ارمنستان در توافقنامه صلح قره باغ زمین های مورد مناقشه را به آذربایجان واگذار می کند

استپاناکرت ، آذربایجان: ارمنستان روز یکشنبه قرار بود به عنوان بخشی از توافق صلح ، که به شش هفته جنگ شدید بر سر قره باغ منطقه
ساکنان منطقه کالباجار در آذربایجان که برای چند دهه تحت کنترل تجزیه طلبان ارمنی بود ، از روزهای منتهی به روز خروج رسمی ، خروج گسترده ای از این استان کوهستانی را آغاز کردند.
روزنامه نگاران خبرگزاری فرانسه شاهدند كه ساكنان فراری قبل از عزیمت به ارمنستان ، وسایل و وسایل آشپزخانه را به وسایل نقلیه انباشته می كنند و برخی از ارمنی های در حال عزیمت اظهار داشتند كه قبرهایی را بیرون آورده اند كه می ترسند توسط آذربایجانی ها هتك حرمت شود.
پس از آنکه ساکنان خانه های خود را به آتش کشیدند و ترجیح دادند ویرانی را در پی خود بگذارند و خانه هایی که برای آذربایجانی ها قابل سکونت نیست ، دودهای غلیظی بر فراز دره نزدیک روستای چارکتار در حال افزایش بود.
یک گروه صلحبان روسی این هفته در قره باغ قره باغ مستقر شد. آنها بعنوان بخشی از مفاد توافق نامه ای که ارمنستان را وادار می کند مناطق زیادی را که نیروهای آذربایجان در جنگ بدست آورده اند ، در مرکز اداری منطقه ، استپاناکرت ، ایستگاه های بازرسی و مواضع ایجاد کنند.
مأموریت حفظ صلح مسکو ، که به گفته ارتش شامل سربازانی بود که قبلاً در سوریه مستقر بودند ، حدود 2000 نیرو را برای یک مأموریت پنج ساله قابل تجدید تشکیل می دهد.
رقبای اتحاد جماهیر شوروی سابق پس از فروپاشی تلاش های روسیه ، فرانسه و ایالات متحده برای دستیابی به آتش بس در طی درگیری های تقریباً دو ماهه ، در اوایل هفته جاری به توافق رسیدند تا به درگیری ها پایان دهند.
بخش عمده ای از توافق صلح شامل بازگشت ارمنستان به کالباجار و همچنین منطقه آغدم تا 20 نوامبر و منطقه لاچین تا اول دسامبر است که از زمان جنگ ویرانگر دهه 1990 توسط ارامنه برگزار می شد.
ارمنستان روز شنبه پذیرفت که 2317 جنگنده در درگیری هایی که هر دو طرف دیگری را به هدف قرار دادن زیرساخت های غیرنظامی متهم کردند ، کشته شدند.
آذربایجان تلفات نظامی خود را فاش نکرده است و انتظار می رود تلفات واقعی پس از هفته ها جنگ بسیار بیشتر باشد.
ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه روز جمعه گفت که شمار تلفات از 4000 نفر فراتر رفته و دهها هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند.
قبل از واگذاری آن به آذربایجان ، ارمنی ها قبل از واگذاری به آذربایجان ، برای آخرین بازدید به صومعه دادیوانک که در یک تنگه در کالباجار واقع شده بود ، هجوم آوردند.
کلباجار تقریباً به طور انحصاری توسط آذربایجانی های قومی زندگی می کرد ، قبل از اینکه توسط ارمنی ها در جنگ 1990 پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اخراج شوند ، و اکثر خانه هایی که قبلاً رها شده بودند متعلق به آذربایجانی ها بودند.
دولت ارمنستان به طور بحث برانگیزی یارانه ارمنی ها را به شهرک سازی در منطقه پرداخت کرد.
توافق صلح با آذربایجان یک هفته اعتراض در ارمنستان را برانگیخته است ، جایی که تظاهرات و احزاب مخالف خواستار استعفا نخست وزیر نخست وزیر نیکول پاشینیان هستند.
آرتور وانتسیان ، رئیس سابق سرویس امنیت ملی ارمنستان روز شنبه به اتهام نقشه کشی پاشینیان و به دست گرفتن قدرت دستگیر شد.
آذربایجان خواستار دخالت آنکارا در این توافق شده است و رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه گفت که این هفته کشورش به طور مشترک بر آتش بس با روسیه نظارت خواهد کرد.
ترکیه ، متحد اصلی آذربایجان ، توسط کشورهای غربی ، روسیه و ارمنستان به اعزام مزدوران از سوریه برای تقویت ارتش آذربایجان متهم شد.
اما روسیه مشارکت مستقیم آنکارا در مأموریت حفظ صلح را رد کرده و اصرار دارد که ترکیه در عوض مأموریت را از یک مرکز رصد در خاک آذربایجان رصد خواهد کرد.