اعتماد به واکسن های حیاتی برای توقف همه گیری: WHO

ژنو: در حالی که دنیا از پیشرفت واکسن های ضد ویروس کرونا تجلیل می کند ، یک متخصص برجسته سازمان بهداشت جهانی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه هشدار داد که بی اعتمادی عمومی باعث می شود که حتی موثرترین روش های درمانی نیز در برابر بیماری همه گیر بی فایده باشد.
کیت اوبراین ، مدیر بخش ایمن سازی سازمان بهداشت جهانی گفت: “واکسنی که در فریزر یا یخچال یا قفسه قرار بگیرد و مورد استفاده قرار نگیرد ، هیچ کمکی در کاهش این همه گیری نمی کند.”
غول دارویی ایالات متحده Pfizer و شریک آلمانی آن BioNTech روز دوشنبه اعلام کردند که واکسن احتمالی آنها 90 درصد در پیشگیری از عفونت های Covid-19 در آزمایشات فاز نهایی که بیش از 40،000 نفر درگیر هستند ، موثر است.
اوبراین نتایج موقت را “بسیار مهم” خواند و ابراز امیدواری کرد که به زودی داده های اولیه تعداد دیگری از واکسن های نامزد در آزمایش های مشابه پیشرفته ارائه شود.
وی گفت ، اگر داده های كامل نشان می دهد كه “یك یا چند مورد از این واكسن ها بسیار بسیار كارآمد هستند ، واقعاً خبر خوبی برای قرار دادن ابزار دیگری در جعبه ابزار” برای مبارزه با بیماری همه گیر است.
اما با ادامه روند شیوع بیماری همه گیر پس از ادعای حدود 1.3 میلیون نفر زندگی ، وی ابراز نگرانی عمیق در مورد افزایش علائم تردید واکسن ، با اطلاعات غلط و عدم اعتماد به نفس را پذیرفتن پیشرفت های علمی مردم دانست.
اوبراین گفت: “ما نمی خواهیم به عنوان جهانی در كنترل همه گیری با استفاده از واكسن به عنوان یكی از ابزارها موفق باشیم ، مگر اینکه مردم تمایل به واكسن زدن داشته باشند.”
وی گفت که برای تقویت “اعتماد به نفس در این واقعیت که واکسنهایی که WHO در ارزیابی آنها نقش دارد ، ما از نظر ایمنی یا اثر بخشی به خطر نمی افتیم” باید اقدامات بیشتری انجام شود.
اوبراین اذعان کرد که چندین سوال برجسته در مورد کاندید واکسن Pfizer-BioNTech و همتایان آن وجود دارد ، از جمله اینکه چه مدت محافظت در برابر ویروس ادامه دارد.
و در حالی که کاندیداهای واکسن در حال آزمایش هستند که چگونه افراد را به طور م effectivelyثر و ایمن از ابتلا به این بیماری محافظت می کند ، هنوز مشخص نیست که آیا آنها در واقع از عفونت بدون علامت و انتقال ویروس جلوگیری می کنند یا خیر.
وی گفت ، یک س bigال بزرگ این است: “آیا این احتمال انتقال شما به دیگران را تغییر می دهد؟”
علیرغم س questionsالات باقیمانده ، WHO شرط بندی بر روی یک یا چند واکسن به زودی برنده تایید ، و به دنبال آن یک مقیاس سریع تولید و توزیع.
آژانس بهداشتی سازمان ملل متحد با پیش بینی تقاضای زیاد برای هر واکسن مصوب ، به ایجاد اصطلاحاً مرکز Covax برای اطمینان از توزیع عادلانه کمک کرده است.
اما حتی با تلاش های عظیم الجثه ، مدتی طول خواهد کشید تا دوزهای کافی برای همه وجود داشته باشد ، و WHO رهنمودهایی را برای چگونگی اولویت بندی توزیع تعیین کرده است.
اوبراین گفت: “هدف در اینجا این است که هر کشوری باید بتواند 20 درصد از جمعیت خود را تا پایان سال 2021 ایمن سازی کند.”
به گفته وی ، این امر تا حد زیادی به حفاظت از کارکنان مراقبت های بهداشتی و آسیب پذیرترین جمعیت و همچنین افرادی که برای ادامه فعالیت جوامع مانند معلمان ضروری هستند ، کمک خواهد کرد.
پس از آن ، سرعت دسترسی بقیه افراد به واکسن تا حد زیادی بستگی به این دارد که در کدام کشور زندگی می کنند و اینکه آیا دولت آنها برای دسترسی به واکسنهایی که مورد تأیید قرار گرفته اند معامله کرده است.
اوبراین گفت: “انتظار می رود در سال 2022 دوزهای بیشتری دریافت کنیم.”
در همین حال ، چالش های لجستیکی دریافت واکسن های مورد تأیید برای میلیاردها نفر که به آن نیاز دارند ، ترسناک است ، از تولید گرفته تا اطمینان از حمل و نقل و نگهداری در دمای بسیار پایین که برخی از نامزدها به آن احتیاج دارند.
اوبراین گفت: “واکسنی که بسیار کارآمد باشد و ایمن باشد … اما در صورتی که در واقع به مردم برسد که برای محافظت به آن احتیاج دارد و به طور گسترده در جمعیت مورد استفاده قرار می گیرد ، فقط برای تأثیرات بهداشت عمومی ارزشمند است.”
وی گفت: تولید واکسن ایمن و موثر “مانند ایجاد کمپ پایه در اورست است.”
“اما در واقع رسیدن به تأثیر واکسن ها (مانند) مجبور به صعود به اورست است.”