باخت برای بولسونارو ، پیروزی برای راست میانه در نظرسنجی های محلی برزیل

سائو پائولو: نامزدهای رئیس جمهور راست افراطی ژائر بولسونارو روز یکشنبه متحمل شکست های بیشتری شدند و راست میانه سنتی در انتخابات دور دوم شهرداری با قدرت بیشتری ظاهر شد که به عنوان سنجشی از اوضاع در سیاست های برزیل پیش از نظرسنجی های ریاست جمهوری در سال 2022 دیده می شود.
بزرگترین شهرهای برزیل ، سائو پائولو و ریودوژانیرو ، هر دو به عنوان شهردارهای با تجربه راست میانه – به ترتیب برونو کوواس و ادواردو پائز کهنه سرباز بازگشت – به عنوان نامزدهای تایید شده توسط بولسونارو به طور کامل شکست خوردند ، بر اساس نتایج رسمی کامل ، انتخاب شدند.
در همین حال چپ برزیلی همچنان به تلاش خود برای استرداد استیضاح مخرب دیلما روسف رئیس جمهور در سال 2016 و زندانی شدن رئیس جمهور قبلی خود ، لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا ، به اتهام فساد ادامه داد – وقایعی که زمینه را برای “موج محافظه کار بولسونارو” فراهم کرد. ”
لئوناردو آوریتزر ، دانشمند علوم سیاسی از دانشگاه فدرال میناس گرایس ، گفت: انتخابات دور دوم “آنچه را که قبلاً در رأی گیری در دور اول (در تاریخ 15 نوامبر) دیده بودیم ، تأیید کرد: شکست اردوگاه بولسونارو”.
“در این میان چپ همچنان به مشکلات عظیمی ادامه می دهد.”
حزب کارگران لولا و روسف (PT) برای اولین بار در تاریخ خود نتوانست در یک مسابقه شهردار در 26 پایتخت ایالت برزیل پیروز شود.
در همین حال احزاب سنتی در مرکز و راست ، بازگشت خود را در دور اول تحکیم کردند ، از جمله حزب سوسیال دموکراسی برزیل (PSDB) سائو پائولو شهردار کواس و حزب دموکرات Paes (DEM) شهردار منتخب ریو.
تحلیلگران گفتند ، بولسونارو ، سیاستمداری که به “ترامپ گرمسیری” معروف است ، باید از قبل تلاش کند موقعیت خود را تقویت کند.
فلاویا بیرولی ، دانشمند علوم سیاسی از دانشگاه برازیلیا ، گفت: “بولسونارو ظرفیت سیاسی کمی به عنوان یک رهبر نشان داد.”
وی به خبرگزاری فرانسه گفت: “راست میانه و راست به عنوان برنده ظاهر شدند ، اما این همان راست بولسونارو نیست.”
کوواس و پائوس هر دو در سخنرانی های پیروزی خود بولسونارو را هدف گرفتند.
کوواس ، یک بازمانده 40 ساله از سرطان که وظیفه مقابله با یکی از بزرگترین شیوع ویروس کرونا را بر عهده دارد ، پیروزی خود را پیروزی برای “علم و اعتدال” دانست.
این به منزله له شدن محصور در سبک دو قطبی سازی بولسونارو و بحث برانگیز استفاده از Covid-19 است ، که رئیس جمهور آن را به عنوان “آنفلوانزای کوچک” کوچک جلوه داده حتی اگر بیش از 172،000 نفر در برزیل کشته شده است ، دومین بالاترین تعداد کشته در جهان ، بعد از ایالات متحده
کوواس مجبور بود از آنچه در بعضی مواقع به نظر می رسید دفع کند تا یک چالش سخت از جانب فعال سیاسی چپ گیلرمه بولوس باشد ، و از سوی مترقیان به عنوان چهره جدید چپ برزیل مورد استقبال قرار گرفت.
با این حال ، در نهایت نتیجه نزدیک نبود: کوواس 59 درصد آرا را در بزرگترین شهر آمریکای لاتین کسب کرد و 41 درصد آرا را برای بولوس کسب کرد.
رئیس جمهور پیشین و مربی خود ، فرماندار ایالت سائو پائولو ، جوآو دوریا ، یکی از مدعیان اصلی برای به چالش کشیدن بولسونارو برای ریاست جمهوری ، تبریکات گرم دریافت کرد.
در ریو ، پائس “سیاست نفرت” را که هم با بولسونارو مرتبط بود و هم با نامزدی که رئیس جمهور از او پشتیبانی می کرد ، کشیش انجیلی و شهردار فعلی مارسلو کریوللا محکوم کرد.
پائس که پیش از این از سال 2009 تا 2016 شهردار ریو بود ، گفت: “نتایج افراط گرایی ، نفرت و تفرقه برای هیچ کس خوب نبوده است.”
پیس با 64 درصد آرا در مقابل 36 درصد برای کریوللا پیروز شد.
واگنر سوزا گومس ، کاپیتان ذخیره پلیس ، نامزد دیگر دور دوم با حمایت بولسونارو نیز در شمال شرقی شهر فورتالزا از دست داد.
نظرسنجی های شهرداری ، که اساساً انتخابات میان دوره ای برزیل است ، نشان ناپذیر همه گیری را نشان می دهد.
تعداد کشته شدگان و بحران اقتصادی که پس از آن به وجود آمده ، موضوعات اصلی بود.
148 میلیون رأی دهنده برزیل در 5،569 شهرداری شهردارها و شوراهای شهر را انتخاب می کردند که در 57 شهر دور دوم برگزار شد.
در سایر مسابقات که از نزدیک تماشا می کردند ، یک ستاره چپگرای دیگر درحال ظهور ، مانوئلا د آویلا ، از حزب کمونیست برزیل ، به سباستیائو ملو کاندیدای مرکزگرای در جنوب شهر پورتو الگره باخت.
در شمال شرقی شهر رسیف ، صحنه یک درگیری خانوادگی چپ که دو پسر عموی خود را مقابل هم قرار می دهد ، جوآو کامپوس از حزب سوسیالیست برزیل (PSB) چپ میانه ، ماریلیا آرائس از PT را شکست داد.
بولسونارو ، که در حال حاضر هیچ حزب سیاسی ندارد – اما باید یکی را برای حضور در انتخابات 2022 انتخاب کند – نتایج نامناسبی را برای نامزدهای خود بدست آورد.
از 13 کاندیدای شهرداری که وی تأیید کرد فقط دو نفر برنده شدند و از 45 نامزد شورای شهر 9 نفر برنده شدند.