تایوان: گواتمالا متعهد شد که در کنار تایوان متحد «محکم» بایستد

تایپه: الخاندرو رئیس جمهور گواتمالا جیاماتی روز سه‌شنبه در جریان بازدید از این جزیره خودمختار که توسط چین مورد انتقاد قرار گرفته است، از تایوان “هم پیمان دیپلماتیک محکم” حمایت کرد.
کشور آمریکای مرکزی یکی از معدود کشورهای باقی مانده ای است که تایوان را به رسمیت می شناسد، فهرستی که در سال های اخیر با حرکت پکن برای منزوی کردن تایپه در صحنه بین المللی کاهش یافته است.
چین تایوان دموکراتیک را بخشی از قلمرو خود می‌داند که روزی باید تصرف شود و به کشورها اجازه نمی‌دهد هم پکن و هم تایپه را به رسمیت بشناسند.
جیاماتی که روز دوشنبه برای یک دیدار چهار روزه وارد شد، در مراسم استقبال نظامی قول داد “به عنوان یک متحد دیپلماتیک محکم در کنار جمهوری تایوان بایستد”.
او ساعاتی بعد در پارلمان تایوان سخنرانی کرد و خواستار پایان دادن به تجاوزات چینی به این جزیره شد و بار دیگر آن را به جای نام رسمی جمهوری چین (تایوان) “جمهوری تایوان” نامید.
جیاماتی گفت: «بیایید با کسانی که از سوی دیگر تنگه تایوان در محاصره دائمی هستند، همبستگی کنیم.
گواتمالا کشوری صلح طلب است. به همین دلیل است که من خواستار سکوت فوری طبل های جنگ هستم.
وی همچنین بر حمایت از حاکمیت تایوان تاکید کرد: “گواتمالا موضع تغییرناپذیر خود را در حمایت از به رسمیت شناختن تایوان به عنوان یک کشور مستقل حفظ می کند.”
رئیس جمهور تایوان تسای اینگ ون از جیاماتی تشکر کرد.
وی در مراسم استقبال گفت: “من مشتاقانه منتظر هستم که کشورهای ما روابط را عمیق تر کنند و فرصت های همکاری بیشتری را از طریق این سفر بررسی کنند.”
رهبران دو کشور همچنین در اواخر روز به گفتگوهای دوجانبه پرداختند.
وزارت خارجه چین به شدت به استفاده جیاماتی از “جمهوری تایوان” انتقاد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برای کسانی که از استقلال به اصطلاح تایوان دفاع می کنند هیچ راهی وجود ندارد. مائو نینگ در یک نشست خبری گفت.
اگر ممکن است کمی به دولت الخاندرو جیاماتی توصیه کنیم: طرف بدخواهان را نگیرید، برای منافع خودخواهانه خود اقدام نکنید و برخلاف امور بین‌المللی و خواسته‌های مردم گواتمالا حرکت نکنید.
میدان نبرد دیپلماتیک
به گفته دفتر Tsai، Giammattei قرار است از یک شرکت فناوری در شهر Taichung بازدید کند و در رویدادی برای تبلیغ قهوه گواتمالا شرکت کند.
در این ماه، تسای به گواتمالا و بلیز، تنها کشور دیگر آمریکای مرکزی که تایپه را به رسمیت می شناسد، سفر کرد تا پس از تغییر وفاداری هندوراس به پکن در ماه مارس، روابط دیپلماتیک خود را تقویت کند.
او در ایالات متحده توقف کرد تا در راه بازگشت به تایپه با کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان دیدار کند.
در پاسخ، پکن تمرینات نظامی سه روزه را با شبیه سازی حملات هدفمند و محاصره تایوان برگزار کرد.
وزارت دفاع تایوان روز سه شنبه اعلام کرد که 9 هواپیمای چینی و 11 کشتی جنگی را در 24 ساعت گذشته در اطراف جزیره کشف کرده است که بالاترین تعداد شناورهای نیروی دریایی از زمان پایان رزمایش های جنگی دو هفته پیش است.
چین، یکی از شرکای تجاری اصلی گواتمالا، تاکید کرده است که به نفع کشور آمریکای مرکزی است که به رسمیت شناخته شدن را به پکن تغییر دهد.
آمریکای لاتین از زمان جدایی چین و تایوان در سال 1949 پس از یک جنگ داخلی، میدان اصلی نبرد دیپلماتیک برای چین و تایوان بوده است.
پکن دهه ها را صرف متقاعد کردن متحدان دیپلماتیک تایپه برای تغییر سمت کرده است و از زمان روی کار آمدن تسای در سال 2016، 9 نفر به دست آورده است.
روابط تایوان با پاراگوئه نیز در خطر است و افراین آلگره، نامزد مخالفان، گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در 30 آوریل، به رسمیت شناختن پکن را تغییر خواهد داد.