موشک های بالستیک چین و عدم اطمینان در دریا

HONG KONG: در تاریخ 26 آگوست ، چین دو موشک معمولی توانمند خود را شلیک کرد – یک موشک بالستیک میان برد DF-26 (IRBM) و یک موشک بالستیک ضد کشتی DF-21D (ASBM) – دریای چین جنوبی از پایگاه های سرزمین اصلی چین. اکنون ، نزدیک به سه ماه بعد ، یک منبع چینی ادعا می کند که این موشک ها به هدف کشتی در حال حرکت در نزدیکی جزایر پاراسل اصابت کرده است.
گفته می شود ، هدف در آبهای مورد مناقشه جنوب جزیره هاینان و شمال جزایر پاراسل بوده است. این تمرین احتمالاً تحت نظارت فرماندهی تئاتر جنوب PLA انجام می شد.
مشخص نیست که چرا چین اینقدر طول کشید تا چنین ادعایی را در مورد هدف قرار دادن هدف تلفن همراه در دریا مطرح کند ، اما مطمئناً این مسئله به تقویت اثر تبلیغاتی چین مربوط می شود. منبع این ادعا وانگ شیانگسوی ، سرهنگ ارشد سابق ارتش آزادیبخش خلق (PLA) بود که اکنون یک دوره استادی در دانشگاه بیهانگ در پکن دارد.
در زمان شلیک موشکی ماه آگوست ، برای اکثر افراد بدیهی بود که پکن از طریق نیروهای موشکی PLA (PLARF) علیه حضور مداوم آمریکا در آبهای بین المللی ، در میان اصطکاک های استراتژیک بین دو ملت ، “عکس هشدار” می فرستد.
در واقع ، یک روز زودتر ارتش ایالات متحده یک هواپیمای جاسوسی U-2S Dragon Lady را در نزدیکی یک مانور آتش سوزی مستقیم نیروی دریایی چین در دریای Bohai در سواحل شمال شرقی چین به پرواز درآورده بود. ماه گذشته ، نیروی دریایی ایالات متحده (USN) “برای حمایت از هند و اقیانوس آرام آزاد و آزاد” دو گروه حمله اعتصاب ناو هواپیمابر (USS Nimitz و USS رونالد ریگان) را در دریای چین جنوبی قایقرانی کرد.
در مورد مورد اول ، چین منطقه پرواز ممنوع را در حریم هوایی بین المللی بالاتر از دریای Bohai اعلام کرده بود ، به این معنی که اعلامیه آن هیچ صلاحیت قانونی ندارد. به همین دلیل است که ایالات متحده گفت این پرواز “در چارچوب قوانین و مقررات پذیرفته شده بین المللی حاکم بر پروازهای هواپیما است” و نیروی هوایی “پرواز و فعالیت خود را در هر مکانی که قانون بین المللی اجازه دهد ، در زمان و سرعت انتخابی ما ادامه خواهد داد”.
وانگ ، که در یک جلسه غیرعلنی از مجمع Moganshan در ژجیانگ در ماه اکتبر سخنرانی کرد ، گفته شد: “بنابراین چند روز بعد [after the aircraft carrier manoeuvres]، ما DF-21 و DF-26 را پرتاب کردیم و موشکها به یک ناو که در جنوب جزایر پاراسل حرکت می کرد اصابت کردند. ”
وانگ افزود ، “اندکی پس از آن ، یک وابسته نظامی آمریکایی در ژنو شکایت کرد و گفت که اگر موشک ها به ناو هواپیمابر آمریکایی برخورد کنند ، عواقب سختی را به دنبال خواهد داشت. آنها این را به عنوان نمایش قدرت می دانند ، اما ما به دلیل تحریک آنها این کار را انجام می دهیم ” وی تأكید كرد: “این هشداری برای ایالات متحده است كه از آن می خواهد هیچ گونه خطر نظامی نكرد. چنین اقداماتی خط مقدم تقابل چین و آمریكا را نشان می دهد.”
البته ، اظهارات وانگ باعث تمسخر وو کیان ، سخنگوی وزارت دفاع ملی چین می شود که در آن زمان گفته بود این موشک ها هدف هیچ کشور خاصی نیستند. با این حال ، وی افزود ، “چین مخالف تحریک آمریکا است و از آن نمی ترسد … ما از برخی سیاستمداران آمریکایی می خواهیم واقعیت را به طور عینی ارزیابی کنند ، تحریک را متوقف کرده و روابط چین و آمریکا را به مسیر عادی برگردانند.”
در ماه آگوست ، وزارت دفاع آمریكا (وزارت دفاع) گفته بود كه “اقدامات پكن ، از جمله آزمایش های موشكی ، اوضاع دریای چین جنوبی را بی ثبات می كند”. جالب اینجاست که یک هواپیمای جاسوسی RC-135S Cobra Ball آمریکایی در زمان اجرای این رزمایش از اوکیناوا به منطقه دریای چین جنوبی پرواز کرد. این پلتفرم که قادر به جمع آوری تصاویر ، تله متری و اطلاعات الکترونیکی روی موشکهای بالستیک است ، احتمالاً در حال جمع آوری اطلاعات مربوط به مته موشک بود.
موشکهای شلیک شده در تاریخ 26 آگوست چطور؟ DF-26B از استان چینگهای در شمال غربی چین (تقریباً 2500 کیلومتر دورتر) و DF-21D ASBM از شرق چین در نینگبو ، استان ژجیانگ (فاصله 1600 کیلومتری) پرتاب شد.
برد “قاتل حامل” DF-21D تقریباً 1800 کیلومتر است. از طرف دیگر برد DF-26 IRBM 4000 کیلومتر است و می تواند کلاهک هسته ای یا معمولی را حمل کند. نامگذاری “DF-26B” جذاب است ، زیرا مشخص نیست این موشک چه پیشرفت هایی نسبت به مدل قبلی خود داشته است.
DF-21D و DF-26 در دسته های ممنوع تحت پیمان نیروهای هسته ای میان برد روسیه-آمریکا (INF) قرار دارند که آمریکا در سال 2019 از آن خارج شد. چین هرگز امضا کننده نبود و واشنگتن داشتن چین در این دسته از سلاح ها را یکی از توجیهات خود عنوان کرد INF برداشت از حساب.
جدا از چالش مستقیم ارتش آمریکا ، شلیک این موشکها توسط PLARF علیه اهداف در حال حرکت یک نقطه عطف فناوری است. در واقع ، South China Morning Post به نقل از سونگ ژونگ پینگ ، مربی سابق سپاه دوم توپخانه PLA ، گفته است: “ضربه زدن به یک جسم متحرک کار ساده ای نیست ، به ویژه برای موشک های بالستیک ، که به طور معمول به یک هدف ثابت برخورد می کنند.” ماموریت نشان می دهد موشک های چینی یک عامل بازدارنده واقعی در برابر کشتی های جنگی ایالات متحده است. ”
یک متخصص مهارت های دریایی چین دکتر اندرو اریکسون ، استاد استراتژی کالج جنگ دریایی ایالات متحده است. در مصاحبه با هری جی کازیانیس اریکسون از مرکز منافع ملی گفت که از سرعت توسعه ASBM چین تعجب نکرده است.
در گزارش 2020 وزارت دفاع در مورد توسعه نظامی چین آمده است: “PLA تقریباً 200 پرتاب کننده IRBM و بیش از 200 موشک به زمین زده است.” اریکسون توضیح داد ، “از نظر من ، این جمله مهمترین جمله ای است که به اعتقاد من بهترین نوشتار گزارش برای کنگره در دو دهه گذشته است پنتاگون آنها را صادر کرده است دامنه های گزارش شده برای سیستم های موجود در موجودی PLA Rocket Force نشان می دهد که این 200 IRBM از نوع DF-26 هستند که تعدادی از انواع DF-26B ASBM در میان آنها وجود دارد. ”
اریکسون ادامه داد: “تسلط DF-26 بر زرادخانه چین در آن مجموعه از پارامترهای مهم عملیاتی نشان دهنده اعتماد زیاد به این موشک خاص به دو دلیل عمده است: (1) تولید و استقرار فوق العاده سریع در تعداد زیادی از یک سیستم تسلیحاتی مدرن ؛ و (2) بدون نیاز به پرهیز از موشک های مختلف با قابلیت همپوشانی گسترده. ”
اریكسون در مورد خبر اصابت این موشكها به هدف كشتی در حال حركت ، ارزیابی كرد: “پكن با آزمایشهای اخیر ASBM خود ، بر اساس گزارش ها علیه اهداف در حال حركت ، تلاش می كند تا توانایی بلوغ را نشان دهد و قدرت بازدارندگی را افزایش دهد. این موشك به دنبال استفاده بیش از حد از مخاطبان محدود در دستیابی به جزئیات فنی و در درک اصول فنی اساسی محدود است – و در نتیجه باعث ایجاد احترامی می شود که عملیاتی به دست نیاورده است
“اما هرچند پیچیده و موفق ، این آزمایشات تنها یک عنصر در یک معادله بسیار بزرگتر است. اول ، اثربخشی ASBM ها در عمل به یک شناسایی و هدف گیری جامع بستگی دارد.”
این آمریکایی اذعان کرد که چین با سخت کوشی در تلاش است تا چنین معماری را توسعه دهد ، “اما همچنان یک کار در حال انجام است که بطور مشخص از نظر مهم اعتبارسنجی نشده است. دوم ، اقدامات متقابل رو به رشد آمریکا این حداقل یک مسابقه دو طرفه است.”
آیا کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا باید نگران توسعه ASBM چین باشند؟ اریکسون پاسخ داد ، “نیروی دریایی ایالات متحده این تهدید را بسیار جدی گرفته است ، هم از نظر سیستم های کشتار سخت و هم کشتار نرم. مطمئناً کارهای بیشتری برای انجام وجود دارد ، اما آمریکا با اقدامات مقابله ای چندبرابر و قوی تهدید را کنترل می کند.” اقدامات متقابل آمریکا تاکنون شامل دفاع موشکی بالستیک Aegis ، موشک های SM-6 و سیستم های جنگ الکترونیکی است که می تواند ASBM های ورودی را با اهداف کاذب اشتباه گیرد.
یکی دیگر از کارشناسان نیروی دریایی ، کالین کوه ، محقق تحقیقاتی در موسسه دفاع و مطالعات استراتژیک ، بخشی از دانشکده مطالعات بین المللی S. Rajaratnam سنگاپور است. در مورد ادعاهای وانگ ، کوه توصیه کرد “کمی احتیاط کنید و به دنبال اطمینان از صحت آن باشید” ، حتی ممکن است تأیید معتبر یا از طرف دولت چین یا پنتاگون انجام شود.
کوه تأمل کرد: “بیایید فرض کنیم PLA طی سالهای گذشته ISR خود را اصلاح کرده است [intelligence, surveillance and reconnaissance] توانایی های متمرکز در دریاهای نزدیک … به هر حال این احتمال وجود دارد که PLA بتواند عوامل فیزیکی مداخله کننده را به یک شلیک دقیق برساند. ما خیلی مطمئن نیستیم چند بار PLA توانایی اطمینان از عملکرد ISR و سیستم های حرکتی را بصورت یکپارچه یکپارچه تأیید کرده است ، خصوصاً نحوه هدف گذاری میان دوره در این سناریو و همچنین چند بار آزمایش این مجموعه ASBM بر روی حرکت اهداف ”
کوه ادامه داد: “س questionال این است که اگر موشک واقعاً به هدف اصابت کرد ، آیا این یک شلیک ناگهانی است؟ گرچه البته این هنوز هم به عنوان یک ضربه مهم محسوب می شود تا به عنوان یک کارت گزارش رنگارنگ به مخاطبان داخلی و آمریکایی تبدیل شود.”
سوال واضح دیگر این است که چند هدف وجود داشته است؟ اگر فقط یک ، همانطور که وانگ اشاره کرد ، میزان خسارت چقدر بود ، و چرا پس از اولین ضربه موفق غرق نشد؟
کوه به هیچ وجه انتظار شفافیت از چین را نداشت. در میان فضای دیپلماتیک “Wolf Warrior” فعلی ، گزارش یک هدف از دست رفته تقریباً غیرممکن است. علاوه بر این ، “PLA هر انگیزه ای دارد ، اگر تحت فشار قرار گیرد ، از ادعای وانگ حمایت می کند ، حتی اگر این درست نباشد. حتی ممکن است استدلال کنید که پنتاگون دلیلی برای بزرگنمایی این ادعا نیز دارد اگر این به معنای توجیه بودجه بیشتر برای دستیابی به توانایی های ضد جبران کننده است. ”
علاوه بر این ، باید در مورد منبع ادعای انفرادی تا به امروز سالاتی مطرح شود. “معروف است که وانگ برخی ادعاهای عجیب و غریب را انجام می دهد. همین اوایل سال جاری در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرد که در صورت بروز یک جنگ میان وعده ای ، رئیس جمهور تایوان تسای اینگ ون به راحتی می تواند در عرض یک شب دستگیر شود. این ارزیابی را برگردانید. ”
کوه ارزیابی کرد: “نتیجه گیری: بدون تأیید مستقل ، و اگر ما فقط PRC و اطلاعات ایالات متحده را برای استفاده داریم ، هیچ راهی برای اطمینان یافتن عمیق تر در این ادعا وجود ندارد ، و تنها ما یک جعبه سیاه اطلاعات هستیم ، که از آن می توانیم فقط جعل کنید ، حدس بزنید و پیش فرض های خاصی را بیان کنید. بنابراین این جعبه سیاه به شکل گیری درک کمک می کند و این معضل امنیتی را ایجاد می کند زیرا هر یک از طرفین مجبور هستند ، در برابر اطلاعات ناکافی ، بدترین شرایط را تصور کرده و آماده شوند. متأسفانه ، چگونه به این مرحله فعلی رسیده ایم و اوضاع بهبود نخواهد یافت. ”
ابهام چینی ها در مورد موشک های خود در ایجاد اوضاع منطقه تأثیر دارد. سنگاپوری به این ترتیب قضاوت کرد ، “واقعیت اکنون این است که معمای پیرامون ASBM به ابهام استراتژیک کمک می کند و به تقویت بازدارندگی PLA کمک می کند. گرچه البته ، ما می توانیم انتظار داشته باشیم که ایالات متحده ، از جمله نیروی دریایی ، بی روح باقی بمانند و همچنان در عبور از دریای چین جنوبی فقط برای بیان این نکته است. ”
در واقع ، اوت سال 2020 اولین باری نبود که چین با موشک های بالستیک به دریای چین جنوبی شلیک می کرد. این کار را در اواسط سال 2019 انجام داد ، با آنچه که فرض می شود موشک های DF-21D و / یا DF-26 باشد. در آن زمان ، دکتر بیتس گیل ، استاد مطالعات امنیتی آسیا و اقیانوسیه در گروه مطالعات امنیتی و جرم شناسی دانشگاه مک کواری در استرالیا ، به ANI گفت: “این یک معامله بسیار بزرگ است. این فقط به این دلیل نیست که آنها به دلیل اختلاف نظر اخراج شدند آبها و جزایر. همچنین مهم است زیرا این نزدیکترین چیزی است که PLA تاکنون به واقعیت رسیده است. ”
این واقعیت که DF-26 PLARF می تواند کلاهک های متعارف یا هسته ای را حمل کند ، این مسئله را مبهم می کند و این امر باعث افزایش خطر محاسبه اشتباه می شود. وقتی موشک DF-26 پرتاب می شود ، چگونه یک هدف بالقوه می تواند بداند چه نوع کلاهکی نصب شده است؟ بنابراین ممکن است تلافی کند به گونه ای که اوضاع را تشدید کند.
چین و ایالات متحده همچنان از اقدامات یکدیگر در دریای چین جنوبی به عنوان دلیل اصلی استقرار موشک های بالستیک با برد متوسط ​​و متوسط ​​استفاده خواهند کرد. البته این موضوع احتمال سو mis تفاهم را نیز افزایش می دهد. آخرین پرتاب موشک چین به دریای جنوبی چین ، جایی که ناوهای جنگی ایالات متحده با سرعت نسبتاً ناگهانی عملیات آزادی ناوبری را انجام می دهند ، بی اعتمادی آمریکا به اهداف چین را افزایش می دهد.
توانایی چین در شلیک چنین موشکی از اعماق سرزمین اصلی نیز تهدیدی جدی برای کشتی های جنگی خارجی است. وجود موشکهای دوربرد به لایه دفاعی چین عمق می بخشد ، بعلاوه در مقابل حملات خصمانه آسیب پذیر نیستند. با این وجود ، پرتاب موشک های بالستیک به اهداف کشتی جنگی هنوز به زنجیره قابل اطمینان فن آوری نظارت و هدایت نیاز دارد ، که در شرایط جنگی آزمایش نشده باقی مانده اند.