با مخالفت با بایدن ، بیش از 500 نفر در بلاروس نگهداری می شوند

MINSK: پلیس در روز یکشنبه در بلاروس بیش از 500 نفر در جریان تظاهرات بی سابقه اخیر علیه الکساندر لوکاشنکو ، فرد قدرتمند ، در حالی که مخالفت با جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده دستگیر شد ، بازداشت شد.
برای مدت سه ماه ، دهها هزار نفر روزهای یکشنبه به خیابانهای بلاروس اعتراض کرده اند و به انتخاب مجدد بحث برانگیز لوکاشنکو ، که بیش از دو دهه در قدرت است ، اعتراض می کنند.
مخالفان وی خواستار قدرت دادن به او هستند سوتلانا تیخانوفسکایا، یک تازه کار سیاسی که در تاریخ 9 آگوست به عنوان رئیس جمهور علیه لوکاشنکو کاندید شد.
چندین هزار معترض ، که بسیاری از آنها پرچم مخالف قرمز و سفید را حمل می کردند ، روز یکشنبه به راهپیمایی در مرکز مینسک پیوستند.
ون های پلیس و آبگرم در مرکز شهر مستقر شدند و پلیس معترضان را به طور پراکنده در مکان های مختلف بازداشت کرد.
روزنامه نگاران که با AFP کار می کردند ، شاهد حضور شدید امنیتی بودند ، پلیس ضد شورش حامل باتوم با چوب سیاه ، معترضان را می گرفت و آنها را به وانت های پلیس می برد.
گروه محلی حقوق بشر ویاسنا گفت که حداقل 516 نفر در پایتخت مینسک و سایر شهرها بازداشت شده اند.
دوومیدانی المپیک آندری کراوچنکو براساس وب سایت خبری Tut.by ، و اولگا خیژینکووا ، برنده مسابقه میس بلاروس 2008 ، از جمله بازداشت شدگان بودند.
بازنشسته یلنا واسیلیویچ به خبرگزاری فرانسه گفت که او در اعتراض روز یکشنبه با خانواده و دوستانش شرکت می کرد.
واسیلیویچ 65 ساله گفت: “من می خواهم سرانجام در یک کشور آزاد و دموکراتیک زندگی کنم.”
تیخانوسکایا از تبعید در لیتوانی گفت که اعتراضات “تا پیروزی” ادامه خواهد داشت و 90 روز گذشته به مقامات نشان داده است که “مشروعیت و قدرت خود را از دست داده اند”.
وی در مورد خود نوشت: “رژیم نمی خواهد به ما حق تصمیم گیری درباره آنچه در کنار کشور ما اتفاق خواهد افتاد ، بدهد.” تلگرام کانال روز یکشنبه.
تیخانوفسکایا 38 ساله می گوید که وی برنده واقعی نظرسنجی ریاست جمهوری بود و مورد حمایت چندین رهبر غربی قرار گرفته است که از به رسمیت شناختن نتایج انتخابات امتناع ورزیده اند.
روز شنبه او به بایدن تبریک گفت و گفت امیدوار است که با رئیس جمهور تازه انتخاب شده دیدار کند.
وی گفت: “این یک نژاد واقعی از ایده ها ، برنامه ها و تیم ها بود ، برخلاف بلاروس ، جایی که رأی در انتخابات به سرقت می رفت ، در ایالات متحده رای هر رأی دهنده در نظر گرفته شد.”
وی گفت که معتقد است بایدن “به زودی با رئیس جمهور کاملاً منتخب بلاروس جدید و آزاد دیدار خواهد کرد”.
بایدن دموکرات پیش از این از مخالفان بلاروس حمایت کرده و قول داده بود که تحریم ها علیه این رژیم را گسترش می دهد.
لوكاشنكو روز شنبه آرا US آمریكا را “تمسخر دموكراسی” خواند و گفت كه انتظار روابط با آن را ندارد واشنگتن تا نتیجه انتخابات را تغییر دهید.
جدا از اعتراضات گسترده روز یکشنبه ، تجمع های کوچکتر توسط گروه های حرفه ای مانند معلمان ، دانشجویان و پزشکان ترتیب داده شده است.
خبرگزاری های محلی گزارش دادند که روز شنبه ، حدود 50 کارگر پزشکی در بیرون بیمارستان مینسک اعتراض کردند. دهها نفر از آنها بازداشت شدند.
در ماه اکتبر ، چندین دانشگاه ایالتی دانشجویانی را که در دانشگاه تظاهرات تحصن در دانشگاه ترتیب داده بودند ، اخراج کردند.
تامارا بابینا ، دانشجوی 20 ساله حقوق ، در اعتراض روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما شهروندانی هستیم که وجدان داریم و در صورت بروز قانون در کشور نمی توانیم سکوت کنیم.”
اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه لوکاشنکو ، 66 ساله و چندین متحد وی اعمال کرده است ، که به دلیل تقلب در آرا ass و خشونت پلیس ، منع سفر و مسدود کردن دارایی ها را اعمال کرده است.
اعتراضات قبلی در مینسک با برخورد وحشیانه پلیس با استفاده از نارنجک های خنده آور و گلوله های لاستیکی برای پراکنده کردن تجمع ها روبرو شد.
بسیاری از بازداشت شدگان گزارش کردند که برخوردهای وحشیانه ای از جمله ضرب و شتم و شکنجه توسط نیروهای امنیتی انجام شده است.
مقامات همچنین تهدید کرده اند که از مهمات زنده برای معترضان استفاده خواهند کرد.
در شرایطی که لوکاشنکو مورد حمایت مسکو از کناره گیری امتناع ورزید و مخالفان نتوانستند استعفا دهند ، اوضاع سیاسی به بن بست رسیده است.
هفته گذشته ، بلاروس مرزهای زمینی خود را با لیتوانی ، لتونی ، اوکراین و لهستان بست و ورود خارجیان از طریق مرزهای زمینی را به این کشور ممنوع کرد.
دو هفته پیش ، مخالفان اعتصاب سراسری را اعلام کردند اما شتاب بیشتری نگرفتند و به نظر می رسد تأثیرات آن بر اقتصاد کشور محدود بوده است.