اولین حضور علنی دادگاه روسیه: گزارشگر آمریکایی بازداشت شده برای اولین بار در دادگاه روسیه علنی حاضر شد

مسکو: خبرنگار آمریکایی ایوان گرشکویچ گزارشگر خبرگزاری فرانسه در سالن دادگاه دید که برای اولین بار از زمان بازداشتش به دلیل جاسوسی در جلسه دادگاهی که تا حدی برای مطبوعات باز بود، حضور یافت.
گرشکویچ قبل از شروع جلسه دادگاه در مسکو، که درخواست تجدید نظر علیه بازداشت موقت او است، پیراهن چهارخانه پوشید، دستانش را روی هم گذاشت و لبخند زد.
لین تریسی سفیر ایالات متحده در مسکو نیز در دادگاه دیده می شود.
روزنامه‌نگاران و سفیر قبل از شروع جلسه اجازه ورود به دادگاه را داشتند، اما پس از آن به بیرون فرستاده شدند و تنها در پایان جلسه برای شنیدن تصمیم‌گیری مجدد اجازه حضور خواهند داشت.
گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال، پسر مهاجران یهودی شوروی، متولد ایالات متحده، ماه گذشته توسط سرویس امنیتی FSB روسیه در جریان یک سفر گزارش در شهر یکاترینبورگ اورال دستگیر شد.
FSB گفت که این مرد 31 ساله تلاش کرد تا اطلاعات محرمانه دفاعی را برای دولت ایالات متحده به دست آورد، اما جزئیات این پرونده کاملاً محرمانه باقی مانده است.
گرشکویچ که برای خبرگزاری فرانسه نیز کار کرده است، اولین روزنامه نگار خارجی است که به اتهام جاسوسی از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دستگیر می شود.
گرشکویچ از زمان دستگیری خود در 29 مارس، تنها یک بار پیش از این در دادگاه حضور یافته است – در یک جلسه بازداشت غیرعلنی در 30 مارس.
او تا 29 اردیبهشت در بازداشت بود.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، زندانی شدن وی را “کاملاً غیرقانونی” خوانده است.
بیش از سه ده سازمان خبری نیز نامه ای به سفیر روسیه در ایالات متحده امضا کرده اند که در آن “اتهامات بی اساس جاسوسی” را محکوم کرده اند.
در نامه منتشر شده توسط کمیته حمایت از خبرنگاران آمده است: «دستگیری غیرقانونی و ناعادلانه گرشکویچ تشدید قابل توجهی در اقدامات ضد مطبوعاتی دولت شما است.
گرشکویچ یک روزنامه نگار است نه جاسوس و باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.