تایوان: چین پس از نشست رئیس‌جمهور آمریکا، رزمایش‌هایی را در اطراف تایوان اعلام کرد

فرماندهی تئاتر شرق ارتش آزادیبخش خلق چین اعلام کرد که چین از روز شنبه تمرینات نظامی سه روزه خود را در اطراف تایوان برگزار می کند، یک روز پس از رئیس جمهور تایوان. تسای اینگ ون از سفر به ایالات متحده بازگشت.
چین در بیانیه ای کوتاه بدون ارائه جزئیات دیگر افزود: چین “گشت زنی های آمادگی رزمی” و تمرین هایی را در اطراف تنگه تایوان و شمال، جنوب و شرق تایوان “بر اساس برنامه ریزی ها” برگزار خواهد کرد.
تسای روز چهارشنبه در حالی که در لس آنجلس بود، با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ملاقات کرد و پکن را که تایوان را قلمرو خود می داند، خشمگین کرد.
هیچ واکنش فوری از سوی دولت تایوان دریافت نشد، اگرچه وزارت دفاع این جزیره صبح روز شنبه گفت که در 24 ساعت گذشته چهار هواپیمای چینی را در منطقه دفاع هوایی تایوان مشاهده کرده است که عدد غیرمعمولی نیست.
تسای بعداً روز شنبه با هیئت قانونگذار آمریکایی به رهبری مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان دیدار خواهد کرد.
چین تهدید کرده بود که در صورت برگزاری این نشست، اقدام تلافی جویانه نامشخصی خواهد کرد. پکن در ماه اوت و پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان وقت از تایپه، بازی‌های جنگی را در اطراف تایوان، از جمله پرتاب موشک‌های شلیک مستقیم برگزار کرد.
مقامات تایوانی انتظار واکنش کمتر شدیدی را نسبت به این موضوع داشتند مک کارتی با توجه به اینکه این نشست در ایالات متحده برگزار شد، اما آنها گفته بودند که نمی توانند احتمال برگزاری رزمایش های بیشتر توسط چین را رد کنند.