از اولین اقدامات ، بایدن خواستار 100 روز ماسک پوشیدن است

واشنگتن: جو بایدن روز پنجشنبه گفت كه از آمریكایی ها خواهد خواست كه به عنوان یكی از اولین اقدامات خود به عنوان رئیس جمهور ، 100 روز ماسك پوشیدن را متوقف كنند ، كوتاه مدت مأموریت سراسری را كه قبلاً برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا ، تحت فشار قرار داده است ، متوقف كند.
این حرکت یک تغییر قابل توجه از رئیس جمهور است دونالد ترامپ، که خود بدبینی در استفاده از ماسک به سیاسی شدن موضوع کمک کرده است. این امر باعث شده بسیاری از افراد نسبت به روشی که کارشناسان بهداشت عمومی می گویند یکی از آسانترین راههای کنترل بیماری همه گیر است که باعث کشته شدن بیش از 275000 آمریکایی شده است ، خودداری کنند.
رئیس جمهور منتخب بارها بر پوشیدن نقاب به عنوان “وظیفه میهنی” تأکید کرده است و در طول مبارزات انتخاباتی ایده ایجاد ماسک در سراسر کشور را مطرح کرد ، که بعدا تصدیق کرد اجرای آن از توانایی رئیس جمهور نیست.
بایدن با جیک تاپر ، خبرنگار CNN گفت که درخواست آمریکایی ها را در روز تحلیف ، 20 ژانویه انجام خواهد داد.
“در اولین روز افتتاح من ، 100 روز برای ماسک زدن از مردم خواهم خواست. فقط 100 روز برای ماسک زدن – نه برای همیشه ، فقط 100 روز. و من فکر می کنم شاهد کاهش قابل توجه” در بایدن گفت ، ویروس.
بایدن همچنین گفت که او از دکتر پرسید آنتونی فاوسی به عنوان مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی ، عالی ترین متخصص بیماری های عفونی کشور ، برای ادامه کار در دولت خود ، “دقیقاً در همان نقشی که وی برای چندین رئیس جمهور گذشته داشته است”.
رئیس جمهور منتخب گفت که از فاوسی خواسته است “مشاور ارشد پزشکی” و همچنین بخشی از تیم مشاوره Covid-19 خود باشد.
در مورد واکسن ویروس کرونا ، بایدن گفت که خوشحال خواهد شد که در مكان عمومی تلقیح می شود تا نگرانی های مربوط به كارآیی و ایمنی آن را برطرف كند. سه رئیس جمهور سابق – باراک اوباما، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون – گفته اند که برای نشان دادن بی خطر بودن آنها نیز به صورت عمومی واکسینه می شوند.
بایدن با بیان اینکه “مردم دیگر به توانایی واکسن در کار خود اعتماد ندارند” ، افزود: “مهم این است که یک رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور چه کاری انجام می دهند.”
در همین مصاحبه ، بایدن همچنین گزارش هایی را درمورد بررسی ترامپ برای بخشش خود و متحدانش توجیه کرد.
بایدن گفت: “این از نظر نوع پیشگویی و نوع نگاه بقیه جهان به ما به عنوان ملت قانون و عدالت مربوط به من است.”
بایدن متعهد شد که وزارت دادگستری وی “به طور مستقل عمل خواهد کرد” و هر کسی که وی را برای رهبری این وزارتخانه انتخاب کند “توانایی مستقلی در تصمیم گیری درباره اینکه از وی تحقیق می شود” خواهد داشت.
وی گفت: “شما در دولت ما نوع برخورد با بخشش را نخواهید دید ، و همچنین رویكرد ایجاد سیاست توسط توییت ها را در دولت ما نخواهید دید.”
معاون رئیس جمهور منتخب کامالا هریس اضافه کرد که هر تصمیمی که از وزارت دادگستری خارج می شود “باید براساس واقعیت ها باشد ، باید براساس قانون باشد – نباید تحت تأثیر سیاست قرار گیرد.”