انتظار می رود که بایدن سیاست های آمریکا در قبال فلسطینی ها و اسرائیل را تغییر دهد

نیکوزیا: جو بایدنپیروزی در انتخابات دونالد ترامپ در بسیاری از نقاط جهان با آهی از آرامش استقبال شد و اعتقاد بر این است که دوباره تمرکز خواهد کرد سیاست آمریکا به سمت خاورمیانه ، در حالی که احتمالاً آسیب های ترامپ در منطقه را برطرف می کند.
رئیس جمهور ترامپ در طول مدت مسئولیت خود ، با اعمال فشار بر آن برای پذیرش راه حل دو کشور خود برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین ، تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) را که سالانه حدود نیم میلیارد دلار بود ، محروم کرد. 70 درصد کرانه باختری به یک نهاد فلسطینی و بخشی ناچیز در حومه اورشلیم. علاوه بر این ، او با موفقیت فلسطینیان را از برخی متحدان ثروتمند عرب خود ، که در گذشته میلیون ها دلار به تشکیلات خودگردان پیشنهاد داده بودند ، جدا کرد.
در حال حاضر ، در زمان بیماری همه گیر Covid-19 ، تشکیلات خودگردان در وضعیت ناامیدکننده ای قرار دارد و با بحران مالی شدیدی روبرو است ، زیرا از کمک های ایالات متحده و اعراب محروم است و در عین حال به افت شدید درآمد گردشگران خیره می شود. علاوه بر این ، ترامپ دفتر ساف و سرکنسولگری ایالات متحده در قدس شرقی را بسته بود ، در حالی که تشکیلات خودگردان هماهنگی های امنیتی با اسرائیل را قطع کرد. تشکیلات خودگردان انتخاب جو بایدن را راهی برای برون رفت از بحران شدید مالی و سیاسی می داند و از گسترش شهرک سازی یهودیان در سرزمین های فلسطین جلوگیری خواهد کرد.
معاون منتخب رئیس جمهور آمریکا کامالا هریس گفته است که دولت بایدن علاوه بر بازگشایی کنسولگری ایالات متحده در قدس شرقی و مأموریت فلسطین در واشنگتن “اقدامات فوری برای بازگرداندن کمک های اقتصادی و انسانی” به فلسطینیان انجام خواهد داد.
محمد شهدا ، روزنامه نگار مستقر در فلسطین، اخیراً نوشت که “رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین امیدوارند – تقریباً بیش از حد بیش از حد – که بایدن از اثر فاجعه بار ترامپ در حقوق آنها عکس خواهد گرفت. آنها امیدوارند که یک کاخ سفید بایدن الحاق را کاملاً از میز خارج کند ، و بودجه خود را به PA و آژانس امداد سازمان ملل بازگرداند برای پناهندگان فلسطینی و برقراری روابط دیپلماتیک. ”
هانان اشراوی ، دانشمند و فعال فلسطینی ، از دولت آینده بایدن خواست “به اشتباهات گذشته باز نگردد و افزود محكومیت های سنتی گسترش تسویه حساب توسط آمریكا كافی نیست. اگر اسرائیل به سیاست های حل و فصل خود ادامه دهد ، باید پاسخگویی و عواقب آن وجود داشته باشد.”
پرزیدنت ترامپ می خواست كمكها فقط به “دوستان” داده شود و سیاست حمایت كامل از مواضع نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو را اتخاذ كرد ، احتمالاً به این دلیل كه او می خواست از انجیلی های آمریكا كه بخش اصلی پایگاه رای دهندگان او هستند ، خوشحال شود. وی ضمن اعمال فشار بر کشورهای عربی برای عادی سازی روابط خود با اسرائیل ، به نتانیاهو اجازه داد تا سرزمینهای فلسطینی و عربی بیشتری را ضمیمه خود کند. از این نظر ، او موفقیت هایی کسب کرد ، زیرا امارات متحده عربی و بحرین روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کرده اند ، و سودان موافقت کرد که روابط عادی شود بعد از اینکه ایالات متحده این کشور را از لیست حامیان دولت تروریسم خارج کرد.
دونالد ترامپ خود را طرفدار اسرائیل ترین رئیس جمهور آمریکا در تاریخ معرفی کرد ، در حالی که در واقع ، او برای نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل عالی بود و برای اسرائیل نه چندان بزرگ ، زیرا او هیچ کاری برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین نکرد.
این نگرانی وجود دارد که نتانیاهو سعی کند از هفته های آخر اقامت ترامپ در کاخ سفید برای افزایش شدید ساخت و ساز شهرک های اسرائیلی در سرزمین های فلسطین بهره برداری کند. روزنامه هاآرتص گزارش داد كه اورشلیم در انتظار تصویب دولت جو بایدن در حال تصویب ساخت و ساز در بخش شرقی شهر است. ظاهراً ، آنها می ترسند که بایدن ساخت و سازهای مرزی را که از شرق بیت المقدس و کرانه باختری از اسرائیل جدا می شود ، مسدود کند.
هیو لوات ، کارشناس خاورمیانه در شورای روابط خارجی اروپا ، می گوید که بعید است “بازگشت کامل به وضعیت قبل از نظر معکوس کردن تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر قدس و جولان وجود داشته باشد.” ارتفاعات. همچنین بایدن باید توسط یک کنگره ایالات متحده که قدرت قابل توجهی در این پرونده دارد محدود شود. ”
روزنامه نگار اسرائیلی نوآ لاندائو می گوید: “نقاشی بایدن به عنوان” منفور اسرائیل “بسیار دشوار خواهد بود … دقیقاً به این دلیل که بایدن یک سیاستمدار کلاسیک میانه راه است که برای بازگشت به ایالات متحده انتخاب شد. مواضع او در قبال اسرائیل نیز فاصله چندانی با این منطقه آسایش نداشته است. به جز اینکه مسئله فلسطین اسرائیل واقعاً در بالای لیست کارهای خود قرار نخواهد گرفت ، هیچ دلیلی وجود ندارد که برای مثال توافقات صلح با کشورهای حاشیه خلیج فارس یک چوب در چرخ قرار دهید – توافقاتی که بایدن حتی آنها را تحسین کرده است. ”
آرون دیوید میلر ، یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی ، در مقاله ای که در واشنگتن پست منتشر شد نوشت: “برای اسرائیلی ها و آمریکایی ها ، دولت جدید بایدن به حفظ و تقویت روابط ایالات متحده و اسرائیل کمک می کند. ایالات متحده پیشرو در جهان با همکاری مشترک ، به جای دیکته کردن ، و تلاش مجدد با حسن نیت برای خنثی کردن تنش های منطقه ای به تأخیر افتاده است. ثبات در خاورمیانه ، آرمان های ملی فلسطینی ها و امنیت برای اسرائیل بسیار مهم بود که به دست ترامپ ، که منافع سیاسی حزبی را به قیمت اعتبار جهانی آمریکا ، اعتبار و امنیت ملی در اولویت قرار داد. ”
انتظار می رود که پیروزی بایدن در انتخابات هم برای فلسطینی ها و هم برای اسرائیلی ها پیشرفت خوبی باشد زیرا ممکن است امیدها را برای حل صلح درگیری زنده کند.