بازدید نادر پوتین از خط مقدم اوکراین: پوتین به‌ندرت از مناطق خط مقدم اوکراین بازدید می‌کند

مسکو: کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از دو منطقه خط مقدم در اوکراین بازدید کرده است و این امر باعث انتقاد شدید کی‌یف شد و گفت که او «جنایت‌های یاران خود» را مشاهده می‌کند.
کرملین نگفت چه زمانی پوتین از منطقه جنوبی خرسون و منطقه شرقی لوگانسک که پوتین مدعی شد در سپتامبر گذشته بدون کنترل کامل آنها را ضمیمه کرده است، بازدید کرد.
رئیس کرملین در فوریه 2022 نیروهای خود را به اوکراین اعزام کرد و بزرگترین درگیری در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را آغاز کرد.
نیروهای اوکراینی گفته اند برای یک ضد حمله بهاری آماده می شوند.
میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی، سفر پوتین را به عنوان “یک تور ویژه” از نویسنده قتل های دسته جمعی رد کرد تا برای آخرین بار از جنایات یارانش لذت ببرد.
پس از علنی شدن دیدار پوتین در روز سه شنبه، مقامات اوکراینی گفتند که نیروهای روسی منطقه بازار مرکزی خرسون را گلوله باران کردند و شش نفر را مجروح کردند.
سال گذشته، روسیه در نواحی شمالی و جنوبی شکست خورد و نیروهای مسکو در شرق اوکراین تنها دستاوردهای افزایشی داشته اند.
بیشتر نبردها اکنون در اطراف شهر شرقی باخموت متمرکز شده است که به طولانی ترین و خونین ترین نبرد درگیری تبدیل شده است.
کرملین اعلام کرد پوتین در جریان سفر خود به اوکراین با فرماندهان نظامی روسیه دیدار کرد و در مورد وضعیت در چند جبهه این کشور طرفدار غرب گفتگو کرد.
تصاویر ویدئویی منتشر شده توسط کرملین، پوتین را در حال پیاده شدن از یک هلیکوپتر نشان می دهد که از مقر گروه ارتش دنیپر در منطقه خرسون بازدید می کند.
وی همچنین از مقر گارد ملی در لوگانسک در شرق اوکراین بازدید کرد.
پوتین در این ویدئو که توسط فرماندهان ارشد نظامی احاطه شده است، گفت: “برای من مهم است که نظر شما را در مورد وضعیت بشنوم، به شما گوش کنم و اطلاعات را تبادل کنم.”
کرملین گفت که رهبر روسیه عید پاک را که مسیحیان ارتدوکس یکشنبه گذشته جشن گرفتند به سربازان تبریک گفت و کپی هایی از نمادهای قدیمی را به آنها هدیه داد.
سفرهای او به خرسون و لوگانسک پس از آن انجام شد که کرملین در ماه مارس اعلام کرد که رهبر روسیه سفری غافلگیرکننده به شهر بندری ماریوپل داشته است که مسکو پس از یک محاصره طولانی در بهار گذشته، آن را تصرف کرد.
پیشرفت های خزنده
اطلاعات نظامی بریتانیا روز سه شنبه اعلام کرد که “نبردهای سنگین” در خط مقدم دونباس ادامه دارد.
در بیانیه ای در توییتر آمده است: «با این حال، این احتمال واقع بینانه وجود دارد که روسیه تعداد سربازان خود را کاهش داده و اقدامات تهاجمی را در اطراف شهر دونتسک کاهش داده است که به احتمال زیاد منابع را به سمت بخش باخموت هدایت می کند».
در این بیانیه آمده است که در باخموت، نیروهای منظم روسیه و نیروهای مزدور واگنر به “پیشروی های خزنده” ادامه دادند.
در بیانیه آمده است: «خط مقدم در مرکز شهر تا حد زیادی از خط راه آهن اصلی پیروی می کند.
در این بیانیه آمده است که اوکراین می‌خواهد “یک نیروی تهاجمی را آزاد کند در حالی که روسیه احتمالاً آرزوی بازسازی یک ذخیره عملیاتی را دارد.”
الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی اوکراین، گفت که نیروهای روسی از هدف خود برای کنترل باخموت “به هر قیمتی” دست نمی کشند و استفاده از توپخانه سنگین و حملات هوایی را افزایش می دهند.
کایرلو بودانوفرئیس اطلاعات نظامی اوکراین به نوبه خود گفت که روسیه در حال حاضر “هیچ پتانسیل تهاجمی برای عملیات تهاجمی استراتژیک” ندارد.
در همین حال، آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین گفت که با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده صحبت کرده است.
وی در تلگرام گفت: «ما بر روی هماهنگی بیشتر در مورد کمک‌رسانی به اوکراین به توافق رسیدیم و گام‌های بعدی در این راستا را مورد بحث قرار دادیم».