طوفان یوتا به عنوان دومین ضربه در عرض دو هفته به نیکاراگوئه سرازیر می شود

TEGUCIGALPA: توفان یوتا ضرب و شتم نیکاراگوئه با وزش باد شدید و موج سواری سه شنبه ، تعقیب دهها هزار نفر از خانه های خود در امتداد همان قسمت ساحل کارائیب که فقط دو هفته پیش توسط یک طوفان به همان اندازه قدرتمند ویران شده بود.
میزان خسارت مشخص نیست زیرا بیشتر مناطق آسیب دیده فاقد برق و تلفن و سرویس اینترنت هستند و وزش باد شدید مانع انتقال رادیو می شود.
گیلرمو گونزالس ، مدیر آژانس مدیریت اضطراری نیکاراگوئه گفت ، گزارش های اولیه از ساحل شامل درختان سرنگون شده ، تیرهای برق و سقف های برداشته شده از خانه ها و مشاغل بود. بیش از 40،000 نفر در پناهگاه ها بودند.
بعدا ، روساریو موریلو ، معاون رئیس جمهور و بانوی اول نیکاراگوئه گفت که یک خواهر و برادر ، 11 و 8 ساله ، در جامعه لا پینوئلا غرق شده اند و می خواهند از رودخانه متورم سولرا عبور کنند. گزارش هایی از مفقود شدن افراد دیگر در همان منطقه گزارش شده است.
یک روز زودتر ، یوتا به طوفانی در رده 5 شدت گرفت ، اما با نزدیک شدن به ساحل و با حداکثر وزش باد پایدار 155 مایل در ساعت (250 کیلومتر در ساعت) ، ضعیف شد. این سامانه به عنوان یک طوفان دسته 4 در حدود 30 مایلی (45 کیلومتری) جنوب شهر پورتو کابیزاس نیکاراگوئه ، همچنین به عنوان Bilwi ، به ساحل آمد. این فقط 15 مایل (25 کیلومتر) جنوب جایی بود که طوفان اتا در 3 نوامبر فرود آمد ، همچنین به عنوان طوفان دسته 4.
تا سه شنبه شب ، یوتا به طوفانی گرمسیری فروکش کرده بود و در حال حرکت به سمت داخلی شمال نیکاراگوئه و جنوب هندوراس. حداکثر بادهای پایدار 40 مایل در ساعت (65 کیلومتر در ساعت) داشت و با سرعت 12 مایل در ساعت (19 کیلومتر در ساعت) به سمت غرب می چرخید.
طوفان حدود 25 مایلی (40 کیلومتری) جنوب-جنوب غربی Tegucigalpa ، پایتخت هندوراس را پشت سر گذاشت ، جایی که رودخانه ها در حال طغیان بودند و انتظار می رود باران شدت یابد.
آژانس های امدادی برای دستیابی به تماس های محلی خود تلاش می کردند و دولت در بیانیه ای گفت که حداقل 35 شهر در شرق و شمال خدمات تلفنی ندارند. وزارت ارتباطات نیکاراگوئه گفت که ارائه دهنده تلفن و باند پهن Columbus Networks به دلیل جاری شدن سیل در بیلوی آفلاین است.
در امتداد سواحل شرقی هندوراس در روز سه شنبه ، مردم به تخلیه خانه های آسیب دیده و آبگرفتگی ادامه دادند.
میرنا وود ، نایب رئیس گروه قومی Miskito در شرق هندوراس ، Gracias a Dios ، در Tegucigalpa بود و در حال جمع آوری کمک های مالی برای جامعه خود بود که توسط Eta مورد ضرب و شتم Iota قرار گرفت.
حدود 40،000 نفر در منطقه از سرزمین های کم ارتفاع در کنار رودخانه ها و دریا به پناهگاه ها نقل مکان کرده بودند ، اما افراد دیگر در نزدیکی مرز با نیکاراگوئه گیر مانده بودند. وی گفت ، برخی توسط مقامات نیکاراگوئه نجات یافتند.
او در آخرین ارتباط خود با شهردار جامعه ویلدا مورالس اواخر روز دوشنبه به او گفت که یوتا به شدت به آنها ضربه می زند و جامعه کاملاً تخلیه نشده است.
وود گفت: “ما با یک وضعیت اضطراری باورنکردنی روبرو هستیم.” “هیچ غذایی وجود ندارد هیچ آبی وجود ندارد. ”
شهردار Teonela Paisano Wood گفت ، در جامعه Brus Laguna ، حدود 500 نفر در آنجا پناهگاه بودند و 900 نفر دیگر به جای دیگری منتقل شدند.
پائیسانو وود گفت: “اگر باران ببارد ، در معرض خطر هستیم.”
در کوهستانی Tegucigalpa ، ساکنان مناطق کم ارتفاع و مستعد سیل در پیش بینی باران های یوتا و همچنین ساکنان محله های دامنه تپه های آسیب پذیر در برابر رانش زمین تخلیه می شدند.
پاناما گزارش داد که یک نفر در منطقه خودمختار بومی Ngabe Bugle بومی در نزدیکی مرز با کاستاریکا کشته و یک نفر دیگر ناپدید شد.
با حرکت طوفان به سمت غرب ، طغیان مهمترین نگرانی بود. رودخانه تولا قله های خود را صعود کرد و پیش بینی می شد بیشترین باران در غرب نیکاراگوئه ، در امتداد ساحل اقیانوس آرام دیده شود. مدیر هواشناسی نیکاراگوئه ، مارسیو باکا ، گفت مناطقی که خاک قبلاً اشباع شده باشد 6 تا 7 اینچ باران اضافی می بارد.
اتا باعث جاری شدن سیل و رانش زمین در مناطقی از آمریکای مرکزی و مکزیک و بیش از 130 نفر را کشت.
جیسون برمودز ، دانشجوی دانشگاه بیلوی ، گفت: “این طوفان قطعاً بدتر است” از اتا ، زیرا پیش از آمدن یوتا ، وزش باد شدید است. بسیاری از خانه ها سقف ، نرده ها و درختان میوه را از دست داده اند.
برمودز گفت: “ما هرگز امسال را فراموش نخواهیم کرد.”
حتی قبل از اینکه یوتا به نیکاراگوئه برخورد کند ، آن جزیره کوچک Providencia کلمبیا را که بیش از 250 کیلومتر از سواحل نیکاراگوئه فاصله داشت ، از بین برد. ایوان دوکه ، رئیس جمهور کلمبیا گفت که یک نفر کشته شد و 98 درصد از زیرساخت های این جزیره “تحت تأثیر قرار گرفت.”
در Providencia تقریباً منحصراً فرزندان بردگان آفریقایی و استعمارگران انگلیسی ساکن هستند که به یک نسخه انگلیسی از کریول به عنوان زبان مادری خود صحبت می کنند. این جزیره پرواز مستقیمی به این قاره ندارد ، اما به لطف سواحل آرام و زندگی غنی دریایی ، به مقصد گردشگری فزاینده ای تبدیل شده است. روز سه شنبه ، مقامات کلمبیایی گفتند که آنها یک کشتی با 15 تن کمک به این جزیره می فرستند.
پس از اتا ، ده ها هزار هندورایی بی خانمان بودند. این کشور از 74 کشته و نزدیک به 57000 نفر در پناهگاه ها ، بیشتر در شمال ، خبر داد.
یکی از مناطقی که بیشترین آسیب را دید ، منطقه لا لیما ، حومه سن پدرو سولا بود که با عبور رودخانه Chamelecon از ساحل خود طغیان کرد. بسیاری از افرادی که خانه هایشان دچار آبگرفتگی شده بود به پناهگاه ها نقل مکان کردند یا در نزد اقوام اقامت گزیدند. برخی در تلاش برای محافظت از آنچه که اندک دارایی باقی مانده بود ، عقب ماندند. مقامات سعی کردند قبل از ورود یوتا ، اکثر آنها را وادار به انتقال به پناهگاه ها کنند.
روز دوشنبه ، وندی گوادالوپه کنتراس پاز ، 34 ساله ، به همراه چهار فرزند و هفت بستگان دیگر خود در زیر یک بولوار اصلی در لا لیما زیر یک تارپ زندگی می کرد.
کنتراس گفت: “من همه چیز را از دست دادم ، چیزی را نمی توانستم بگیرم.” “اما مادر من و مادربزرگ من چیزهایی دارند و به همین دلیل ما در اینجا زندگی می کنیم تا به خانه نزدیکتر باشیم و آنها را از سرقت چند چیز کوچک باقی مانده نگه داریم.”
یوتا رکورد 30 امین طوفان در فصل طوفان های آتلانتیک است که از نظر تاریخی شلوغ است. این نهمین طوفان است که به سرعت در این فصل شدت می گیرد ، یک پدیده خطرناک که بیشتر اوقات اتفاق می افتد. چنین فعالیتی توجه را بر تغییر آب و هوا متمرکز کرده است ، دانشمندان می گویند باعث طوفان های مرطوب تر ، قوی تر و مخرب تر می شود.
فیل كلوتزباخ ، محقق طوفان دانشگاه ایالتی كلرادو ، گفت كه یوتا بیش از هر طوفان رده 5 دیگر ثبت شده است ، و طوفان كوبا را در 8 نوامبر 1932 شکست داد.
فصل توفان به طور رسمی در 30 نوامبر به پایان می رسد.