اوکراین: جنگ هواپیماهای بدون سرنشین چگونه در اوکراین تکامل یافته است

پاریس: از کوادکوپترهای کوچکی که بر فراز سنگرهای خط مقدم با دوربین‌ها و نارنجک‌ها وزوز می‌کنند تا بمب‌های پرنده که کلاهک‌هایی به وزن ده‌ها کیلوگرم (پوند) را به کیف و مسکو می‌برند، پهپادها مانند هیچ‌کدام قبل از آن، جنگ اوکراین را مشخص کرده‌اند.
در ماه‌های اخیر، نیروهای متجاوز روسیه امواجی از پهپادهای انفجاری شاهد ساخت ایران را به کیف و سایر شهرهای بزرگ فرستاده‌اند، در حالی که اوکراین حملات بدون سرنشین خود را در کریمه و منطقه مرزی روسیه انجام داده است. بلگورود.
دولت روسیه حتی روز سه شنبه اوکراین را متهم کرد که با چنین وسایلی به مسکو حمله کرده است.
تصویر امروز با هیاهویی که در مورد هواپیماهای بدون سرنشین Bayraktar TB2 ساخت ترکیه در ماه های اولیه جنگ منتشر شده بود، فاصله زیادی دارد.
این هواپیما به خاطر نقشش در شکستن ستون‌های زرهی مسکو و ناوگان دریای سیاه، تیتر خبرها شد و در آهنگ مورد تحسین قرار گرفت. مسکو.
اما چنین مدل‌هایی – که با نام MALE، برای ارتفاع متوسط، استقامت طولانی شناخته می‌شوند – با طولانی شدن درگیری، ارتباط خود را از دست داده‌اند.
یک منبع صنعت دفاعی اروپا که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: «جلو تثبیت شده و غیرقابل نفوذ شده است، زیرا روس‌ها سامانه‌هایی را برای دفاع در برابر حملات هوایی مستقر کرده‌اند».
اکنون جنگ هواپیماهای بدون سرنشین به یک بازی اعداد تبدیل شده است.
یک منبع ارشد نظامی فرانسوی گفت: اکثر پهپادهای خود منفجر شونده توسط پدافند هوایی سرنگون می شوند، “برای وادار کردن مدافعان به شلیک موشک ها و نابودی ذخایر استفاده می شود.”
این منبع افزود: “شما همچنین در هر زمان وحشت و عدم اطمینان ایجاد می کنید. در دراز مدت، این ارزش دارد.”
– خطوط مقدم – تحلیلگران، فرسایش ارزان پدافند هوایی دشمن به ویژه برای روسیه حیاتی است، زیرا تولید موشک های دوربرد آن به حدود 40 موشک در ماه محدود می شود. جک واتلینگ و نیک رینولدز از اندیشکده دفاعی بریتانیا RUSI در گزارش اخیر خود نوشتند.
آنها گفتند که نیروی هوایی مسکو “تعداد زیادی هواپیما را به فضا پرتاب می کند تا تعداد محورهای احتمالی تهدید را افزایش دهد… (و) برای شناسایی شکاف ها در دفاع هوایی اوکراین” که موشک های سنتی می توانند از آنجا عبور کنند.
این منبع صنعتی اروپایی گفت، کیف همچنین از «پهپادهای پروانه‌دار چینی یا پهپادهای شناسایی قدیمی جت جت‌های شوروی» استفاده می‌کند که می‌توانند «به خوبی در داخل خاک روسیه» حمله کنند.
اکثریت قریب به اتفاق پهپادها مدل های کوچکتری هستند که در خط مقدم هم برای شناسایی و هم برای حمله استفاده می شوند.
سربازان اوکراینی ویدیوهای زیادی را در رسانه های اجتماعی منتشر کرده اند که نشان می دهد پهپادهای تجاری تغییر یافته در حال پرتاب بمب بر روی مواضع سربازان روسی هستند.
واتلینگ و رینولدز از RUSI نوشتند: در هر امتداد 10 کیلومتری (شش مایلی) خط مقدم، “معمولی است که بین 25 تا 50 پهپاد (وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین) از هر دو طرف وجود داشته باشد.”
پهپادهای فوریا اوکراینی و روسی Eleron-3 ساخته شده تا 50 کیلومتر برد دارند، در حالی که کوادکوپترهای تجاری اصلاح شده – که بسیاری از آنها از طریق سرمایه گذاری جمعی خریداری می شوند – می توانند کمتر از 10 عدد را خریداری کنند.
ازدحام ها هر دو طرف را به سمت استقرار دفاع الکترونیک سوق داده اند و هزینه مقابله با دستگاه هایی را که بسیار ارزان هستند و ارزش سرنگونی با موشک های گران قیمت را ندارند، کاهش داده اند.
به گفته RUSI، نیروهای روسی “اکنون تقریباً یک سیستم جنگ الکترونیک اصلی را در هر 10 کیلومتر جبهه به کار می گیرند”، با “قابلیت های تخصصی تر EW” بیشتر در زنجیره فرماندهی.
این افسر ارشد فرانسوی گفت: “روس ها بازی جنگ الکترونیک خود را افزایش داده اند. این یک تغییر بزرگ است.”
RUSI گفت که حتی جوخه‌های منفرد روسیه هم اکنون به سلاح‌های ضد پهپاد مجهز شده‌اند، از جمله “پارچه‌های پارازیت و آرایه‌هایی برای ربودن پهپادها”.
این منبع صنعتی اروپایی گفت: «تفنگ‌های ضد پهپاد» که سیگنال‌های پارازیت را منتشر می‌کنند، «اصول اساسی دفاع هستند، آنچه واقعاً کار می‌کند، پارازیت‌های غیرقابل حمل هستند که در نزدیکی خط مقدم مستقر می‌شوند».
اما آنها افزودند که چنین “کره های بزرگ روی سه پایه با ژنراتور” “به راحتی دیده می شوند و امید به زندگی محدودی دارند.”
این افسر فرانسوی گفت که جنگ با هواپیماهای بدون سرنشین و ضد هواپیماهای بدون سرنشین “شکل جدیدی از نبرد با سلاح های ترکیبی” است.
همانطور که ما پیاده نظام، سواره نظام و توپخانه داریم، پهپادها، جنگ الکترونیک و اتصال نیز داریم.»
این افسر افزود، با انرژی زیادی که برای نابودی آنها صرف می شود، بیشتر پهپادهای کوچک “پیش از سرنگون شدن بیش از چهار یا شش بار پرواز نمی کنند.”
اوکراین گفته است که ماهانه حدود 10000 هواپیمای بدون سرنشین را در طیف وسیعی از وسایل مورد استفاده خود از دست می دهند – رقمی که تأیید آن غیرممکن است و می تواند با هدف تأمین کمک های بیشتر غرب باشد.
اگر پیشرفت‌ها و حملات متقابل شاهد بازگشت به خطوط مقدم در حال تغییر سریع باشد، پهپادها همچنان مرتبط خواهند بود.
ویکرام میتال، استاد آکادمی نظامی آمریکا در وست پوینت، در فوربس نوشت: اوکراین می تواند از هواپیماهای بدون سرنشین برای پاکسازی موانع دفاعی روسیه در حمله تابستانی گسترده خود استفاده کند، به عنوان مثال “برای انداختن مواد منفجره به یک میدان مین، به معنای واقعی کلمه در مسیر دمیدن”.
او افزود که در جایی که نیروهای پیشروی بسیار متحرک قطع می‌شوند، «پهپادها می‌توانند روشی را برای تأمین مهمات و سایر تجهیزات لازم برای ادامه عملیات به این واحدها ارائه دهند».