چین در صدد تغییر مدل توسعه خود از سال 2021 است: شی جین پینگ

پکن: رئیس جمهور چین شی جین پینگ روز پنجشنبه گفت چین قرار است چین خود را تغییر دهد مدل توسعه از سال آینده ، بیشتر از مصرف متکی به صادرات ، به مصرف داخلی متکی بود که باعث شد این کشور به دومین اقتصاد بزرگ دنیا در کنار ایالات متحده تبدیل شود.
شی 67 ساله در سخنانی گفت: “از سال آینده به بعد ، چین سفر جدیدی را به سمت ساخت کامل یک کشور سوسیالیستی مدرن آغاز خواهد کرد.” همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه گفتگوی مدیرعامل (APEC) از طریق پیوند ویدیویی.
وی گفت: “ما الگوی توسعه جدیدی را با تیراژ داخلی به عنوان پایه اصلی و گردشهای داخلی و بین المللی را تقویت خواهیم كرد.”
وی گفت: “الگوی جدید توسعه یک تصمیم استراتژیک است که ما براساس مرحله و شرایط فعلی توسعه در چین و با توجه کامل به جهانی سازی اقتصادی و تغییرات در محیط خارجی اتخاذ کرده ایم.”
ماه گذشته ، یک کنگره کلیدی حزب حاکم حزب کمونیست چین (CPC) به ریاست خی پیشنهادات وی را برای تدوین برنامه پنج ساله چهاردهم (2025-2021) برای توسعه ملی اقتصادی و اجتماعی و اهداف طولانی مدت تصویب کرد. سال 2035
در حالی که در برنامه پنج ساله چهاردهم ، یک تعمیر اساسی در بازار داخلی کشور برای افزایش مصرف به منظور کاهش تکیه چین در کاهش بازارهای صادراتی پیش بینی شده است ، چشم انداز 2035 یک برنامه بلند مدت را تجسم می بخشد ، که چشم انداز توسعه Xi را منعکس می کند.
وضعیت چین به عنوان یک کارخانه جهان تحت تأثیر کاهش بازارهای جهانی و رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته است دونالد ترامپجنگ تجاری و همچنین اقدام وی برای ممنوع کردن شرکت های فناوری چینی مانند هواوی ، TikTok.
ایالات متحده همچنین اخیراً محدودیت های صادرات به تراشه های نیمه هادی به چین را جدی گرفته و تعارض فناوری بین دو اقتصاد برتر جهان را تعمیق بخشیده است.
چین انتظار دارد که خصومت با ایالات متحده در دوره رئیس جمهور منتخب ادامه یابد جو بایدن دوره تصدی و همچنین کارشناسان چینی معتقدند که برخی از دوره های بافر.
شی در سخنرانی خود در توضیح دلایل تغییر پارادایم در مدل توسعه چین گفت که مدل اتکا به بازارها و منابع خارجی تغییرات تدریجی را تجربه کرده است.
“نسبت تجارت خارجی به تولید ناخالص داخلی از 67 درصد در سال 2006 به کمتر از 32 درصد در سال 2019 کاهش یافت ، در حالی که نسبت مازاد حساب جاری به تولید ناخالص داخلی از 9/9 درصد در سال 2007 به کمتر از یک درصد امروز کاهش یافته است ، ” او گفت.
وی گفت: “طی هفت سال از بحران مالی جهانی 2008 ، سهم تقاضای داخلی چین به تولید ناخالص داخلی از 100 درصد فراتر رفت و مصرف داخلی را عامل اصلی رشد خود قرار داد.”
سرانه تولید ناخالص داخلی چین بالای 10 هزار دلار و جمعیت با درآمد متوسط ​​آن از 400 میلیون نفر فراتر رفته است. وی گفت: از سوی بسیاری از نهادهای بین المللی پیش بینی شده است كه بازار خرده فروشی چین در سال جاری به شش تریلیون دلار برسد.
شی گفت که الگوی جدید توسعه به چین امکان می دهد تا پتانسیل بازار خود را کاملاً باز کند و تقاضای بیشتری برای سایر کشورها ایجاد کند.
وی گفت: “با رشد اقتصاد چین ، مردم ما به طور طبیعی می خواهند زندگی حتی بهتری داشته باشند. این امر تقاضای بیشتری را برای انواع بیشتری از محصولات ، فن آوری ها و خدمات با کیفیت از سراسر جهان ایجاد می کند.”