وزرای خارجه فرانسه و آلمان از آمریكا خواستند تا به رویكرد مشترک نسبت به ایران بازگردد

مسکو: وزیران خارجه فرانسه و آلمان ژان ایو لودریان و هایکو مااس از ایالات متحده خواستند تا برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران به رویکرد مشترک در قبال ایران بازگردد.
“ما همچنین از ایالات متحده می خواهیم که به یک رویکرد مشترک در مورد ایران برگردد ، به طوری که با هم بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که برنامه هسته ای ایران فقط اهداف صلح آمیز دارد و پاسخ سایر مشکلات کشور را برای امنیت ما و منطقه ارائه می دهیم ، “در بیانیه مشترک وزیران منتشر شده در روزنامه فرانسوی لوموند می گوید.
ایران و شش مذاکره کننده بین المللی در ژوئیه 2015 به توافقی تاریخی برای حل مشکل دیرینه برنامه هسته ای ایران دست یافتند. گفتگوهای چند ماهه با تصویب برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) به پایان رسید که اجرای آن تحریم های اقتصادی و مالی که قبلاً توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد ، ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعمال شده بود ، کاملاً از ایران برداشته خواهد شد.
به ویژه در این توافقنامه پیش بینی شده بود که تحریم تسلیحاتی ظرف پنج سال از ایران برداشته شود ، تهیه تسلیحات زودتر امکان پذیر است ، اما فقط با اجازه شورای امنیت سازمان ملل. این معامله در شکل اصلی خود حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، ایالات متحده اعلام کرد خروج یک جانبه از آن و بازگرداندن تحریم های سخت علیه تهران است.