“برای بهبود Covid ، اهداف آب و هوایی را در ذهن داشته باشید”

هند باید بخشی از ائتلاف جهانی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: برای انتشار صفر خالص تا اواسط قرن آنتونیو گوترش در یک مصاحبه اختصاصی با TOI سونیل واریر و مانکا بهل ، درست قبل از سخنرانی مجازی “وضعیت سیاره” در پنجمین سالگرد توافق نامه آب و هوای پاریس. گزیده ها:
هند با وجود افزایش در معادن زغال سنگ بیشتری افتتاح می کند آلودگی هوا. پیام شما به هند چیست؟
هند با اتخاذ مشارکتهای تعیین شده ملی (NDC) در راستای افزایش 2 درجه ای دما در پایان قرن ، منجر به اتحاد خورشیدی و نوآوری در تجدیدپذیرها ، هند تلاشهای چشمگیری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی انجام داده است. درخواست من از هند اکنون پیوستن به آنچه در حال ساخت آن هستیم – ائتلاف جهانی برای خالص انتشار صفر تا اواسط قرن است. اروپا ، ژاپن و کره صفر خالص را تا سال 2050 اعلام کرده اند ، چین قبل از 2060 و به زودی دولت جدید آمریکا به این ائتلاف خواهد پیوست. امیدوارم هند به زودی به ائتلاف صفر خالص نیز بپیوندد. من از هند می خواهم تلاش های خود را برای ارتقا. انرژی های تجدیدپذیر افزایش دهد. هیچ کس در کاهش شدید آلودگی – ذغال سنگ بخشی از آن – بیش از جمعیت هند سود نخواهد برد.
آیا فکر می کنید NDC هند برای انتقال به درجه 2 درجه سانتیگراد کافی و سازگار است یا با توجه به اعلامیه های اخیر کشورهای دیگر ، زمینه بررسی آن وجود دارد؟
هند سهم مهمی داشته است ، اما باید NDC خود را نیز بهبود بخشد. من معتقدم سهم هند به طور فزاینده ای مهم خواهد شد. با این اوصاف ، من به تلاشهایی که هند قبلاً انجام داده است ، ادای احترام می کنم و آرزو می کنم که با توجه به خواست دولت و مردم هند ، در یک رهبر واقعی در زمینه اقدامات آب و هوایی موفق شود. اعتبار کامل اراده سیاسی هند برای آنچه تاکنون به دست آورده است.
ناظران در تعهد کشورهایی که هدف خالص صفر را اعلام کرده اند تردید دارند. چه چیزی می تواند به جامعه جهانی اطمینان دهد که این تعهد حفظ خواهد شد؟
دو آزمون کلیدی اعتبار وجود دارد. اول ، NDC هایی که سال آینده قبل از COP26 در گلاسکو ارائه می شود و دوم ، سرمایه گذاری ها و اقدامات اعلام شده. به عنوان مثال ، کاهش یارانه های سوخت های فسیلی ، توقف ساخت نیروگاه های هسته ای ، تغییر مالیات از درآمد به آلودگی ، حمایت موثر از تجدیدپذیرها. کشورهای پیشرفته باید وعده 100 میلیارد دلار در سال به کشورهای در حال توسعه – برای کاهش و سازگاری – را برآورده کنند. مدیران دارایی پرتفوی خود را از بین می برند. ما شاهد همسویی بیشتر بانک ها با اقدامات اقلیمی در وام های خود هستیم. اما این هنوز جزئی است. چندین شرکت هندی این کار را انجام می دهند. به عنوان مثال ، گروه ماهیندرا در این بعد پیشگام بوده است.
ایالات متحده چهار سال گذشته را در جهت غلط از جمله خروج از توافقنامه پاریس گالوپ کرد. شما از دولت ورودی بایدن چه انتظاری دارید؟
سطح انتشارات ایالات متحده حتی طی چهار سال گذشته همچنان بالاترین است اما کاهش یافته است. دولت جدید اعلام کرده است که هدف آن صفر خالص است. خواهید دید که به محض پیوستن مجدد ایالات متحده به توافق نامه پاریس و آماده شدن برای COP26 ، NDC خواهد آمد. من امیدوارم که آنها در اطمینان از اینکه ایالات متحده در اقدامات آب و هوایی رهبری می کند و از دیگران عقب نماند ، روشن باشند. بدون ایالات متحده ، دستیابی به اهداف ما برای محدود کردن رشد دما در پایان قرن 1.5 درجه سانتیگراد غیرممکن است.
توافقنامه پاریس چه پیشرفتی داشته است؟
توافق نامه پاریس نقشه راه خوبی است. اما لازم است که اجرا شود. پنج سال پیش شناخته شده بود که NDC های ارائه شده کافی نیستند و باید مورد استفاده قرار گیرند.
فقط NDC هند برای سناریوی گرم شدن 2 درجه آماده است. بسیاری از کشورهای دیگر هنوز در پایان قرن 2.5-3 یا 5 درجه هستند. این برای اقتصاد جهانی ویرانگر خواهد بود.
در این پنج سال اخیر هیچ اراده سیاسی در همه کشورها وجود نداشته است. اما اکنون شاهد حرکت جدیدی هستیم. بخش خصوصی به دولت ها نشان می دهد که باید عمل کنند ، جوانان در همه جا بسیج می شوند ، جامعه مدنی برای اقدام فشار می آورد. ما در حال جنگ با طبیعت هستیم. نگاه کنید به آنچه در طوفان ها و طوفان ها باعث از بین رفتن اقتصاد در بسیاری از کشورها می شود. به تأثیر وحشتناک خشکسالی ها نگاه کنید. هند بسیار رنج می برد.
از این به بعد ، من مطمئن هستم که حرکت جدیدی ایجاد خواهد شد. در سازمان ملل ، همه تلاش ممکن را انجام خواهیم داد تا 2021 سال حقیقت باشد ، زمانی که ما در پایان قرن به طور قاطع به 1.5 درجه برسیم و هدف آن برای همه باشد. اگر این کار را نکنیم ، در ارتباط با نسل های آینده به سمت خودکشی پیش می رویم. ما باید بین انسان و طبیعت صلح برقرار کنیم. اگر ما بلافاصله اقدام نکنیم ، همه چیز برگشت ناپذیر است.
آیا می گویید 2020 سالی بوده است که کشورهای آسیایی اهداف جاه طلبانه آب و هوایی بیش از کشورهای پیشرفته را اعلام کرده اند؟
ضروری است که همه کشورهای پیشرفته متعهد به کاهش 45٪ از میزان انتشار خود تا سال 2030 ، خنثی سازی کربن در سال 2050 و اجرای صندوق 100 میلیون دلاری باشند. کشورهای توسعه یافته مسئولیت ویژه ای در ایفای نقش دارند. کشورهای پیشرفته باید جهان را رهبری کنند. آنها این وظیفه را دارند که انجام دهند زیرا ده ها سال است که عامل اصلی گرم شدن کره زمین هستند.
آیا همه گیری ، سودهای حاصل از کربن زدایی در سراسر جهان را به عقب برده است؟ گزارشاتی وجود دارد که برخی کشورها از کووید -19 به عنوان دلیلی برای حفر زغال سنگ بیشتر استفاده می کنند.
درست است که ما شاهد 50٪ بیشتر پول بازیابی هستیم که برای فعالیت های مرتبط با سوخت فسیلی مصرف می شود تا انرژی های تجدید پذیر. این جای تأسف دارد ما تریلیون ها دلاری را که قرض می گیرند ، هزینه می کنیم. این بدان معناست که ما به نسل های جدید بدهی خواهیم داد. ضروری است که پولی که برای بازیابی هزینه می کنیم با اقتصاد سبز ، با اولویت انرژی های تجدیدپذیر در انرژی و با سایر جنبه های بهبود سبز در صنعت ، کشاورزی و تمام فعالیت های انسانی مطابقت داشته باشد.
این مصاحبه با هماهنگی Covering Climate Now ، یک کنسرسیوم جهانی از خبرگزاری ها برای تقویت پوشش داستان آب و هوا هماهنگ شده است