مایک پمپئو در اسرائیل ، قول اقدام جدیدی را علیه جنبش تحریم می دهد

جروسالم: وزیر امور خارجه ایالات متحده مایک پمپئو روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده جنبش تحریم به رهبری فلسطین را “ضد یهود” می داند و پشتیبانی دولت از هر سازمان دیگری را كه در آن شركت می كنند قطع می كند ، اقدامی كه می تواند بودجه مالی فلسطینی ها و گروه های بین المللی حقوق بشر را انكار كند.
پمپئو این ابتکار را در سفر به اسرائیل اعلام کرد که در آن انتظار می رود اولین حضور وزیر امور خارجه در شهرک اسرائیل در کرانه باختری اشغالی باشد. پمپئو گفت که برای اولین بار از بلندی های جولان که اسرائیل در جنگ 1967 از سوریه تصرف کرد بازدید خواهد کرد.
پمپئو با اشاره به جنبش تحریم ، تحریم و تحریم گفت: “ما مبارزات جهانی و ضد اسرائیلی BDS را یهودستیزی خواهیم دانست.”
وی گفت: “ما بلافاصله گامهایی را برای شناسایی سازمانهایی كه با رفتارهای نفرت انگیز BDS برداشته می شوند و حمایت دولت آمریكا از چنین گروههایی را پس می گیریم” ، افزود و همه ملتها باید “جنبش BDS را برای سرطانی كه وجود دارد به رسمیت بشناسند.”
سازمان دهندگان BDS جنبش خود را به عنوان روشی غیر خشونت آمیز برای اعتراض به سیاست های اسرائیل در قبال فلسطینیان با الگو گرفتن از این کمپین که به پایان دادن آپارتاید در آفریقای جنوبی. این جنبش طی چند سال موفقیت های محدودی داشته است اما هیچ تاثیری بر اقتصاد اسرائیل نداشته است.
اسرائیل BDS را حمله به موجودیت خود می داند و اظهارات برخی طرفداران را متهم می کند تا آن را به یهود ستیزی متهم کنند ، اتهاماتی که توسط برگزارکنندگان قاطعانه رد می شود. وب سایت رسمی BDS صریحاً یهودستیزی را رد می کند.
پمپئو جزئیات بیشتری ارائه نداد و مشخص نبود چه سازمان هایی در معرض از دست دادن بودجه قرار می گیرند. اسرائیلی ها گروه های بین المللی مانند دیده بان حقوق بشر و سازمان عفو ​​بین الملل حمایت از BDS ، ادعاهایی که آنها انکار می کنند.
دیده بان حقوق بشر ، که محقق آن سال گذشته به دلیل اظهارات گذشته در مورد حمایت از BDS از اسرائیل اخراج شد ، خواستار تحریم اسرائیل نیست اما از شرکت ها می خواهد که از تجارت در شهرک های کرانه باختری اجتناب کنند ، زیرا این امر آنها را در نقض حقوق بشر شریک می کند. عفو درمورد جنبش تحریم موضعی نمی گیرد.
اریک گلدشتاین ، سرپرست خاورمیانه و آفریقای شمالی در دیده بان حقوق بشر ، در بیانیه ای گفت: “دولت ترامپ با معادل سازی آن با حمایت صلح آمیز از تحریم ها ، مبارزه مشترک علیه آزار یهودستیزی را تضعیف می کند.”
اسرائیل قانونی در سال 2017 تصویب کرد که ورود خارجیانی را که خواستار تحریم اقتصادی اسرائیل یا شهرک های آن شده اند ، منع می کند. مجلس نمایندگان ایالات متحده سال گذشته قطعنامه ای را مخالفت با جنبش تحریم اعلام کرد و چندین ایالت آمریکا قوانین ضد BDS را تصویب کرده اند.
تقریباً همه سازمان های فلسطینی از جنبش تحریم حمایت می کنند ، اما تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ ایالات متحده در حال حاضر تقریباً همه نوع کمک به فلسطینیان را قطع کرده است. رئیس جمهور منتخب جو بایدن متعهد شده است که به عنوان بخشی از تلاش ها برای احیای روند صلح ، کمک ها را بازگرداند.
پمپئو در یک کنفرانس مطبوعاتی با نخست وزیر اسرائیل صحبت کرد بنیامین نتانیاهو، که گفت اتحاد اسرائیل و ایالات متحده در دولت ترامپ به “اوج های بی سابقه” رسیده است.
نتانیاهو از دولت برای انتقال سفارت خود به اورشلیم مورد اعتراض ، کنار گذاشتن موضع ایالات متحده مبنی بر مغایرت شهرک سازی اسرائیل با قوانین بین المللی ، به رسمیت شناختن الحاق اسرائیل به بلندی های جولان و موضع گیری سخت علیه ایران.
اسرائیل در جنگ 1967 شرق بیت المقدس و کرانه باختری را تصرف کرد. فلسطینی ها می خواهند که هر دو سرزمین بخشی از کشور آینده آنها باشد و شهرک سازی را نقض قوانین بین المللی و مانعی برای صلح می دانند – موضع مورد تایید اکثر جامعه بین المللی.
طرح خاورمیانه ترامپ ، که اکثراً طرفدار اسرائیل بود و توسط فلسطینیان رد شد ، به اسرائیل اجازه می دهد تا یک سوم کرانه باختری را از جمله تمام شهرک های خود در آنجا که نزدیک به 500000 اسرائیلی در آن زندگی می کنند ، ضمیمه کند.
پمپئو گفت: “برای مدت طولانی ، وزارت امور خارجه دیدگاه غلطی نسبت به شهرک ها داشت ، اما اکنون تشخیص داده است که” شهرک سازی می تواند به روشی قانونی ، مناسب و مناسب انجام شود. ”
نه نتانیاهو و نه پمپئو در مورد انتخابات آمریکا چیزی نگفتند. پمپئو ، مانند ترامپ ، هنوز به پیروزی رئیس جمهور منتخب جو بایدن اعتراف نکرده است. اوایل هفته جاری نتانیاهو در بیانیه ای به بایدن تبریک گفت و از وی به عنوان رئیس جمهور منتخب یاد کرد.