آمریکا روسیه را به عقب نشینی از حمله اوکراین به چالش می کشد

واشنگتن: ایالات متحده روز پنجشنبه گفت که روسیه در آستانه انجام یک حمله نظامی گسترده علیه اوکراین است و ادعای مسکو برای عقب نشینی نیروها را رد کرد، زیرا آتش توپخانه به مهدکودک اوکراینی شلیک کرد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در یک سخنرانی نمایشی و برنامه ریزی نشده قبلی در سازمان ملل در نیویورک گفت که اطلاعات نشان می دهد مسکو می تواند دستور حمله به همسایه خود را در “روزهای آینده” بدهد.
در حالی که ایالات متحده و سایر دولت های غربی گفتند که هیچ مدرکی دال بر ادعای عقب نشینی روسیه نمی بینند، بلینکن کرملین را به چالش کشید تا “امروز بدون هیچ صلاحیت، ابهام یا انحرافی اعلام کند که روسیه به اوکراین حمله نخواهد کرد.”
او گفت: «این را با فرستادن سربازان، تانک‌ها، هواپیماهای خود به پادگان‌ها و آویزهای خود نشان دهید.
روسیه هرگونه طرح تهاجم را رد می‌کند، اما در صورتی که خواسته‌های گسترده‌اش برای عقب‌نشینی آمریکا و ناتو از اروپای شرقی برآورده نشود، نسبت به «اقدامات فنی- نظامی» هشدار داد.
ایالات متحده اواخر پنجشنبه اعلام کرد که بلینکن و سرگئی لاوروف، همتای مسکو وی، توافق کرده‌اند که هفته آینده با یکدیگر دیدار کنند – به شرطی که قبل از آن تهاجمی صورت نگیرد.
رئیس جمهور جو بایدن با ادامه فشار، مسکو را متهم کرد که یک “عملیات پرچم دروغ” را به عنوان بهانه ای برای حمله آماده می کند.
بایدن گفت: “آنها هیچ یک از نیروهای خود را خارج نکرده اند. آنها نیروهای بیشتری را به داخل منتقل کرده اند.” هر نشانه ای که ما داریم این است که آنها آماده رفتن به اوکراین هستند.
وی افزود، با این حال، دیپلماسی نمرده است. او گفت: “یک مسیر وجود دارد. راهی برای عبور از این وجود دارد.”
بایدن روز جمعه با رهبران آلمان، بریتانیا، فرانسه، اتحادیه اروپا و ناتو برای گفتگو در مورد بحران اوکراین دیداری تلفنی برگزار خواهد کرد.
روسیه نیروهای هوایی، زمینی و دریایی عظیمی را در اطراف اوکراین جمع آوری کرده است. رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و مقامات می گویند که سربازان فقط در حال انجام تمرینات تمرینی هستند.
با این حال، پوتین تصریح کرده است که بهای حذف هر گونه تهدیدی، موافقت اوکراین برای پیوستن به ناتو و عقب نشینی ائتلاف غربی از بخش‌هایی از اروپای شرقی است و عملاً این قاره را به حوزه‌های نفوذ به سبک جنگ سرد تقسیم می‌کند.
ایالات متحده گفت که پاسخ پوتین را به پیشنهادات خود برای راه حل دیپلماتیک برای بحران دریافت کرده است، اما هیچ واکنشی به محتوای آن نشان نداده است.
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که بحث چندانی وجود ندارد.
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: در صورت عدم اراده طرف آمریکایی برای مذاکره در مورد تضمین های قاطع و الزام آور قانونی برای امنیت ما از سوی ایالات متحده و متحدانش، روسیه مجبور به پاسخگویی از جمله اقدامات نظامی-فنی خواهد بود.
ما بر خروج تمامی نیروهای مسلح آمریکا در اروپای مرکزی، شرق اروپا و بالتیک اصرار داریم.»
وزارت امور خارجه آمریکا با محکوم کردن این اقدام “غیر تحریک آمیز” گفت که روسیه همچنین دیپلمات شماره دو آمریکا در مسکو را اخراج کرد.
روسیه منطقه کریمه اوکراین را تصرف کرد و در سال 2014 از جدایی‌طلبان به شدت مسلح در مناطق شرقی دونتسک و لوگانسک حمایت کرد و جنگی را آغاز کرد که تاکنون هزاران کشته برجای گذاشته است.
درگیری های پراکنده در شرق همچنان رایج است و ارتش اوکراین جدایی طلبان طرفدار روسیه را به 34 نقض آتش بس در روز پنجشنبه متهم کرد که 28 مورد از آنها از سلاح های سنگین استفاده کردند.
بالقوه جدی ترین حادثه — نمونه ای از جرقه ای که بسیاری از آن می ترسند درگیری های بسیار شدیدتری را شعله ور کند — گلوله باران یک مهدکودک در روستای استانیتسیا-لوگانسکا بود. بچه ها داخل بودند اما هیچکدام مورد اصابت قرار نگرفتند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در توییتی نوشت که حمله نیروهای طرفدار روسیه یک تحریک بزرگ است.
خبرگزاری‌های روسی به نقل از مقامات منطقه جدایی‌طلب لوگانسک گفتند که کیف را پس از «تشدید شدید» وضعیت در خط مقدم مقصر می‌دانند.
پایتخت های غربی می گویند که آنها همچنین از درخواست پارلمان روسیه مبنی بر اعطای به رسمیت شناختن یک جانبه استقلال از سوی پوتین برای جدایی طلبان در شرق اوکراین نگران هستند.
لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا گفت: «اگر این درخواست پذیرفته می‌شد، تصمیم روسیه برای انتخاب راه رویارویی به جای گفتگو را نشان می‌داد.»
پوتین اوایل این هفته بدون هیچ مدرکی مدعی شد که اوکراین در حال «نسل کشی» در منطقه شرقی است.
مسکو در این هفته چندین اعلامیه درباره خروج نیروها صادر کرده و روز پنجشنبه اعلام کرد که واحدهای تانک از نزدیک اوکراین به پایگاه های خود بازگشته اند.
ایالات متحده، ناتو و اوکراین همگی گفتند که هیچ مدرکی دال بر عقب نشینی ندیده اند و واشنگتن می گوید روسیه در واقع 7000 سرباز دیگر را به نزدیکی مرز منتقل کرده است.
به گفته مقامات آمریکایی، در حال حاضر حدود 150000 سرباز روسی در گروه‌های تهاجمی در مرزهای جنوبی، شرقی و شمالی اوکراین حضور دارند.