ایالات متحده گروه سایه محکوم شده توسط چین را از لیست ترور خارج می کند

واشنگتن: ایالات متحده گفت جمعه آن را از لیست خود حذف کرده است گروه های ترور یک جناح سایه دار که چین مرتباً برای توجیه سرکوب شدید خود در منطقه سین کیانگ با اکثریت مسلمان سرزنش می شود.
مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه در اطلاعیه ای در ثبت فدرال ، که قوانین و قوانین جدید ایالات متحده را منتشر می کند ، گفت که وی نام جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM) را به عنوان “سازمان تروریستی” لغو می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: “ETIM از لیست حذف شد ، زیرا برای بیش از یک دهه ، هیچ مدرک معتبری مبنی بر ادامه وجود ETIM وجود نداشته است.”
دولت جورج دبلیو بوش در سال 2004 ، ETIM ، که بعضاً او را حزب اسلامی ترکستان نیز می نامند ، به لیست سیاه اضافه کرد زیرا این امر علت مشترک چین را در “جنگ علیه تروریسم” به رهبری آمریکا یافت.
پکن به طور مرتب ETIM را مسئول حملات می داند زیرا اقدامات خود را در سین کیانگ توجیه می کند ، جایی که گروه های مدافع حقوق می گویند یک میلیون یا بیشتر اویغورها یا ترک زبانان دیگر ، که بیشتر مردم مسلمان هستند در اردوگاه ها زندانی هستند.
اما دانشمندان می گویند چین شواهد اندکی مبنی بر اینکه ETIM یک گروه سازمان یافته است یا مقصر حملات در سین کیانگ ، که جدایی طلبان آن را ترکستان شرقی می نامند ، ارائه داده است.
پروژه حقوق بشر اویغور مستقر در واشنگتن تصمیم وزارت امور خارجه را “خیلی دیر به عقب” و “رد قطعی ادعاهای چین” خوانده است.
مدیر اجرایی این گروه گفت: “اثرات مضر بهره برداری چین از تهدید تصور شده” ETIM “واقعی است – 20 سال وحشت دولت علیه اویغورها.” عمر کانات.
اما سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه “نارضایتی شدید و مخالفت قاطع چین با تصمیم ایالات متحده” را ابراز کرد و از ایالات متحده خواست “از ادامه همکاری های بین المللی ضد تروریسم جلوگیری کند”.
چین اردوگاه های شین جیانگ را تصدیق کرده است اما آنها را به عنوان مراکز حرفه ای برای کاهش جذابیت رادیکالیسم اسلامی توصیف می کند.
در حالی که کارشناسان در نقش ETIM شک دارند ، چین متحمل حملاتی شده است که مقامات مسئول آن را جدایی طلبان اویغور می دانند.
در سال 2014 ، مهاجمان 31 مسافر خود را در یک ایستگاه راه آهن در شهر کونمینگ در جنوب غربی با ضربات چاقو کشتند.
در سال 2009 ، صدها نفر در پایتخت سین کیانگ درگذشت ارومچی در شورشهایی که اکثراً هان چین را هدف قرار دادند.
فعالان می گویند چین با القای ایدئولوژی کمونیستی و مجبور ساختن آنها برای کنار گذاشتن آداب و رسوم اسلامی ، در تلاش است تا اویغورها را به زور ادغام کند.
پمپئو قبلاً این حبس جمعی را “لکه قرن” خوانده بود و سناتورهای آمریکایی در سرتاسر حزب احزاب به دنبال اعلام رفتار چین با نسل کشی اویغورها هستند.
ETIM در لیست حذف تروریسم ایالات متحده قرار گرفت ، که بر ورود افراد به کشور تأثیر می گذارد ، اما هرگز با تعیین دقیق تر سازمان تروریستی خارجی.