آسه آن در یک «تقاطع» با تشدید خشونت میانمار

لابوان باجو، اندونزی: در حالی که تشدید خشونت ها در میانمار تحت کنترل حکومت نظامی میانمار در آستانه نشست منطقه ای قرار دارد، یکی از وزیران ارشد اندونزی هشدار داد که کشورهای جنوب شرق آسیا در یک “تقاطع” قرار دارند.
میانمار از زمانی که کودتای نظامی بیش از دو سال پیش دولت آنگ سان سوچی را سرنگون کرد و سرکوب خونین مخالفان را به راه انداخت، با خشونت های مرگبار ویران شده است.
را اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) — که مدت ها توسط منتقدان به عنوان فروشگاهی بی دندان مورد انتقاد قرار می گرفت — منجر به تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران شده است.
این تلاش‌ها بی‌ثمر بوده‌اند، زیرا حکومت نظامی انتقادات بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و از تعامل با مخالفان خود، که شامل قانون‌گذاران برکنار شده، «نیروهای مدافع خلق» ضد کودتا و گروه‌های اقلیت‌های قومی مسلح می‌شود، امتناع می‌ورزد.
حمله هوایی ماه گذشته به روستایی در یکی از پایگاه های شورشیان که طبق گزارش ها حدود 170 نفر را کشت، محکومیت جهانی را برانگیخت و انزوای حکومت نظامی را بدتر کرد.
همچنین به درخواست‌ها برای ASEAN برای انجام اقدامات سخت‌گیرانه‌تر برای پایان دادن به خشونت و یا خطر به حاشیه رانده شدن دامن زد.
محفود MD، وزیر هماهنگ کننده سیاست، حقوق و امنیت اندونزی، روز سه شنبه در اولین روز نشست هشدار داد: «آسه آن بر سر دوراهی قرار دارد.
وی با توجه به نسخه ای از اظهارات خود گفت: “بحران پس از بحران قدرت ما را به عنوان یک جامعه آزمایش می کند. و عدم رسیدگی به آنها خطر ارتباط ما را به خطر می اندازد.”
دیده بان حقوق بشر روز سه شنبه گفت که حمله هوایی ماه گذشته در منطقه ساگاینگ مرکزی یک “جنایت جنگی محتمل” بود و از ASEAN خواست “حمایت خود را از اقدامات قوی تر برای قطع جریان نقدی ارتش و فشار بر حکومت نظامی برای اصلاحات” نشان دهد.
فشار بر بلوک منطقه‌ای روز یکشنبه پس از آن افزایش یافت که کاروانی از خودروهای حامل دیپلمات‌ها و مقامات هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه آسه‌آن در میانمار مورد تیراندازی قرار گرفت.
جزئیات کمی در مورد تیراندازی در ایالت شان در شرق میانمار منتشر شده است، اما اندونزی و سنگاپور هر دو تایید کردند که اعضای سفارتخانه های آنها در یانگون در این گروه بوده اند.
سنگاپور گفت که دو کارمند آن آسیبی ندیده اند. اواخر روز دوشنبه در بیانیه ای این حمله را محکوم کرد.
اندونزی، رئیس آسه آن در سال جاری، گفت که دو تن از دیپلمات‌های این کشور در خودروها بودند و در وضعیت خوبی قرار داشتند.
تیراندازی چند روز قبل از 9 تا 11 مه اتفاق افتاد نشست سران آسه آن در جزیره فلورس اندونزی، جایی که وزرای خارجه و رهبران ملی به تلاش‌ها برای آغاز طرح پنج ماده‌ای که دو سال پیش با میانمار توافق شد، پس از شکست تلاش‌های میانجی برای پایان دادن به خشونت ادامه خواهند داد.
وزرای خارجه سه شنبه در حالی که رهبران کشورهایشان قرار بود چهارشنبه و پنجشنبه با یکدیگر دیدار کنند، گفتگو کردند.
قبل از ورود مقامات به لابوان باجو، ارتش بیش از 9000 پرسنل و کشتی جنگی را به شهر کوچک ماهیگیری که به عنوان ورودی پارک ملی کومودو عمل می کند، مستقر کرد، جایی که گردشگران می توانند بزرگترین مارمولک های جهان را ببینند.
رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزی، در سخنان افتتاحیه خود در روز سه شنبه گفت که وزراء قبلاً درباره “اجرای” طرح صلح گفتگو کرده اند، اما او توضیح بیشتری نداد.
یک دیپلمات آسیای جنوب شرقی به خبرگزاری فرانسه گفت که تیراندازی روز یکشنبه «فوریت میانمار را به عنوان یک نقطه بحث کلیدی در این نشست افزایش می‌دهد».
وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که در مورد تیراندازی “عمیقا نگران” است و از حکومت نظامی خواسته است “اجماع پنج ماده ای را به طور معناداری اجرا کند”.
میانمار همچنان یکی از اعضای آسه آن است، اما به دلیل عدم اجرای طرح صلح از سوی حکومت نظامی، از شرکت در اجلاس های سطح بالا منع شده است.
در نشست روز سه شنبه وزرای خارجه میانمار، صندلی خالی برای میانمار بود.
مرسودی روز جمعه گفت که کشورش از “دیپلماسی آرام” برای گفتگو با همه طرف های درگیری میانمار و تشویق مجدد تلاش های صلح استفاده می کند.
ASEAN مدتهاست که به دلیل انفعال خود مورد انتقاد قرار گرفته است، اما ابتکارات آن توسط اصول منشور اجماع و عدم مداخله محدود شده است.
کشورهای دیگر، مانند چین و تک تک کشورهای عضو آسه آن، رهبری تلاش برای حل بحران میانمار را بر عهده گرفته اند.
انریکه مانالو، وزیر خارجه فیلیپین روز سه‌شنبه از حمایت بین‌المللی از تلاش‌های اتحادیه در مورد میانمار استقبال کرد، اما گفت که این قطعنامه باید “به رهبری آسه‌آن” باقی بماند.
تحلیلگر آمریکایی زاخاری ابوزا گفت که بعید است این گروه علیرغم حمله روز یکشنبه بیش از “بیانیه محکومیت دیگری” ارائه دهد.
ابوزا به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر یک دیپلمات کشته می‌شد، فشار بیشتری بر سازمان برای انجام کاری وارد می‌شد، اما صادقانه بگویم که آنها در دو سال گذشته آنقدر بی‌عیب بوده‌اند که دیدن آنها در عمل به شیوه‌ای معنادار دشوار است». .