ایالات متحده و چین در سال 2019 بر بازار اسلحه تسلط داشتند: گزارش

استکهلم: شرکت های آمریکایی و چینی در سال 2019 بر بازار جهانی اسلحه تسلط داشتند ، در حالی که گزارش موسسه تحقیقاتی SIPRI روز دوشنبه اعلام کرد ، خاورمیانه اولین حضور خود را در میان 25 بزرگترین تولید کننده سلاح انجام داده است.
طبق اسناد موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم ، صنعت اسلحه سازی آمریکا در سال گذشته 61 درصد از فروش تولیدکنندگان “25 برتر” جهان را پشت سر گذاشته است که این میزان نسبت به چین 15.7 درصد است.
فروش کل “25 برتر” با 8.5 درصد افزایش به 361 میلیارد دلار یا 50 برابر بودجه سالانه عملیات صلح سازمان ملل متحد رسیده است.
شش شرکت آمریکایی و سه شرکت چینی در 10 شرکت برتر بودند که توسط BAE Systems انگلیس در رتبه هفتم قرار گرفتند.
لوسی برود-سودرو ، مدیر اسلحه های SIPRI و “دو کشور بزرگ چین از نظر هزینه های تسلیحاتی در جهان ، با اندازه شرکت ها ،” برنامه هزینه های نظامی، به خبرگزاری فرانسه گفت.
وی گفت: ایالات متحده دهه ها بر بازار تسلط داشته است ، اما برای چین – که فروش شرکت های آن تقریباً پنج درصد در سال 2019 افزایش یافته است – “این افزایش مربوط به اجرای اصلاحات برای نوسازی ارتش آزادیبخش خلق است که از سال 2015 آغاز شده است.”
شرکت های آمریکایی لاکهید مارتین، بوئینگ ، نورثروپ گرومن، ریتون و General Dynamics پنج امتیاز برتر را کسب کردند ، در حالی که AVIC ، CETC و Norinco چین جایگاه های شش ، هشت و نه را به خود اختصاص دادند. گروه آمریکایی L3Harris Technologies در جایگاه 10 قرار گرفت.
برود-سودرو گفت: “اروپا کمی پراکنده باقی مانده است … اما اگر شرکت های اروپایی را با هم ترکیب کنید ، می توانید شرکت های اروپایی با همان اندازه داشته باشید” همان تولیدکنندگان آمریکایی و چینی.
ایرباس (اروپایی ، سیزدهم در رده بندی) و تالس (فرانسوی ، چهاردهم) می توانند از داشتن قدرتمندترین حضور بین المللی به خود ببالند – هر یک از آنها در 24 کشور ، قبل از بوئینگ ایالات متحده ، نمایندگی دارند.
برود-سودرو گفت: “شرکت های اروپایی بیش از بقیه بین المللی هستند”.
برای اولین بار ، شرکتی از خاورمیانه توانست خود را به “25 گروه برتر” تبدیل کند: EDGE ، از امارات متحده عربی ، با ادغام 25 نهاد دفاعی در سال 2019 تشکیل شد.
پیتر وزمن ، محقق SIPRI در گزارش گفت.
SIPRI همچنین خاطرنشان کرد که گروه فرانسوی Dassault با افزایش صادرات هواپیماهای جنگنده Rafale خود در سال 2019 ، از جایگاه 38 تا 17 افزایش یافته است.
در همین حال ، دو شرکت روسی نیز در “25 گروه برتر” قرار گرفتند ، Almaz-Antey در مکان 15 و United Shipbuilding در 25.
Beraud-Sudreau خاطرنشان کرد که شرکت های روسی چندین سال پیش به لطف برنامه مدرنیزاسیون گسترده ای برای ارتش خود ، وضعیت بهتری داشتند ، اما از آن زمان تجارت “به شدت کند شده” است.
وی گفت: تحریم های اعمال شده علیه مسکو پس از الحاق کریمه در سال 2014 و کاهش قیمت گاز طبیعی و انرژی ، اقتصاد روسیه را تحت تأثیر قرار داده است.
وی گفت: “روسیه مجبور شده است برنامه های خود را برای مدرن سازی تجهیزات نظامی خود كاهش دهد … در نتیجه سفارشات كمتری از طرف دولت روسیه ، تعداد بیشتری پروژه جدید راه اندازی شده و درآمد آنها كاهش یافته است.”