تعرفه وکالت بر چه مبنایی مشخص می شود

 

هنگام مراجعه به وکیل سوال مهمی که  برای خیلی از افراد پیش می آید این است که هزینه ی مراجعه به وکیل چه قدر است؟ بر چه مبنایی تعربه های وکالت مشخص می شود؟ وکالت یک قرار داد است که یک طرف آن شخص متخصصی به نام وکیل قرار دارد  و پیگیری روند پرورده را به عهده دارد و طرف دیگر قرارداد موکل قرار دارد که حق و حقوق او پیگیری می شود. میزان تعریفه ی وکالت بسته به عوامل متخلفی است و برمبنای یک یا چند عامل نمی توان به قطع گفت که هزینه ی وکالت چند قدر است. ما در این مقاله به طور مفصل بحث تعرفه های وکالت و عوامل ثر بر آن را مورد بررسی قرار می دهیم و نکات مفیدی را خدمت شما عرض می کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

حق الوکاله چیست؟

حتما شما هم در جست و جوهای خود برای وکیل با این اصطلاح برخورد کرده اید؛ حق الوکاله یعنی پولی که وکیل بابت پیگیری یک پرونده دریافت می کند. با توجه به اینکه وکالت شغلی آزاد محسوب می شود و وکیل در بسیاری از موارد استخدام مراکز رسمی نیست، پس محدودیتی برای تعیین حق الزهمه ی خود ندارد. البته در جمهوری اسلامی ایران حق الوکاله با توافق طرفین میزان زحمت و ساعت کار وکیل و نوع پرونده تعیین می شود اما این مقدار نباید بسیار زیاد و خارج از عرف و میزان تعیین شده توسط کانون وکلا و یا دادگستری باشد. بنابراین میزان حق الوکاله در درجه ی اول با توافق طرفین تعیین می شود.حتی در رابطه با وکالت محضری نیز پرداخت و محاسبه ی حق اوکاله به صورت توافقی است و در صورت عدم توافق طرفین و به وجود آمدن اختلاف، ظبق قانون وکالت با تعرفه ی وکلای تعیین شده در قانون معین می شود. بسیاری از وکلا در فرم وکالتنامه میزان حق الوکاله را مشخص می کنند  که به امضای هر دو طرف یعنی وکیل و موکل می رسد. نکته ی مهم دیگر در حق الوکاله این است که هزینه ی حق وکاله تسخیری یا معاضدتی دو برابر حداقل تعرفه است. همانطور که میدانید وکالت حوزه های مختلفی دارد مثل خانواده، ملکی، کیفری، مالیات، مواد مخدر و.. میزان تعرفه در هذ یک از این موارد بسته به عوامل مختلفی متفاوت است مثلا در مهریه  و مالیات میزان مالیات و مهریه در حق الوکاله وکیل اثر گذار است.

تعرفه ی وکالت

برای نحوه ی دریافت و محاسبه ی هزینه ی وکالت یا حق الوکاله از موکل بر اساس آنچه که بین وکلا رایج است، بعد از تعیین مبلغ  مورد نظر و توافق برآن، یک دوم آن در ابتدای کار و یک دوم آن پس از صدور حکم قطعی از موکل دریافت می شود. درواقع 50 درصد اول کار و 50 درصد انتهای کار دریافت می شود. لازم است بدانید که تعهد یک وکیل از نوع تعهد به وسیله است نه تعهد به نتیجه! تفاوت این دو چیست؟ بدین معنی است که این طور نیست که اگر نتیجه ی دلخواه پیش نیامد وکیل دیگر حقی در دریافت حق الوکاله ندارد. در واقع  وکیل تمام دانش و مهارت و تجربه ی خود را به کار می گیرد و تمام تلاش خود را می کند تا بهترین نتیجه را کسب کند و از موکل خود دفاع کند. اما هیچ وکیلی نمی توانند به کسب نتیجه ی 100 درصدی مطمئن باشد. بنابراین اکیدا توصیه می شود فریب افراد سودجویی که با اطمینان صد درصدی به شما می گویند که فلان نتیجه را کسب خواهند کرد و به این بهانه پول گزاف از شما می گیرند نخورید. یک وکیل مورد اعتماد پیدا کنید که تمام تلاش خود را برای به موفقیت رساندن پرونده ی شما، دفاع از حق و حقوق شما و تحقق عدالت در چارچوب قانون به کار می بندد.

حق الوکاله دعاوی مالی

 در دعاوی مالی بالای 1 میلیون تومان حدود 10 درصد و در دعاوی بالای 100  میلیون تومان حدود 4 درصد و دعاوی بالای 500 میلیون تومان حدود 2 تا 3 درصد اخذ می شود. علاوه براین در مراحل مختلف دادرسی باید تمبر مالیلتی توسط وکیل پرداخت شود و اگر در جهت رسیدگی به پرونده نیازمند سفر باشید هزینه ی سفر به عهده ی موکل می باشد.

حق الوکاله وکیل در امور غیر قضایی

 در حخصوص حق الوکاله مراجع غیر قضایی همچون دیوان عدالت اداری، حق الوکاله بر اساس آیین نامه تعیین می شود یعنی حدود 60 درصد به دعاوی بدوی و 40 درصد به دعاوی تجدید نظر تعلق می گیرد.

حق الوکاله وکیل در امور اجرایی

 میزان تعرفه ی وکالت در امور اجرایی در دادگاه ها و شعب اجرایی حدود 2 درصد نسبت به محکوم یا مورد اجرا تعیین می شود.

حق الوکاله وکیل در امور حسبی، دعاوی خانوادگی و غیر مالی

حق الوکاله وکیل در امور حسبی، دعاوی خانوادگی و غیر مالی بر اساس تعرفه است. منظور از امور حسبی اموری است که مربوط به احوال شخصیه و مواردی است که مربوط به احوال شخصیه  و مواردی همچون قیمومت، غائب مفقود الاثر، ماترک میت و.. است.  دعاوی خانواده هم شامل دعاوی مانند طلاق، مهریه، حضامت و.. است.

منبع: وبسایت حقوقی گروه دادورزان صلح و سازش