اتیوپیایی ها با فرار از جنگ Tigray ، از رودخانه به سودان عبور می کنند

همدایت: اتیوپیایی هایی که از جنگ در شمال فرار می کنند منطقه Tigray از یک رودخانه مرزی عبور کرده و به همسایه رسید سودان روز شنبه ، برخی در قایق ، برخی شنا یا از آب عبور می کنند.
آنها در گفتگو با رویترز در شهر همدیات مرزی سودان ، گزارشی از تشدید درگیری در ایالت Tigray ، جایی که نیروهای دولتی در حال نبرد با مبارزان وفادار به رهبران محلی شورشی هستند ، دادند.
این شهر کوچک میزبان اردوگاه 8000 نفر است پناهندگان. صبح امروز صدها نفر با شلوغی صدها نفر دیگر به ساحل سنگی رودخانه تکزه وارد شدند.
پناهجویان داستان هایی را از حملات توپخانه ای و تیراندازی در خیابان ها ، با ریختن درگیری ها به ایالت همسایه آمهارا ، تعریف کردند.
با مسدود شدن دسترسی به Tigray و کمبود ارتباطات ، تأیید وضعیت درگیری یا تأیید حساب پناهندگان غیرممکن بود.
پیرزنی با اشاره به نبرد با نیروهای دولتی که با جبهه آزادی بخش مردم تیگرای (TPLF) می جنگند ، گفت: “ما گرسنه هستیم و می ترسیم که آنها ما را بکشند.”
او لحظاتی پس از پرداخت به صاحب یک قایق کوچک 30 اتیوپی Biir (حدود 80 سنت آمریکا) برای انتقال او به آن طرف رودخانه صحبت کرد ، در حالی که زنان و کودکان در حال شنا بودند. پناهندگان گفتند که یک نفر هنگام تلاش برای عبور از شب قبل ، غرق شد.
نقیستی 42 ساله گفت که برادرش توسط شبه نظامیان متحد دولت در مقابل منزلشان در هومرا در ایالت تیگرای مورد اصابت گلوله قرار گرفت و رستوران کوچک وی به یغما رفت. تأیید حساب وی امکان پذیر نبود.
مقامات سودانی در حال ثبت نام پناهندگان بودند.
صلاح رمضان ، رئیس اداره شهر مرزی گفت: “مردم گرسنه هستند و جریان پناهندگان همچنان ادامه دارد اما ما چیز کمی برای ارائه داریم.”
مبارک عبدالله ، یک کشاورز سودانی 28 ساله ، گفت که منابع در بازار مواد غذایی محلی در حال کاهش است.
از آن زمان صدها نفر کشته شده اند نخست وزیر ابی احمد هفته گذشته نیروهای دفاع ملی را به اتهام حمله به نیروهای فدرال به تهاجم علیه نیروهای محلی در Tigray فرستاد.
ابی گفته است که جت های دولتی اهداف نظامی در Tigray را بمباران می کنند ، از جمله انبارهای اسلحه و تجهیزات تحت کنترل نیروهای Tigrayan.
اما چندین پناهجو گفتند که مناطق آنها توسط ارتش اریتره همسایه برای حمایت از ارتش اتیوپی مورد گلوله باران قرار گرفته است. رویترز نمی تواند به طور مستقل این را تأیید کند.
رهبر تیگری ، دبرتسیون گبرمیکل ، روز سه شنبه گفت که اریتره برای پشتیبانی از نیروهای دولت اتیوپی نیروهایی را به آن طرف مرز فرستاده است اما هیچ مدرکی ارائه نکرده است.
عثمان صالح محمد ، وزیر امور خارجه اریتره ، روز جمعه این موضوع را تکذیب کرد.
ناكسیام گورو ، پناهنده 22 ساله ای كه در نزدیكی مرز زندگی می كند ، گفت: “ما از آن طرف مرز اریتره با شلیك توپخانه مورد گلوله باران شدیم.” “مردم را در خیابان ها می دیدم که می میرند.”
برهانی آبراهام 31 ساله که چهار روز پیش به همراه همسر و فرزند سه ساله خود به آنجا آمده بود نیز از گلوله باران از اریتره خبر داد.
وی که در اردوگاه موقت موقت نشسته بود ، گفت: “من بسیار گرسنه ام.”
یک کشاورز 26 ساله از منطقه تیگرای گفت که TPLF سعی در جذب او داشت اما او فرار کرد. او نمی خواست نام خود را ذکر کند. وی گفت: “من یک کشاورز ساده هستم که ذرت می کارم … از جنگ و مرگ می ترسم.”