کمیته پارلمانی پاکستان لایحه اختیارات CPEC را تصویب کرد

اسلام آباد: کمیته پارلمانی با اکثریت آرا “چین پاکستان لایحه مرجع کریدور اقتصادی (اصلاحیه) سال 2020 “که توسط سازمان مسدود شد اعضای مخالف در آخرین جلسه ، گزارش رسانه ای روز چهارشنبه گفت.
کمیته دائمی برنامه ریزی و توسعه شورای ملی به ریاست جنید اکبر ، رهبر حاکم تحریک انصاف (PTI) در پاکستان ، لایحه دولت را در روز سه شنبه تصویب کرد. کمیته پس از بحث و تفصیل موافقت کرد تا از طریق رأی گیری درباره سرنوشت لایحه تصمیم بگیرد
اعضای مخالف گفتند که اعتراضات آنها در مورد ایجاد مرجع CPECA (CPECA) بررسی نشده است و ایجاد مرجع جدید به جای تسریع در پروژه های CPEC تأثیر می گذارد.
کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) 60 میلیارد دلاری به طور کامل توسط بودجه تأمین می شود پکن تحت ابتکار عمل چند میلیاردی یک کمربند یک جاده (OBOR). هند در حالی که از طریق کشمیر تحت اشغال پاکستان عبور می کند ، به چین نسبت به CPEC اعتراض کرده است.
اسد عمر وزیر برنامه ریزی و توسعه گفت که CPECA هیچ اختیاری نخواهد داشت زیرا همه کارها توسط وزارتخانه های خط انجام می شود و افزود که عملیات این مرجع منافاتی با کار وزارتخانه های خط نخواهد داشت.
رئیس کمیته سپس لایحه را به رأی گذاشت و گفت بحث جامعی قبلاً در جلسه قبلی انجام شده بود.
در این گزارش آمده است كه كمیته با اکثریت 7: 5 رأی توصیه كرد كه این لایحه توسط شورای ملی تصویب شود.
از مجموع 20 عضو کمیته ، نیمی از اعضای دولت و میزهای مخالف ، 13 عضو در جلسه حضور داشتند. از 10 عضو نیمکت های دولتی ، هشت نفر در حالی حضور داشتند که پنج نفر از اعضای مخالف در جلسه شرکت داشتند.
اعضای کمیته متعلق به حزب مخالف حزب مسلمان پاکستان-نواز (PML-N) و حزب مردم پاکستان (PPP) به این لایحه رأی دادند.
احسن اقبال ، وزیر پیشین برنامه ریزی ، به شدت مخالف ایجاد CPECA بود و اظهار داشت که این کار غیرضروری و زائد است زیرا وزارت برنامه ریزی در گذشته نقش بسیار مجدانه و موثری را بر عهده داشته است.
اعضای PML-N معتقد بودند که CPECA با کمترین کاربرد و نقش واقعی به کمیسیون برنامه ریزی موازی تبدیل خواهد شد و “فیل سفید” دیگری خواهد بود.
اقبال یادآور شد که بیش از 29 میلیارد دلار سرمایه گذاری توسط کمیسیون برنامه ریزی بدون هیچ گونه اختیار و با حمایت وزارتخانه های مختلف با موفقیت انجام شده است که باید برای اجرای موفقیت آمیز ادامه یابد.
وزارت برنامه ریزی از ایجاد CPECA حمایت کرد و گفت “مسئولیت برنامه ریزی ، تسهیل ، هماهنگی ، نظارت و ارزیابی برای اطمینان از اجرای کلیه فعالیتهای مربوط به CPEC” خواهد بود.
این اداره همچنین گفت که این مرجع ملزم است که از هماهنگی بین استانی و بین وزارتخانه ها ، سازماندهی و هماهنگی جلسات کمیته هماهنگی مشترک و کارگروه های مشترک اطمینان حاصل کند.
همچنین طبق گفته وزارت برنامه ریزی ، “علاوه بر ساخت روایت و ارتباطات CPEC و سایر فعالیت های مربوطه” “انجام تحقیقات بخشی برای تصمیم گیری آگاهانه و برنامه ریزی ، نظارت و ارزیابی طولانی مدت و اطمینان از اجرای آن خواهد بود.” .