پنج کشور از چین می خواهند که از تضعیف حقوق مردم هنگ کنگ جلوگیری کند

واشنگتن: گروهی متشکل از پنج کشور به رهبری ایالات متحده روز چهارشنبه از چین خواستند که دست از تضییع حقوق مردم هنگ کنگ نمایندگان خود را انتخاب کنند.
کشورهای دیگر شامل استرالیا ، کانادا ، نیوزیلند و پادشاهی متحده.
در یک بیانیه مشترک، وزرای خارجه این پنج کشور بار دیگر نگرانی جدی خود را در مورد وضع قوانین جدید چین برای رد صلاحیت قانونگذاران منتخب در هنگ کنگ ابراز داشتند.
آنها گفتند ، به دنبال وضع قانون امنیت ملی و به تعویق انداختن انتخابات شورای قانونگذاری در سپتامبر ، این تصمیم درجه بالاتری از استقلال و حقوق و آزادی های هنگ کنگ را تضعیف می کند.
وی گفت: “ما از چین می خواهیم كه دست از تضعیف حقوق مردم هنگ كنگ برای انتخاب نمایندگان خود مطابق با اعلامیه مشترك و قانون اساسی بردارد. به خاطر ثبات و شکوفایی هنگ کنگ ، ضروری است که چین و مقامات هنگ کنگی به کانال های مردم هنگ کنگ برای ابراز نگرانی ها و عقاید قانونی خود احترام بگذارند. ”
“ما به عنوان یکی از اعضای برجسته جامعه بین الملل انتظار داریم چین به تعهدات بین المللی و وظیفه خود در قبال مردم هنگ کنگ عمل کند. ما از مقامات مرکزی چین می خواهیم اقدامات خود را علیه قانونگذار منتخب هنگ کنگ بررسی کرده و بلافاصله اعضای شورای قانونگذاری را به کار بگیرند. ”
این اقدام چین نقض آشكار تعهدات بین المللی خود در ذیل بیانیه مشترك قانونی چین و انگلیس است كه توسط سازمان ملل متحد ثبت شده است. در بیانیه آمده است که این هم تعهد چین در مورد برخورداری هنگ کنگ از “درجه بالایی از استقلال” و هم حق آزادی بیان را نقض می کند.
قوانین رد صلاحیت به نظر می رسد بخشی از یک کارزار هماهنگ برای خاموش کردن تمام صداهای منتقد پس از به تعویق افتادن انتخابات شورای قانونگذاری در ماه سپتامبر ، تحمیل اتهامات علیه تعدادی از قانون گذاران منتخب و اقدامات برای تضعیف آزادی رسانه های پر جنب و جوش هنگ کنگ است.