بحران سیاسی عمیق پاکستان امیدها را برای کمک به صندوق بین المللی پول از بین می برد

لندن/ کراچی: به گفته تحلیلگران، بحران سیاسی پاکستان این امید را از بین می برد که این کشور آسیای جنوبی بتواند برنامه بسیار مورد نیاز خود با صندوق بین المللی پول را به زودی به مسیر اصلی خود بازگرداند و از بحران بدهی تمام عیار فرار کند.
پس از آن که آژانس مبارزه با فساد پاکستان روز سه شنبه نخست وزیر سابق پاکستان را دستگیر کرد، درگیری های خشونت آمیزی بین حامیان عمران خان و پلیس در سراسر کشور آغاز شد.
آخرین گسست در سیاست تب‌آلود پاکستان در حالی رخ می‌دهد که این کشور 230 میلیونی خود را برای برگزاری انتخابات فشرده در پاییز آماده می‌کند، در حالی که با بدترین بحران اقتصادی در دهه‌های اخیر، با کاهش ذخایر و توقف برنامه 6.5 میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول که در ماه ژوئن منقضی می‌شود، مواجه است. منابع مالی کمیاب دیگر در چشم است.
گرت چر، اقتصاددان ارشد آسیای نوظهور در کپیتال اکونومیکس، گفت: با حضور معترضان در خیابان ها، صندوق بین المللی پول در مورد از سرگیری قرارداد وام حتی محتاط تر خواهد بود.
آشفتگی از زمانی که خان کمی بیش از یک سال پیش برکنار شد، اقتصاد و بازارهای کشور را زخمی کرده است.
روپیه پاکستان در 12 ماه گذشته نزدیک به 50 درصد از دست داده است. شاخص اصلی بورس نیز در مدت مشابه با کاهش دو رقمی مواجه شده است.
روز چهارشنبه، روپیه به پایین ترین سطح خود یعنی 289.5 در برابر دلار سقوط کرد. اوراق قرضه بین‌المللی این کشور که در حال حاضر در قلمروی بسیار مضطرب به اندازه 32 سنت قرار داشتند، در آن روز بیش از 1 سنت کاهش یافت.
میلو گوناسینگه، تحلیلگر جی پی مورگان، گفت در حالی که برنامه صندوق بین المللی پول متوقف شده بود، اندکی از عدم اطمینان سیاسی در چشم بود.
میلو گفت: «آخرین تحولات احتمالاً هرگونه چشم انداز پیشرفت سیاسی در هر دو طرف را کاهش می دهد.
این بانک اخیراً پیش‌بینی رشد سال 2023 خود را برای کشور از 1.3 درصد به 0.1 درصد کاهش داد و نسبت به «شوک رکود تورمی» به دلیل تاخیر در مذاکرات صندوق بین‌المللی پول هشدار داد، در حالی که بانک مرکزی برای مبارزه با دو برابری نرخ بهره را به رکورد 21 درصد افزایش داد. تورم رقمی
کشور مجهز به سلاح هسته ای با خطر شکست مواجه است مگر اینکه حمایت گسترده ای دریافت کند. بر اساس داده های دولت تا دسامبر، نسبت بدهی ناخالص عمومی به تولید ناخالص داخلی 73.5 درصد است. ذخایر ارزی 4.457 میلیارد دلاری به سختی واردات یک ماهه را پوشش می دهد.
رضا باقر، رئیس سابق بانک مرکزی پاکستان و رئیس جهانی خدمات مشاوره دولتی در آلوارز و مارسال، گفت: “صندوق بین المللی پول ظرفیت و انعطاف لازم برای کمک به کشورهای عضو در شرایط مختلف سیاسی را دارد.”
معمولاً این کشور است که یک برنامه معتبر از سیاست ها و تأمین مالی ارائه کند که در مواجهه با بلاتکلیفی سیاسی، مشکلات تراز پرداخت اعضا را به طور معتبر برطرف کند.»
نیروهای مسلح همچنان قدرتمندترین نهاد پاکستان هستند و تقریباً نیمی از تاریخ 75 ساله این کشور را از طریق سه کودتا به طور مستقیم حکومت کرده اند.
حسنین مالک، رئیس تحقیقات سهام در Tellimer مستقر در لندن، افزود که تا زمانی که حکومت نظامی وضع نشود، دلیلی برای تعلیق مذاکرات صندوق بین المللی پول وجود ندارد.
او گفت: «با این حال، موارد خشونت احتمالاً تعویق در انتخابات را توجیه می‌کند و تعهد به کاهش دردناک مالی را سخت‌تر می‌کند».