بدن ضد اختلاس پاکستان به شهباز شریف نخست وزیر و پسرش در پرونده پولشویی کمک می کند.

اسلام آباد: در تسکین بزرگی برای شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان و پسرش حمزه، دفتر ملی پاسخگویی (NAB) پس از انجام تحقیقات مجدد، این دو پدر و پسر را در یک پرونده پولشویی «بی گناه» اعلام کرد. این گزارش روز چهارشنبه اعلام شد.
این پرونده در سال 2020 توسط سازمان مبارزه با فساد تشکیل شد که ادعا می‌کرد شهباز و اعضای خانواده‌اش در پولشویی و انتقال غیرقانونی وجوه از طریق حساب‌های جعلی دست داشته‌اند.
تلویزیون سما در وب سایت خود گزارش داد که گزارش تکمیلی به دادگاه پاسخگویی ارائه شد و در جلسه استماع قمر الزمان قاضی دادگاه حسابرسی ارائه شد.
در جلسه استماع روز چهارشنبه، حمزه شهباز دادخواستی مبنی بر معافیت از حضور به دلایل پزشکی تقدیم کرد که مورد تایید دادگاه قرار گرفت.
در گزارش تکمیلی که روز دوشنبه ارائه شد، آمده است که پس از تحقیقات مجدد مشخص شد که نخست وزیر 71 ساله، همسرش نصرت شهباز، پسرش حمزه شهباز و سایر متهمان هیچ دخالتی در این موضوع نداشته اند.
به گفته این مقام NAB، اتهامات فساد تحت این قانون قابل اثبات نیست قانون اصلاح NAB.
با این حال، دادگاه رسیدگی های بیشتر را به 24 مه موکول کرد و وثیقه موقت هارون یوسف عزیز، داماد نخست وزیر و سید محمد طاهر نقوی متهم دیگر را تا 24 می تمدید کرد.
این تحول در حالی رخ می دهد که کشور در آستانه یک روز دیگر از خشونت است که پس از دستگیری نخست وزیر سابق عمران خان در روز سه شنبه به اتهام فساد توسط تکاوران شبه نظامی به دستور NAB در بسیاری از شهرها آغاز شد.
در دسامبر 2020، زمانی که خان در قدرت بود، آژانس تحقیقات فدرال (FIA) شکایتی را علیه شهباز و پسرش حمزه به دلیل دست داشتن این دو نفر در 16 میلیارد روپیه پولشویی در پرونده کلاهبرداری شکر به دادگاه ارائه کرد.
تیم تحقیق «28 بنامی را شناسایی کردند [untitled] حساب های خانواده شهباز بر اساس این گزارش، که از طریق آن 16.3 میلیارد روپیه پولشویی از سال 2008 تا 2018 انجام شده است.» بر اساس این گزارش، رد پول 17000 تراکنش اعتباری را بررسی کرد.
شهباز و حمزه در این پرونده به همراه پسر دیگر نخست وزیر، سلیمان شهباز، که در بریتانیا متواری بود، محاکمه شدند و 14 نفر دیگر نیز در FIR نام برده شدند.
این گزارش نشان می‌دهد که این مبلغ در «حساب‌های مخفی» نگهداری می‌شود که به عنوان شخصی به شهباز داده شده است.
خانواده ثروتمند شریف همواره هرگونه دخالت در پولشویی یا سایر فعالیت های مالی غیرقانونی را رد کرده اند. آنها ادعا کرده اند که پرونده علیه آنها با انگیزه سیاسی و تلاش برای بی اعتبار کردن شهرت و نفوذ آنها در کشور است.
بر اساس این گزارش، FIA همچنین به سلیمان شهباز اشاره کرد و اظهار داشت که آژانس “هیچ مدرکی دال بر دست داشتن او در پرونده پولشویی” پیدا نکرده است.