آمریکا در حال مذاکره با قطر برای اسکان هزاران پناهجوی افغان است

واشنگتن: رسانه های محلی گزارش دادند که دولت ایالات متحده در حال کار برای نهایی کردن توافقنامه با قطر برای اسکان موقت هزاران پناهجوی افغان که با ارتش آمریکا کار می کردند، است.
وضعیت افغانستان در بحبوحه خروج مداوم نیروهای آمریکایی از این کشور رو به وخامت است. طالبان بیش از نیمی از 34 مرکز ولایت کشور را تصرف کرده و اکنون در کابل بسته شده است.
یک گزارش سی ان ان اشاره کرد که تعداد پناهجویان می تواند به 8000 نفر برسد و در صورت امضای قرارداد، اولین گروه از اتباع افغانستان ممکن است به زودی وارد دوحه شوند.
سخنگوی وزارت امور خارجه به سی ان ان گفت: “ما در حال ارزیابی همه گزینه های موجود هستیم. ما هیچ اطلاعیه ای در مورد مکان های جابجایی کشورهای ثالث برای متقاضیان SIV افغانستان (ویزاهای مهاجرتی ویژه) نداریم.”
در همین حال، جان کربی، سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده حدود 1000 پرسنل نظامی را به قطر منتقل خواهد کرد تا روند رسیدگی به متقاضیان ویزای SIV افغانستان را تسریع بخشد.
در اوایل ماه جاری، دولت بایدن از گسترش برنامه پناهندگان برای افغان هایی که با ایالات متحده کار می کردند، خبر داده بود. وزارت امور خارجه گفته بود که دسترسی به برنامه پناهجویان آمریکایی را برای برخی از افغان‌ها در بحبوحه ترس از انتقام‌جویی توسط طالبان با نزدیک شدن به پایان خروج نظامی ایالات متحده گسترش خواهد داد.
“این نامگذاری فرصت اسکان دائم در ایالات متحده را به هزاران افغان و اعضای نزدیک خانواده آنها که ممکن است به دلیل وابستگی به ایالات متحده در معرض خطر باشند، اما به دلیل نداشتن شغل واجد شرایط برای SIV واجد شرایط نیستند، گسترش می دهد. وزارت امور خارجه گفته است، زیرا آنها شرایط لازم برای واجد شرایط بودن را برآورده نکرده اند.
با این حال، با توجه به افزایش سطح خشونت طالبان، دولت ایالات متحده در تلاش است تا برای برخی از افغان‌ها، از جمله آن‌هایی که با ایالات متحده کار می‌کردند، فرصتی برای اسکان مجدد پناهندگان به ایالات متحده فراهم کند.»