آمریکا در حال آماده سازی تحریم های جدید علیه مقامات چینی به دلیل سرکوب هنگ کنگ است

واشنگتن: بنا به گفته سه منبع ، از جمله یک مقام آمریکایی آشنا به موضوع ، ایالات متحده در حال آماده سازی تحریم حداقل دوازده مقام چینی به دلیل نقش آنها در رد صلاحیت قانونگذاران مخالف منتخب پکن در هنگ کنگ است.
این اقدام ، که می تواند به محض دوشنبه انجام شود ، مقامات حزب کمونیست چین (ح.ک.چ) را هدف قرار خواهد داد رئیس جمهور دونالد ترامپدولت در هفته های آخر ریاست جمهوری فشار خود را بر پکن ادامه می دهد. رئیس جمهور منتخب جو بایدن این کار را در 20 ژانویه انجام می دهد.
وزارت امور خارجه و کاخ سفید بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
دو منبع گفتند که احتمالاً حداکثر 14 نفر ، از جمله مقامات پارلمان چین ، یا کنگره ملی خلق و اعضای حزب کمونیست چین ، توسط اقدامات مانند مسدود کردن دارایی و تحریم های مالی هدف قرار می گیرند.
این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود ، گفت که افراد متعددی تحریم خواهند شد. یک فرد آشنا به این موضوع گفت که در این گروه احتمالاً مقامات هنگ کنگ و همچنین سرزمین اصلی حضور خواهند داشت. منابع اسامی یا موقعیت کسانی را که برای تحریم هدف قرار گرفته اند ارائه ندادند. دو منبع هشدار دادند که اعلامیه ممکن است تا اواخر هفته به تأخیر بیفتد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در نشست خبری در پکن در پاسخ به س onال گزارش رویترز گفت: “چین همیشه با مداخله آمریکا در امور داخلی چین از طریق مسئله هنگ کنگ کاملا مخالف بوده و آن را به شدت محکوم می کند.”
بازارهای سهام در آسیا نگرانی های اولیه را از دست داده اند و ممکن است این اقدام نشانه وخامت بیشتر روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان باشد.
كایل روددا ، استراتژیست بازار در IG Markets در ملبورن ، گفت: “چیزی كه بازار نگران آن بوده است این است كه ترامپ در” خارج از دفتر “خود به دنبال مقابله با مجازات در مورد چین است. بنابراین این خبر گویای این ترس است.”
سهام مالی چین در هنگ کنگ در معاملات صبحانه 2.3٪ سقوط کرد ، شدیدترین افت در شش ماه گذشته در میان نگرانی ها برای تحریم بانک ها.
ایستاده رشد می کند
در ماه اکتبر ، وزارت خارجه ایالات متحده به م financialسسات مالی بین المللی که با افرادی که مسئول سرکوب چین در مرکز مالی آسیا هستند ، هشدار داد که به زودی می توانند با تحریم های سخت مواجه شوند.
واشنگتن پیش از این کری لام ، رئیس اجرایی هنگ کنگ ، رئیس پلیس فعلی و سابق این سرزمین و دیگر مقامات عالی رتبه را به دلیل آنچه که گفته بود نقش آنها در کاهش آزادی ها در سرکوب جنبش دموکراسی خواهی در این سرزمین است ، تحریم کرده است.
پس از آنکه پارلمان چین اختیارات جدیدی را برای جلوگیری از مخالفت به مقامات شهری داد ، دولت مورد حمایت پکن در هنگ کنگ ماه گذشته چهار عضو مخالف را از مجلس قانونگذاری خود اخراج کرد. این اقدام باعث استعفا های گسترده نمایندگان مخالف دموکراسی خواه در مستعمره سابق انگلیس شد.
همچنین این زنگ خطر بیشتر در غرب ایجاد شد. گروه اشتراک اطلاعات پنج چشم – متشکل از استرالیا ، انگلیس ، کانادا، نیوزیلند و ایالات متحده – ماه گذشته گفت که به نظر می رسد این اقدام بخشی از کارزار خاموش کردن منتقدان بوده و از پکن خواست تا روند خود را تغییر دهد.
رابرت اوبراین ، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ماه نوامبر گفت که اخراج فرمول “یک کشور ، دو سیستم” را نشان می دهد ، که براساس آن قول داده شده بود خودمختاری هنگ کنگ از زمان واگذاری قلمرو انگلیس به چین در سال 1997 ، اکنون “فقط یک انجیر است برگ “و قول اقدام بیشتر ایالات متحده را داد.
در آن ماه ، وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری چهار مقام دیگر چینی را در دولت و تأسیسات امنیتی هنگ کنگ تحریم كردند و آنها را از سفر به ایالات متحده منع كردند و دارایی های مربوط به ایالات متحده را مسدود كردند.
انتظار می رود که هنگ کنگ یکی از جدی ترین چالش های بایدن با چین باشد ، موضوعی که در برنامه سیاست خارجی وی با روابط واشنگتن و پکن در پایین ترین نقطه طی دهه های گذشته بر سر اختلافات مختلف قرار دارد.
بایدن قول داده است که در مورد حقوق بشر در چین و سایر کشورها موضع سختگیرانه تری نسبت به ترامپ اتخاذ کند ، بنابراین پاسخ وی به سرکوب هنگ کنگ می تواند آزمایش اولیه این تصمیم باشد.