اردوغان مستبد ممکن است به زودی توسط جو بایدن برای پرداخت هزینه ای فراخوانده شود

نیکوزیا: رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه به طور فزاینده ای خودکامه می شود ، و اصلاحات سکولاریستی بنیانگذار جمهوری مدرن ترکیه کمال آتاتورک را معکوس می کند ، هزاران روزنامه نگار ، نویسنده ، دانشگاهی و افرادی را که با تمایل وی برای ایجاد یک حکومت انسانی مخالفت می کنند ، به زندان می فرستد . علاوه بر این ، اردوغان خود را به عنوان مدافع اسلام و مسلمانان در سراسر جهان معرفی می کند ، در حالی که به طور فعال در چندین کشور در خاورمیانه ، شمال آفریقا و بالکان بی ثبات است.
دادگاهی در ترکیه در ماه نوامبر 337 خلبان سابق و مظنونان دیگر را به جرم نقشه سرنگونی رئیس جمهور اردوغان به حبس ابد محکوم کرد ، در حالی که 17 ژنرال ارشد 141 حبس ابد داشتند. وزیر کشور سلیمان سویلو گفت که حدود 292000 نفر به دلیل ارتباط با امام مستقر در آمریکا فتولا گولن بازداشت شدند ، که گفته می شود طرفداران وی در 15 ژوئیه 2016 اقدام به سرنگونی دولت کردند. لازم به ذکر است که اردوغان پس از تلاش برای کودتا بیش از 150،000 کارمند دولت را اخراج و اخراج کرد از ارتش 20،000 نفر دیگر از نظامیان و افسران رتبه بندی می شوند ، که به وضوح طرفداران احزاب سیاسی دیگر بودند.
بعلاوه ، او دهها هزار نفر از جمله صدها روزنامه نگار ، نویسنده و دانشگاهی را به اتهامات واهی زندانی کرد. او با سرکوب جمعیت ک Kurdishرد در ترکیه ، مانع از زندگی عادی آنها می شود ، با سرکوب آزادی بیان ، اکثر رسانه های سنتی ترکیه را تحت کنترل خود درآورده و قوانین رسانه های مبهم را در رسانه های اجتماعی با هدف خندیدن آزادی بیان وارد کرده است.
بر خلاف دونالد ترامپ ، رئیس جمهور مستعفی ایالات متحده ، که رئیس جمهور اردوغان را “یک شطرنج باز کلاس جهانی” توصیف کرد ، جو بایدن رئیس جمهور منتخب ژانویه گذشته در مصاحبه با نیویورک تایمز ، در مورد اردوغان س askedال کرد ، رئیس جمهور ترکیه را “خودکامه” توصیف کرد و از سیاست خود در قبال کردها انتقاد کرد. بایدن گفت: “او باید هزینه ای بپردازد.” وی افزود که واشنگتن باید به رهبران مخالف ترکیه جسارت بخشد “تا بتوانند اردوغان را بپذیرند و او را شکست دهند. نه با کودتا بلکه با روند انتخابات.”
ابراهیم کالین ، سخنگوی اردوغان در پاسخ گفت: “روزهای سفارش ترکیه به پایان رسیده است. اما اگر هنوز فکر می کنید می توانید امتحان کنید ، مهمان ما باشید. شما هزینه آن را پرداخت خواهید کرد.” اوایل اردوغان خود بایدن را به عنوان “مداخله گر” در امور ترکیه مورد انتقاد قرار داد.
دکتر احمد علی اوغلو ، روزنامه نگار و روزنامه نگار ترکیه می گوید که “قیمتی که بایدن ذکر کرد ، می تواند قابل توجه باشد. ناظران پیش بینی می کنند که ترکیه باید برای چهار سال آینده آماده شود. دولت آمریكا در مورد بحث درباره مجازات مجدد مجازات های سنگین تعلیق شده برای هالك بانك ترکیه بحث خواهد كرد. ادعای کلاهبرداری و پولشویی در جریان کمک به ایران برای جلوگیری از تحریم های ایالات متحده تا سقف 20 میلیارد دلار. همچنین در مورد وضعیت سازمان های تروریستی غیرقانونی در سوریه مواضع واگرایی ناآرام وجود دارد. حقوق دریایی ترکیه در مدیترانه و سایر مناطق ممکن است تعمیق یابد شکاف بین دو متحد ناتو. ”
لازم به ذکر است که ترکیه همچنین با اعضای اتحادیه اروپا قبرس ، یونان و فرانسه که برای اعمال تحریم آنکارا در اجلاس اتحادیه اروپا که قرار است در 10 دسامبر برگزار شود ، تحت فشار است. اردوغان پیشنهاد کرده است که رئیس جمهور فرانسه “امانوئل مکرون” “چک فکری” کند و از مردم ترکیه خواست که محصولات دارای برچسب فرانسه را تحریم کنند. چارلز میشل ، رئیس شورای اروپا ، با ابراز ناراحتی از “اقدامات یک جانبه” و “لفاظی های خصمانه” آنکارا ، گفت: “ما آماده استفاده از ابزارهایی هستیم که در اختیار داریم.”
یک مسئله اساسی طولانی بین ناتو و آنکارا خرید سامانه دفاع موشکی روسی S-400 توسط ترکیه است که آنکارا با تحریم های آمریکا روبرو است. دولت ترامپ تاکنون از وضع تحریم ها خودداری کرده است ، اما ظاهراً صبر آمریکایی ها کمرنگ است. در حقیقت ، آخرین نسخه از لایحه سیاست دفاعی سالانه که پنجشنبه گذشته رونمایی شد ، رئیس جمهور آمریکا را به خاطر دستیابی به اس -400 ، ترکیه را مجازات می کند.
طی یک کنفرانس تلفنی ناتو در تاریخ 1 دسامبر ، مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه ایالات متحده ، با نشان دادن ناامیدی از سخنان ضد غربی ترکیه و سیاست های تهاجمی ، ترکیه را به تشدید تنش با متحدان خود در اختلاف در مورد حقوق اکتشاف گاز در آبهای مناقشه دریایی شرق مدیترانه متهم کرد و “تقدیم هدیه به کرملین” با خرید سامانه موشکی S-400 به ارزش 2.5 میلیارد دلار.
چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه ، به نوبه خود ، پمپئو را به تشویق متحدان اروپایی برای مخالفت با ترکیه متهم كرد و گفت كه با “جانبداری كورکورانه از یونان در درگیری های منطقه ای” واشنگتن نقش خود را به عنوان واسطه بین متحدان ناتو رها می كند.
به نظر می رسد جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب مصمم است که اتحاد بین المللی و روابط سنتی با دوستان آمریکایی در اروپا را بازگرداند ، اما با توجه به تعمیق روابط آنکارا با روسیه و به ویژه این واقعیت که ترکیه ، با نادیده گرفتن اعتراضات ایالات متحده ، پیش رفت و دفاع هوایی S-400 را آزمایش کرد سیستم ، نشان می دهد که اردوغان برای اجرای سیاست های تقابل خود خموش است.
مقامات آمریکایی به آنکارا هشدار داده اند که استفاده از فناوری پیشرفته رادار روسیه می تواند سیستم های نظامی ناتو را به خطر بیندازد و به طور بالقوه می تواند برای هدف قرار دادن هواپیماهای ناتو در ترکیه از جمله F-35 مورد استفاده قرار گیرد. سخنگوی پنتاگون گفت: “ما در موضع خود واضح و سرسخت بوده ایم. سامانه عملیاتی اس 400 با تعهدات ترکیه به عنوان متحد آمریكا و ناتو سازگار نیست.”
روزنامه نگار و رمان نویس برنده جایزه ، جیک والیس سیمونز ، که در Spectator می نویسد ، اشاره می کند که “اردوغان یک مشکل فوری را ارائه می دهد. متحیر کردن ناتو در عمل مانند دشمن غیرقابل تحمل است یا باید غیرقابل تحمل باشد. با این وجود قدرت های غربی به دنبال راه دیگری هستند. … دیر یا زود ، تهدید باید رفع شود. غرب باید رهبری از دست رفته خود را پیدا کند و در مقابل زورگوی آنکارا بایستد. ”