از “عشق” به “اراذل و اوباش”: بایدن برای تغییر پویایی ایالات متحده و کره شمالی پیروز شود

سئول: اجلاسهای سرتاسری بین رهبران کره شمالی و ایالات متحده برای مدتی از دستور کار خارج خواهد شد ، تحلیلگران می گویند ، پس از رئیس جمهور منتخب آمریکا جو بایدن برخلاف اعلامیه های عشق دونالد ترامپ ، کیم جونگ اون را یک “اراذل و اوباش” توصیف کرد.
تعامل دیپلماتیک عجیب ترامپ با پیونگ یانگ از توهین و تهدیدهای متقابل جنگ به “نامه های عاشقانه” و اولین دیدار رئیس جمهور مستقر آمریکا با رهبر کره شمالی دور بود.
این دو مرد جریمه ای پس از اجلاس برجسته خود در سنگاپور در سال 2018 دو بار دیگر دیدار کردند ، اما هیچ پیشرفت مشخصی در تلاش برای خلع سلاح هسته ای نداشتند.
به گفته تحلیلگران ، اکنون پیروزی بایدن نوید بازگشت به هنجارهای استانداردتر دیپلماتیک را می دهد ، زیرا دولت وی می خواهد گام های ملموسی در جهت خلع سلاح هسته ای و پیشرفت در یک سری مذاکرات در سطح کار قبل از هرگونه اجلاس سران تلویزیون داشته باشد.
در مسیر تبلیغات انتخاباتی ، بایدن گفت که بدون پیش شرط با کیم دیدار نخواهد کرد و ترامپ را به “جسارت” رهبر کره شمالی متهم کرد.
در آخرین مناظره ریاست جمهوری ماه گذشته ، دموکرات ترامپ را به دلیل دوستی با کیم محکوم کرد و رهبر کره شمالی را به آدولف هیتلر تشبیه کرد.
بایدن درباره کیم گفت: “او در مورد دوست خوب خود که یک اراذل و اوباش است صحبت کرده است.” “این مانند این است که بگوییم ما قبل از حمله هیتلر به اروپا رابطه خوبی داشتیم.”
به نوبه خود ، در حالی که رسانه های دولتی پیونگ یانگ هنوز به انتخابات یا نتیجه آن اشاره ای نکرده اند ، اما قبلاً بایدن را مورد تمجید قرار داده است ، با آژانس رسمی خبری مرکزی کره وی را “سگ هار” خوانده است که باید “تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گیرد”.
به گفته تحلیلگران ، کره شمالی در رویکرد غیرمتعارف ترامپ بهترین شانس خود را برای تأمین توافقی دید که به او امکان می دهد حداقل برخی از سلاح های هسته ای و موشک های بالستیک قاره پیما (ICBM) خود را نگه دارد ، هر دو تحت این قانون ممنوع هستند شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ها
سو کیم ، تحلیلگر سابق سیا ، گفت: “پیونگ یانگ” با تغییر در رهبری کمی آزار خواهد دید.
وی افزود: “رژیم آگاه است كه چشم انداز ملاقات سطح بالا با یك رهبر آمریكا در حال حاضر كوچك خواهد بود.”
“ما انتظار داریم رویکردی اصولی و اصولی در مورد پیونگ یانگ وجود داشته باشد. این احتمالاً به معنای تعاملات موقت کمتر و روشی برای برخورد با کیم است.”
در طول روند کار با ترامپ ، پیونگ یانگ به توسعه و پیشبرد زرادخانه خود ادامه داده و مجموعه ای از سلاح های جدید – از جمله یک ICBM جدید بسیار بزرگ – را در رژه نظامی ماه گذشته به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد حزب حاکم خود به نمایش گذاشته است.
از زمان سقوط موشک دوم ، ده ها شلیک موشک انجام داده است کیم ترامپ اجلاس سران در هانوی در فوریه 2019 ، اما شمال اطمینان حاصل کرده است که از خطوط قرمز رئیس جمهور آمریکا در مورد آزمایش ICBM یا آزمایش هسته ای عبور نمی کند.
شین بیوم چول ، محقق م Instituteسسه تحقیقات استراتژی ملی کره گفت: پیونگ یانگ احتمالاً آزمایش سلاح های استراتژیک را امسال “بخاطر توجه ترامپ” متوقف کرد.
وی به خبرگزاری فرانسه گفت: “کره شمالی به انتخاب مجدد ترامپ امیدوار بود.”
اما پیونگ یانگ ناامیدتر شده است زیرا روابط شخصی پرتنش کیم و ترامپ منجر به تخفیف تحریم ها یا امتیازات اساسی دیگر از واشنگتن نشده است.
در ماه ژوئیه ، خواهر کوچکتر قدرتمند کیم گفت که ایالات متحده “هر چقدر مناسبات بین رهبران عالی باشد” نسبت به شمال “خصمانه” به نظر می رسد.
پارک وون گون ، استاد روابط بین الملل در دانشگاه جهانی هاندونگ گفت ، پیروزی بایدن “محاسبات پیونگ یانگ را بسیار پیچیده خواهد کرد”.
کره شمالی بایدن را به دلیل نقش او در دولت اوباما ، که سیاست “صبر استراتژیک” را اتخاذ کرده ، از تعامل با پیونگ یانگ امتناع می ورزد ، مگر اینکه ابتدا امتیازاتی را ارائه دهد ، یا تا زمانی که رژیم از درون فروپاشد.
کیم ، تحلیلگر سابق سیا ، گفت که شمال چهار ماه پس از اولین دوره ریاست جمهوری اوباما آزمایش هسته ای انجام داده است ، اما احتمالاً منتظر ارزیابی رویکرد دولت بایدن است تا قبل از شروع تحریکات عمده در تلاش برای “دست بالا” باشد.
وی گفت: “کیم جونگ اون ممکن است درک کند که یک پرتاب با زمان ضعیف ممکن است واکنش نامطلوب ایالات متحده و شرکای آن را به همراه داشته باشد.”
در عوض ، پارک پیشنهاد داد ، پیونگ یانگ ممکن است برای جلب توجه رئیس جمهور جدید ایالات متحده به اقدامات سطح پایین متوسل شود.
وی گفت: “احتمال زیادی وجود دارد كه پیونگ یانگ کره جنوبی را هدف قرار دهد.” “این می تواند قضاوت کند که ایجاد تنش در شبه جزیره کره ایمن تر است.”