری کرد

شهردار مسلمان از برگزاری جشن عید کاخ سفید جلوگیری کرد
شهردار مسلمان از برگزاری جشن عید کاخ سفید جلوگیری کرد

واشنگتنل سرویس مخفی ایالات متحده روز دوشنبه گفت که مسدود کردن یک شهردار مسلمان از پراسپکت پارک، نیوجرسی، از شرکت در جشن کاخ سفید با رئیس جمهور جو بایدن تا پایان ماه مبارک رمضان با تاخیر.
اندکی قبل از ورود او به کاخ سفید برای جشن عید فطر، شهردار محمد خیرالله گفت که از کاخ سفید تماسی دریافت کرده است مبنی بر اینکه سرویس مخفی اجازه ورود به او را نداده است و نمی تواند در جشنی که بایدن برای صدها مهمان سخنرانی کرد، شرکت کند. او گفت که این مقام کاخ سفید توضیح نداد که چرا سرویس مخفی ورود او را مسدود کرده است.
خیرالله، 47 ساله، پس از اینکه به او گفته شد اجازه حضور در این مراسم را نخواهد داشت، به بخش نیوجرسی شورای روابط آمریکایی-اسلامی اطلاع داد.
این گروه از دولت بایدن خواسته است تا انتشار اطلاعات FBI را از آنچه به عنوان مجموعه داده های غربالگری تروریست ها که شامل صدها هزار نفر می شود، متوقف کند. این گروه به خیرالله اطلاع داد که فردی با نام و تاریخ تولد او در مجموعه داده ای است که وکلای CAIR در سال 2019 به دست آوردند.
خیرالله یکی از منتقدان صریح ممنوعیت سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود که ورود شهروندان چندین کشور عمدتا مسلمان را به ایالات متحده محدود می کرد. او همچنین به بنگلادش و سوریه سفر کرده است تا با انجمن پزشکی سوریه آمریکایی و بنیاد وطن کارهای بشردوستانه انجام دهد.
خیرالله عصر دوشنبه در حالی که به سمت خانه خود به نیوجرسی می رفت، در یک مصاحبه تلفنی گفت: «این مرا گیج، شوکه و ناامید کرد. “مسئله این نیست که من نتوانستم به یک مهمانی بروم. به همین دلیل است که نرفتم. و این لیستی است که من را به دلیل هویتم هدف قرار داده است. و فکر نمی کنم بالاترین مقام در ایالات متحده باشد. باید با چنین نمایه‌سازی‌هایی مواجه شد.»
آنتونی گوگلیلمی، سخنگوی سرویس مخفی ایالات متحده تایید کرد که خیرالله اجازه ورود به مجتمع کاخ سفید را نداشته است، اما از بیان جزئیات علت آن خودداری کرد. خیرالله در ماه ژانویه برای پنجمین دوره به عنوان شهردار این منطقه انتخاب شد.
گوگلیلمی در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که ما از ناراحتی‌هایی که ممکن است ایجاد کرده متأسفیم، شهردار امروز عصر اجازه ورود به مجموعه کاخ سفید را نداشت.» متأسفانه ما نمی‌توانیم درباره ابزارها و روش‌های حفاظتی خاص مورد استفاده برای انجام عملیات امنیتی خود در کاخ سفید اظهار نظر کنیم.»
کاخ سفید از اظهار نظر خودداری کرد.
سلاالدین مکسوت، مدیر اجرایی شعبه نیوجرسی CAIR، این اقدام را “کاملا غیرقابل قبول و توهین آمیز” خواند.
“اگر چنین حوادثی برای شخصیت‌های بلندپایه و معتبر آمریکایی-مسلمان مانند شهردار خیرالله اتفاق می‌افتد، این سوال پیش می‌آید: چه بر سر مسلمانانی می‌آید که دسترسی و دید شهردار را ندارند؟” مکسوت گفت.
خیرالله گفت که در سال 2019 توسط مقامات متوقف شد و به مدت سه ساعت در فرودگاه بین المللی جان اف کندی در نیویورک مورد بازجویی قرار گرفت و در مورد اینکه آیا تروریستی را می شناسد یا خیر. این حادثه زمانی رخ داد که او پس از یک سفر خانوادگی به ترکیه که همسرش خانواده دارد، در حال بازگشت به آمریکا بود.
در موقعیت دیگری، او گفت که برای مدت کوتاهی در مرز ایالات متحده و کانادا در حالی که با خانواده به کشور بازگشته بود، بازداشت شد.
این گروه گفت خیرالله به حزب دموکرات نیوجرسی کمک کرد تا اسامی رهبران محلی مسلمانان را برای دعوت به حزب دمکرات تهیه کند. جشن عید کاخ سفید و در آخر هفته مهمان یک رویداد در عمارت فرماندار نیوجرسی بود.
خیرالله در سوریه به دنیا آمد، اما خانواده‌اش در بحبوحه سرکوب‌های دولتی توسط دولت حافظ اسد در اوایل دهه 1980 آواره شدند. خانواده او قبل از نقل مکان به پارک پراسپکت در سال 1991 به عربستان سعودی گریختند. او از آن زمان در آنجا زندگی می کند.
او در سال 2000 شهروند ایالات متحده شد و در سال 2001 برای اولین بار به عنوان شهردار شهر انتخاب شد. او همچنین 14 سال را به عنوان آتش نشان داوطلب در جامعه خود گذراند.
خیرالله گفت که بین سال های 2012 تا 2015 هفت سفر با سازمان های کمک های بشردوستانه به سوریه داشته است زیرا جنگ داخلی بسیاری از کشور را ویران کرده است.
او گفت: “من سوری هستم و می دانید که دیدن آنچه در تلویزیون و شبکه های اجتماعی دیدیم و پاسخ ندادن به مردم برای کمک به مردم بسیار سخت بود.” منظورم این است که ما خیلی احساس درماندگی می کردیم.